Funderingar Hingstvalstråd 2014

Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Håller med. Jag ska ju betäcka min för första gången och har ingen aning om hur det kommer att fungera. Då känns ju faktiskt levande fölavgift mycket mer lockande än de andra alternativen.

För att pga passkravet så reggas alla föl, även de vars ägare inte betalat hingsten och inte fått ut reg.papper. Så hingstägaren skickar iväg varan och har ingen möjlighet att kräva betalning utan ser sina avkommor reggas ändå.

Ja eftersom jordbruksverket kräver pass måste föreningar ställa ut dem även utan hingsägarens godkännande. ingen aning om hur trav gör.

Fast egentligen besvarar det inte frågan - jag har kollat en massa hingstar utomlands som i sina hemländer kostar t ex 1500 euro per säsong. Men så fort det ska till Sverige så kostar det lika mycket per dos :/.

kl

Såg via fb att min andrahingst (De l'Or) kommer vara med i Flyinges program i år! Har även kommit en ny film:

http://youtu.be/vcOwo6P3eoE

Jag hoppas att de tar både honom och min nr 1 (Skovens Rafael) med till Flyinges hingstvisning, för jag hade tänkt ta mig dit i år! :)
Jag är ju lite konstig, men jag gillar inte det där hasarbetet.:o
Syns att den hellre stoppar ut benen än inunder när den rids.

har en sdn där backspeglar har behövts:meh:

Jag noterade också det, skulle vilja att han fick in bakbenen bättre under sig! Men tycker ändå de är ganska aktiva och de hänger ju inte bakom honom heller. På filmerna i frihet ser det ut som att ha har ganska stora bakbensrörelser, så kan ju helt enkelt vara så att han inte riktigt har styrkan/får plats ännu.

Ja eftersom jordbruksverket kräver pass måste föreningar ställa ut dem även utan hingsägarens godkännande. ingen aning om hur trav gör.

Avkommorna får startförbud i travet då dom inte får reggas i "vardomnureggas" i om inte avgiften är betald. Antar att det knappt händer då en travare som inte får tävla blir ganska värdelös.

Fast iom att det är passkrav så måste dom väl gå att regga i något annat?

Ja utan stam i SH kanske? Äh jag vet inte. Men jag tror iaf inte det går att regga i ASVH utan att betala.

Nej det gör inte ASVH. De registrerar bara bara med korrekta papper. Du får registreringsunderlag från hingsthållaren när du har betalat alla avgifter. Har man inte korrekta papper får man registrera hästen utan stam i SH.

Då är det du hört fel. Alternativt att hingsthållare lämnat ut handlingar utan korrekt betalning.

Jag har alltid haft levande fölavgift, och jag har aldrig fått något registreringsunderlag innan jag betalt allt jag ska. Varken på den gamla tiden via posten eller nu via språngrulla.

Jag har testat alla varianter. Har ca 20 SWB-uppfödningar och samma erfarenhet.

Fast eg är det inte mitt problem. Jag betalar "gärna" på 45, 70 el 90 dygn, men jag vill inte betala ALLT i förskott och jag vill åtminstone inte betala mycket mer än de som bor i hingstens hemland. Den skillnaden förstår jag faktiskt inte.

Det är inte vad jag hört från hingstägare..

Men när man rapporterar till språngrulle att fölet har fötts , så måste hingstägaren eller Asvh godkänna att att man får skriva ut registreringshandlingarna och det sker ju efter fölungen är född och betald .
Hade en hingstägare som var väldigt seg med detta och då hjälpte ASVH mig med detta eftersom jag kunde styrka att fölungen var betald .

Dvs hingstägaren har en knapp på språngrulle att denne godkänner att registeringsbeviset blir tillgängligt till sto ägaren .

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka