Funderingar Hingstvalstråd 2014

Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Jag har funderat på Luxus till våran tjej också! Idag fick vi bättre exteriörbild på henne. Hon är 140 cm hög.

DSC_1085_zpscc7c6e9f.jpg

Antingen Luxus och få en avkomma till mig själv, eller nån ponnyhingst för att sälja. Hon har SWB-mamma (e. Labrador - Bordeaux) så vill inte ta för stor ponnyhingst om det skulle slå igenom, så C eller liten D. :) Det jag främst vill förbättra hos henne är skritt och front. Hon har ett helt fantastiskt temperament, hoppar som en gummiboll och har riktigt bra galopp. Traven är också bra men kunde varit mer bogfri. Fick ju lite förslag tidigare i tråden men jag har tappat bort det. :o Så skriv gärna igen. :) Nu är det nog inte aktuellt till i år, men eventuellt nästa!

Grannarna har oxå en dräktig med Sezuan, håller tummarna för att det blir en bättre förlossning än senast då vi var 3 som drog för allt vad vi var värda och stoet var så trött att hon knappt hade några krystvärkar :eek:

De tar också in 4-6 föl/år från Tyskland som de sen har ett par år innan de säljs. Hittills har någon enstaka av alla dessa föl (blir nog minst 25 st) haft OCD. Deras kontakter i Tyskland är helt förbluffade då de har OCD på var och varannan häst, födda på samma plats men uppfödda på helt olika platser och förutsättningar.
OM det nu är så att överdos av kalk är en del av orsaken så tror jag på den då vi bor på en av de mest försurade platserna i Sverige. Den kalk som finns tillsatt i foder mm behövs alltså då betet är surt så risken för överdosering finns inte!

Har själv fött upp 4 st här, samtliga stora och samtliga mkt snabbväxande och alla är fria från OCD.

Och så hingstval då :arghh:
Jag velar och velar. Det är fortfarande stoet e. Bocelli - Nostradamus - Chapman jag funderar över. Luxus, Sezuan eller Skovens Rafael står valet mellan. Det handlar ffa om psyket och bakbensaktiviteten, min har lätt för sig men får jobba för att vinkla in haserna under sig och är dessutom lite svårtaggad.
Har ju nån månad kvar...

2011 föddes ett jättefint föl efter Apache, jag såg den på fölvisning och jag har för mig att den fick en 10:a på traven.

Apache var väl tvåa på sitt Holländska bruks efter Ampere

Det finns en stor studie om Osteochondros som SLU i samarbete med ATG och STC gjort, väldigt intressant läsning.

När det gäller arvbarheten fick man ganska tydliga resultat bla.

Citat:
"I STC-studien ingick avkommegrupper
efter 24 hingstar med känd osteochondros-
status. Förekomsten i de olika avkommegrup-
perna varierade mellan 0 % och 43 %.
Fria fäder lämnade 9,6 % avkommor med hasleds-
osteochondros medan motsvarande siffra för
hingstar som själva hade osteochondros var
26,4 %.
"

Så i praktiken får ungefär vart 4:e föl osteochondros när pappan har det medan "friska" hingstar endast lämnar det hos strax under vart 10:e föl.
Så arvet spelar stor roll.

Här är en länk till en artikel som sammanfattar delar av studien.
http://hastforskning.se/files/2013/01/ATG_osteochondros.pdf

Ja Rifer... gärna Cellestial igen :D Är väldigt nöjd med Cellestialungen jag har nu :) Spänstig, kvick liten gummiboll!!

Cellestial ligger högt på önskelistan bland hingstar, är bara tillgängligheten som kan bli klurig:p

Fango In Blue är högaktuell med om Markebäck får ha honom på kontrakt 2014.

kl

Jag tror jag har bestämt mig nu... Jag tar All At Once till Miranda, och Diarado till Lasandra, om det inte dyker upp någon ny kanonfin på bruks :)

All at Once är dressyr, e. Ampere-Gribaldi-Jazz!

Låter spännande Grandezza! Blir två kolsvarta läckerbitar nästa år då? ;)

Nej, det är Eklunda! Men förra året hade han iaf inte gått något bruksprov så man kunde inte regga avkommorna i SWB, jag vet inte hur det är i år?

Jag kikade på All at once förra året, men avstod pga att man inte kunde regga i ASVH. Det skulle bero på att han bara var 3 år och därför inte gjort något bruksprov då de inte krävdes i hans hemland (vilket det nu var, tyskland, Holland?) Eller om de gör det på hösten som treåringar där, kommer inte ihåg.

Men nu borde han ju ha gjort det :) Åh hade också gärna betäckt i år men det var ju det här med att inte samla på sig hästar.... så det går inte helt enkelt.

kl

Såg via fb att min andrahingst (De l'Or) kommer vara med i Flyinges program i år! Har även kommit en ny film:

http://youtu.be/vcOwo6P3eoE

Jag hoppas att de tar både honom och min nr 1 (Skovens Rafael) med till Flyinges hingstvisning, för jag hade tänkt ta mig dit i år! :)

kl

Jag blir helt galen på hingstägare snart!

Alltså, jag förstår om man inte vill skicka fryst (eller TAI heller) vartsomhelst. Men det känns liksom orimligt, alla hingstar som jag varit intresserad av hittills (som alls skickar till Sverige) kostar typ 1500 euro PER DOS. Jag har ett fertilt sto OCH en mycket bra veterinär, men tänk om det blir tre brunster *hemska tanke*? Jag har inte råd att ta den risken helt enkelt.

Varför kan ingen bara bestämma att ridhingstarna ska gå på samma villkor som travet, dvs betalning på levande föl (eller åtminstone dräktighet?)?

//frustrerad

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka