Funderingar Hingstvalstråd 2014

Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Wild Wilma som A.R fött upp tycker jag är en trevlig häst.Ridmässigt kan jag inte svara på men hon har gått kungakannan och avelschampionatet.hon var ju ute en kortis på tävlingsbanorna innan hon blev skadad och åter är hemma hos A.R.Har inte hört att det var några problem när hon tävlades.men det borde A.R veta;)

Jag tror faktiskt att han hade passat ditt sto rätt bra för att "korta ihopa" henne lite :)

jag skulle inte välja att förkorta linjer och hals på henne.

Tabac, jag tycker de ofta har en hårdhet som jag inte gillar. Det finns en hel drös tävlingshästar efter honom men inte så många på högre nivå?

Antingen har hon kort hals, eller så är det den längre ryggen som gör att halsen ser kort ut?

En hingst med bra överlinje känns viktigt till ditt sto :)

Hon har lång rygg :)

Men i övrigt tycker absolut inte jag att det hade skadat att korta ihopa hela henne, men ryggen mest, och sen ett lite rundare kors.

Men jag personligen tycker om korta hästar :)
Dom behöver inte nödvändigtvis vara kralliga burkar (även om jag föredrar det framför ett långt ösregn) men en häst som har mycket luft under magen liksom :)

Och en annan aspekt är att när dom är korta så har dom generellt lättare för att sätta under sig = mindre "jobb" för ryttaren när hästen har det naturligt

155 i täcken167 i mankhöjd. det är ryggen som är väldigt lång. och ngt jag gärna hade kortat en dm. främst för att förbättra och förenkla ryggverksamheten

samtidigt tycker jag om stora långa hästarna, men att hästen har naturlig bäring är viktigare för mig.

Senast ändrad:

ja jag har ju bara min avkomma och än har hon inte visat någon speciell hårdhet när jag hanterar henne men hon är dock bara två så jag kan bara gå på det.Ar`s avkomma kan jag bara säga att hon varit trevlig och okomplicerad dom gånger som jag träffat henne.Men smaken är som baken ;)

Någon som har lite kul input?

Diplomsto med 987998 1,65 hög e Londonderry - Rohdiamant - Iran. Rörlig flicka med en hel del nerv. Inget föl nu och vill i år ha svenskstationerad hingst. Tips ngn?
Jag slänger in lite egen input efter att ha kollat lite mer på Benetton Dream så känns han ihop med Dalwhinnie väldigt intressant i år. Får se om det kommer några fler intressanta hingstar.

Missförstå mig rätt. Jag älskar Quattro B. Men han lämnar fortfarande korta halsar och burkiga hästar, inget jag hade lagt på en kort och burkigt sto.
Jag missförstår inte! Jag har inte sett så många avkommor att jag kan uttala mig om hans typförärvning, men eftersom han är kort och kompakt tänkte jag att han kanske kunde passa till mitt "långa" sto. Ser ut ungefär som Bucks sto i ryggen. Trodde att stoet (snart 4) skulle växa i sin långa rygg men det verkar hon inte göra. Hon har nog bra med plats för sitt föl ialla fall. :p Antagligen ligger han raklång där för det är inte förrän nu vid dag 230 som hon börjar få lite mage.:)

Jag tänker direkt på Rubin till henne, men det blir kanske tokigt med Rubinstein. Andra förslag på hingstar med mkt lugn är Luxus & Highcruiser. Benetton Dream prisar ju Tinne temperamentet på, har inte sett honom tillräckligt för att ha bildat mig en uppfattning. Tycker han ser lång ut i ryggen och har lite korta framben på dom filmer jag sett, men det kanske inte alls stämmer med verkligheten. Hur ser avkommorna ut?

Nu har jag funderat ett par varv till och hunnit ändra mig flera gånger sen jag skrev sist.
Sir Oldenburg har jag lagt på hyllan. Nobel klev tillbaka på listan och jag hade mer eller mindre bestämt mig (igen)när jag läste att han hade avlidit. Nu är jag rådvill. En bekant tipsade om Corriendo Tau som ska vara dubbeltalang. Han ser jättefin ut men jag hittar ingenting om hur hans temperament är? Någon som vet?
En som jag själv har gått och kärat ned mig i lite smått är Coventry. Vet ni något om hans temperament?
Min familj har också fått säga sitt men det blev olika bud. Två röster på Fetcher N. Han gillar jag iofs pga temperamentet men är rädd för att det blir för tungt?
En röst på Red Hot Chilli om han blir godkänd och en röst på Coventry.
Hip Hop hade varit en solklar kandidat om inte Olivia vore 164 själv, hon och hennes föräldrar har minus på mkh enligt blup och så även Hip Hop.
Detta inlägg är lika rörigt som mina tankar. Orkar ni styra upp lite? :)

Har du sett hoppbilden på RHC? :)

Ska man verkligen göra så mycket reklam för en och samma hingst i massor av trådar? En hingst som inte ens är godkänd och som inte ens är anmäld till bruksprovet?

Jag har sett en löshoppningsbild på honom. Den dök upp när jag googlade "Red Hot Chilli hingst". Är det den du menar tro? :)

Det är en hingst efter min favorit Niveau. Som jag dessutom tycker är fantastiskt fin. Och eftersom det uppenbart är fler än jag som tycker det är det väl inte så konstigt att han diskuteras?

Har dålug koll på honom men håller med dig :)
Han har ju fått höjd avelsvärdebokstav trots att han inte tävlat särskilt mycket själv så nog har avkommorna presterat :)

Vad är det för hingst? Man blir ju nyfiken :)

Uppfödarna/ägarna har en blogg jag följt längeR hingsten heter Red Hot Chilli e. Niveau. Var med i tidningen ridsport efter rådgivande bedömning 2012 som enda 2010:a att bli rådd direkt till bruksprov.
Blev högst bedömda hopptalang på treårstesterna ifjol med 53,5 poäng och matchas nu för bruksprov :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka