Funderingar Hingstvalstråd 2014

Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Fast fux kan dyka upp lite hur som iaf trots att föräldrarna är bruna ;)

Jag har en fux med brun mamma, pappa, morfar, farfar osv.
När jag pratade med hingsttastionen när han var född och sa att DET BLEV EN FUX!!?! (Är inte heller jätte förtjust i fuxar egentligen) så sa dom ; oohja, han lämnar mycket fuxar, det kommer från blablabla, flera led längre bak i stammen...! :banghead:

För mig känns det som att det skulle stå:" OBS!!! Han lämnar mycket fux OBS OBS OBS!!" I hingstanonnsen... :cautious:

Jag tycker det är lite missvisande att säga att det kommer långt bakifrån. Det kommer ifrån pappan. Han bär ett anlag för fux och såldes lämnar han det anlaget till 50% av sina avkommor. Sen spelar ju stoet roll, med fuxston blir det 50% fuxar med bruna/svarta så beror det på stoets genuppsättning

Självklart kommer det NÅGONSTANS ifrån ;)

Jag menade bara att man kan inte "gå säker" från fux-genen så länge man inte har färgkontrollerat sitt sto + hingsten :)
Den kan ligga vilande i flera generationer för att sen ploppa upp.

Buck: Det är Heartbeat jag pratar om ;)
Som för övrigt kanske hade passat till din fuxa? :d

KL
Hur är det att avla på möderne? Hur ofta gör man det? Hur vet man att mödernet är starkt nog att avla på? Är det värt att titta på stoets farmor eller är det redan för långt bak?

Jo precis men risken för att det ska bli ett fuxföl minskar ju iallafall med en hingst som inte har mycket fux i sig :)

Nää, jag har ingen storhästfuxa, däremot så har jag en liten fuxa som kanske kommer att få träffa en hingst med Hearbreaker blod, dock i ponnysize.

Men det spelar ingen roll om den har massor av fuxar bakom sig eller om det finns en enda fux trettioelva led bort där genen följt med. Är den brun eller svart så kan den ändå bara ha EN fuxgen (eller ingen - som vissa tex Sir Oldenburg eller Ampére - ingen av dem lämnar fux, det gjorde inte RobinZ eller Cortez heller).

Har inget sto som jag tycker passar, men han är ju höjd till A för nått/några år sen på relativa få avkommor så visst bör han lämna bra :)

Det finns jätte fina kort på honom och en ung G.J på Facebook på ec-horses :)

Är det någon här inne som har bra koll på ponnyhingst?
Jag har själv kollat mycket men har mestadels hittat större hingstar (D ponnys eller lite över) men jag hittar inte alls mycket hingstar med meriter som ligger på B ponny mått eller liten C...?

Jag känner att jag skulle vilja ha en "backup" hingst till mitt fullblod :)

Ni får jättegärna skriva eller skicka pm!

Mina krav är:
Naturlig betäckning och då hellst i södra Sverige
Max ca 135 cm

Fyll på med hingstar som jag kan kolla upp ;)

Jag är jättesugen till min Jawa e.Sack- Martini. Hon har lämnat två avkommor och bägge är friröntgade (fast det är ju bara två st), återstår att se om jag vågar. Jag vågade iaf med Bretton Woods som hon är dräktig med nu :).
En utav mina uppfödningar är f.ö dräktig med Sezuan nu.

Har han OCD?
Kul att du tagit honom.:)
Han är nog inte så mkt använd.. ännu.

Ja, han har tyvärr OCD i ett bakknä. Jag har inte använt honom än, men en utav mina sålda uppfödningar var i DK och blev seminerad. Fast jag är ganska säker på att det går att få sperma till Sverige också, gick iaf förra året.
Han är tydligen en total naturbegåvning som dessutom är lika fin på insidan och otroligt lättriden.

Jag har funderat på det här med OCD, hur mycket studier finns det ang. ärftligheten där?
För som jag förstått det kan det ju räcka med att t.ex en unghäst får hö med dåliga värden eller annat foder som inte är helt utpassat för att riskera OCD?

:p

Jag har läst att det kan komma sig av om stoet får för mkt protein ( enkelt förklarat:meh:) under dräktigheten.

Även att låg blodsockerhalt under unga år- få fodringar, kan ge det.

Jag tror inte att de VET med bestämdhet.
Det var snack huruvida han är e. Romanov, men nu är han visst e. Sack (DK)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka