Funderingar Hingstvalstråd 2014

Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

De DNAtestar inte föl i Danmark så Helgstrand och Co anmälde Romanov som pappa. När Sezuan godkändes så DNAtestades han och då kom de på att det var Blue Horse Zack som var pappa. De hade glömt bort det hingsbytet..

Ang OCD finns det klart ärftlighet men OCD är omdiskuterat.

Så vitt jag vet har man identifierat två element som bidrar till till framkomsten av OCD - Arv och Kost/omgivning. Jag har sett lite lösa siffror, men man vet egentligen inte hur stor roll de båda spelar utan att de båda väger in.

Vissa får det trots att föräldrarna inte har det, andra är friska trots att en förälder har OCD.
Jag tror det bästa man kan göra är att inte lägga en OCD häst på en frisk häst man -vet- har OCD nära i stammen. Samt att se till att både sto och föls foderstater är noggrant beräknade så de inte får överskott eller brist på något, samt se till att fölet har goda möjligheter att röra sig fritt i bra hagar.

Om man sen vill undvika OCD-hingstar helt tycker jag det är upp till var och en i dagsläget.

Bretton är lite intressant, han har en halvbror (samma mor och dess pappa är morfar till bretton) som så vitt jag vet är fri från OCD.
Men jag kan inte lova något, han heter iallafall Chagall (och är fux så mycket bättre än Bretton;))
http://www.youtube.com/watch?v=oVljeHmiqwI

Senast ändrad:

Ja, han har tyvärr OCD i ett bakknä. Jag har inte använt honom än, men en utav mina sålda uppfödningar var i DK och blev seminerad. Fast jag är ganska säker på att det går att få sperma till Sverige också, gick iaf förra året.
Han är tydligen en total naturbegåvning som dessutom är lika fin på insidan och otroligt lättriden.
Min kompis väntar en efter honom:)

kl

Ett nytt ponnysto kommer till oss och hon ska med stor sannolikhet betäckas med Luxus CML. Hoppas på en alldeles bedårande liten "gräddbakelse" med mkt gång, bra exteriör och utstrålning.:love:

Hur blir det med förlossningen om man tar en så pass stor hingst?

tänker på kor;) där man fått skära sönder kalven inuti för att man seminerat med en stor utländsk sort.

Flyinge tog ju in på honom (färsk) nåt år när KHH tog över, nu senaste åren verkar det som att det är ett fåtal som använt fryst men vet inte om någon tar in på honom officiellt eller om de som seminerat har fått tag i sperma på egna kontakter.

Tack för svar:)
B W sperma tog Eklunda in förra året tydligen, men inte i år.

Pappan Johnson finns dock med.

PS Flyinge tog också in på BW förra året, dock har han ju bara dispens ett år i taget så det måste ansökas och godkännas på nytt.

Hur blir det med förlossningen om man tar en så pass stor hingst?

tänker på kor;) där man fått skära sönder kalven inuti för att man seminerat med en stor utländsk sort.

Det ju så man säger, att fostret anpassar sig efter stoets livmoder. Min vän betäckte sitt ponnysto med SWB hingst, lugnad av att alla säger så, även seminstationen. Dock vi hade ett elände med att få ungen. Hon gick över tiden visserligen och jag hade det på känn så de sista 2 veckorna vakade vi dygnet runt. Gick i skift. Hade vi inte varit på plats hade vi varken klarat sto eller föl.

MEN det händer ju tyvärr olyckliga fölningar bland stora hästar med.

Tack för svar:)
B W sperma tog Eklunda in förra året tydligen, men inte i år.

Pappan Johnson finns dock med.

Jag har dräktigt med Bretton Woods och är ganska säker på att inte Eklunda tog in på honom. Jag hade att välja på Flyinge och Lövsta när jag skulle välja importör.

Ok, men vad häftigt.

Antar att du har ett fint sto:). Det lär kosta en slant att seminera med honom:eek:

Jag hade aldrig kostat på min häst, för att jag hade ngn större kännedom om alla hingstar o allt var fel för mig. Sent, gammal märr som aldrig haft föl, tysta brunster. alla rek. stationshingstar o jag hade tuur att det blev något överhuvudtaget:).

Fick idag en förfrågan om att sälja ett ägg från min:crazy:

Ja, han är inte helt billig men framförallt så betalar man ALLT på språng :wtf:.

Jag hade en väldans tur i oturen för min första dos BW-sperma försvann på vägen och när den andra dosen kom hade stoet släppt ägget. Däremot hade jag ett annat sto på samma station som stod med ett stort fint ägg som vi inte hade någon sperma till, så vi tog BW-sperman och hon blev dräktig på den enda semineringen. Stoet som egentligen skulle haft sperman gick inte att få dräktig på hela säsongen så det var en jäkla tur att den första sperman försvann på vägen. Hade varit halvtufft ekonomiskt om jag betalat allt direkt och sedan inte fått dräktigt. Fick bara två av fem ston dräktiga i år, så det blev tufft ändå :(

Jag har hört motsatsen här på Buke. Har dock ingen koll på läget själv och inte heller undersökt saken närmare.

Vårt ena sto stämde det inte på, där var fölis stor så vi fick dra ut henne vilket gjorde att stoet sprack en hel del och fick sys.

Stoet ca 165 och avkomman idag 6 år ca 175 :o

Vårt ena sto stämde det inte på, där var fölis stor så vi fick dra ut henne vilket gjorde att stoet sprack en hel del och fick sys.

Stoet ca 165 och avkomman idag 6 år ca 175 :o

Jag tror Gimlan syftade på samma sak.

Jag känner till flera uppfödare med ponnyston som använt stora hingstar och framförallt vet jag att Luxus redan har avkomma med ponnysto där allt gick jättebra.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka