Funderingar Hingstvalstråd 2014

Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

För det första har jag inte rekommenderat Balous Crack. Var har du läst det?
För det andra så har jag varken höjt någon hingst eller snackat skit om någon. Var läser du det? Jag gör precis som alla andra, skriver det jag har fått reda på. Sen får man ju sålla information beroende på vad man vill höra och inte höra. Så är det med alla hingstar och hingsthållare.

Senast ändrad:

Jag menar inte Markebäck utan Millegarne :p Alldeles för lika namn. De börjar ju på M iaf....

Så sa de då, de kanske har ändrat uppfattning om sin hingst idag. Jag vet inte, jag har inte pratat med de på ett par år. Stoet skickade vi som sagt till Eric Van Der Veluten istället så jag har inte brytt mig om att forska vidare.

Så du menar inte att det är skitsnack när man hävdar att camaros avkommer är de som vägrar ut sig mest i championaten? Vad jag ser så har en hel del avkommor gått bra i finalerna.

Varför snacka skit om hingsten öht? Hans nedärvning har ju bevisats.

Jag tycker tex att hästen ser lugnare ut på denna videon:
http://m.youtube.com/watch?v=gYjULCJBCSc

Den är äldre denna filmen, det kan ju vara så att hästen är hårt tagen och blivit mer och mer stressad.

Kan mkt väl vara så men man ser också att han är stressad även här. Inget snack om saken att hästen är fin för det är han, men man skall nog inte blunda för de brister han har. Han har också en mkt kapabel ryttare på ryggen ;)

Det är tur jag inte ska bestämma mig än :D

Dom stona som ÄR avelsston redan har det redan bestämts hingst till ( Rubin) och stoet jag tog upp nu senast i tråden ska kollas av vetrinär ännu en gång innan några beslut tas..

Just nu står det iaf mellan Bravour och Balous Crack :)

Jag menar inte Markebäck utan Millegarne :p Alldeles för lika namn. De börjar ju på M iaf....

Så sa de då, de kanske har ändrat uppfattning om sin hingst idag. Jag vet inte, jag har inte pratat med de på ett par år. Stoet skickade vi som sagt till Eric Van Der Veluten istället så jag har inte brytt mig om att forska vidare.

Har hingstägaren själv sagt att deras hingst inte tävlas pga att den är totalt oridbar. Vilken marknadsföring.:)

Vad hände när Jens red Camaro M då?

Jens har iof sagt nu att förr kunde han inte rida.. så det kanske berodde på det ;)

Ingen aning men flera hingstar har lämnat tävlingsbanorna bla Lasandos och Last Liberty.

Vem var det som brukade hoppa Camaro M på hingstvisningarna?

Vet att jag sett ägaren själv glida runt på honom:D men ngn har hoppat riktigt stort på honom flera gånger.

Jag måste säga att Camaro M är en hingst som lämnat många fina avkommor men lätta är de inte! Har sett flera stycken som haft mycket olater för sig. En kompis som red 1.40 hoppning hade en Camaro M som hon själv fött upp. Hon berättade att hon grät varje dag för att hon var så rädd när hon skulle rida den och hon var ingen dålig eller lättskrämd ryttare. En annan avkomma gick inte att komma upp på ryggen på. Men visst är de kapabla och kompisens häst blev så småningom exporterad till USA men dessemellan var den hos en av Sveriges mest framgångsrika svårklassryttare och blev tuktad ordentligt. Så jag tycker att man ska noga tänka sig för vad man vill med avkomman, för den blir kanske inte så lättsåld....

A

Hade ingen aning om temperamentet på Camaros avkommor, har faktiskt funderat på honom eftersom han verkar ge ganska allsidiga avkommor, kanske tur man avstått då :p

Kl

Hoppar in här igen och undrar om cardento + sto e come back 2 kan fungera?

Sådär rent spontant så kanske han inte är den extriör-förbättraren som du behöver till ditt sto..
Och med tanke på hans blup på gångarterna så känns det för mig dumt att "avla bort" gången på ditt sto?

Om jag hade haft ditt sto så hade jag kikat på tex Metall som är dressyrhingst men som har Ramiro Z som morfar eller på Flore Star om han finns i avel nästa år (han har ju samma mamma som Corlensky G)

Eller Bravour som skrivet innan

För även om ditt sto är hoppstammat så FÖR MIG tänker jag alltid på dressyr när jag hör CB II :)

Och visst ville du ha en allround/fälttävlanshäst?

Eller om plånboken tillåter så kanske Contendro II hade varit något?
Eller Quattro B som lämnar både hopp och gång?

För även om ditt sto är hoppstammat så FÖR MIG tänker jag alltid på dressyr när jag hör CB II :)

Och visst ville du ha en allround/fälttävlanshäst?

Fast han är ju väldigt hoppstammad. Corde och Landgraf och Montevideo i tredje som är efter Marlon som är pappa till både Mowgli och Modesto.

Ser honom som bara hoppstammad faktiskt men har ju lämnat både och och har ju själv fina poäng både i hopp och gångarter. Har dessutom tävlat både och

Ja Bravur 1197 kan nog vara ngt, verkar trevlig i typen, har typ alla mina favoriter i fjärde led och hoppar fint :).

Ngn som har erfarenhet av honom? Temperament på avkommor osv?

Fast han är ju väldigt hoppstammad. Corde och Landgraf och Montevideo i tredje som är efter Marlon som är pappa till både Mowgli och Modesto.

Ser honom som bara hoppstammad faktiskt men har ju lämnat både och och har ju själv fina poäng både i hopp och gångarter. Har dessutom tävlat både och

Absolut är han hoppstammad, vet inte varför jag tänker dressyr, det är kanske för att han lämnar gång också kanske..

Dressyrhingstarna jag skrev var mest för att Buck själv har skrivit att även om stoet har gröna staplar på blup så är hennes galopp inte så bra utan det skulle varit i mer uppförsbacke.
Det kan säker hänga ihopa med att stoet är ganska långt och har jobbigt med att komma in under sig ordentligt :)
Att då lägga en dressyrhingst med bra modell och galopp men som har hopphärstamning också ett led längre bak för att komma åt en fördelaktig extriör och galopp kanske kunde vara en ide :)

Annars står jag fast vid Bravour och Quattro B (speciellt eftersom en fux är ett önskemål ;) )

Hans avkommor är ju inte så gamla så dom har hunnit visa något än..

Men ja, stammen är ju smaskens :love:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka