Funderingar Hingstvalstråd 2014

Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Ser inte helt enkel ut..man ser hur diplomatiskt han måste rida..inte helt likt den ryttaren. Frambenstekniken ser ju sådär rolig ut...inte ens när han hoppar till på nån oxer där blir det så mkt bättre..men hästen har ju hopp i sig men något gör att den blir låst i fram..ser lite skumt ut på den tycker jag. Hur gammal och stam?

Han har stammen Balou du rouet - Contender- Grundstein f. 2007

Ingen anmärkningsvärd hoppning nej, håller med om trista framben. Inget jag skulle använda förrän han bevisat sig MKT mer.

Vet inte riktigt vad jag skall lägga på nya märren.

Någon som har lite kul input?

Diplomsto med 987998 1,65 hög e Londonderry - Rohdiamant - Iran. Rörlig flicka med en hel del nerv. Inget föl nu och vill i år ha svenskstationerad hingst. Tips ngn?

Camaro m + http://www.blup.se/sv-SE/horses/161514-corina-swb

Båda har landgraf 1 och cor de la bryere i stammen, blir det för mycket linje avel eller kan det fungera?
Såg att jag frågat om hingst till mitt sto innan och blivit tipsad om Camaro m, men om han är så bra så gissar jag också att han är dyr :/.

Tänkte du på till mitt sto? Eller undrar du kan dubbla det blodet?

Camaro M har varit mkt prisvärd med bra avtal!

Senast ändrad:

Om du vill ha en vilde så ok! Men jag skulle aldrig lägga en sådan hingst på ett sådant sto.

Ok inte Camaro m :p

Andra tips?
jag verkar bara dras till cor de la bryere hästar ...

Jag behöver ingen superavkomma så jag nöjer mig med Balous Crack :D För mig räcker det med att han fick 9.0 i ridbarhet, 9.5 i hoppning osv.

Jag behöver ingen superavkomma så jag nöjer mig med Balous Crack :D För mig räcker det med att han fick 9.0 i ridbarhet, 9.5 i hoppning osv.
Kan mkt väl vara så men han är ojämn på filmen du länkade till :) går bara att kommentera det jag ser där, vet inte alls hur han gått på sitt bruksprov.

Nja cor de la bryere i första och andra led, och landgraf i andra och tredje led. Blir inte det för nära släkt?

Hej! Jag har ett sto som ev. skall betäckas om 2014 om allt går bra med nuvarande fölunge (hon är dräktig med Certus NL).

Stoet är e. Rubiquil ue. El Corona, fux, 170 cm. Tävlad tom. MSVB, ej högre pga. gammal skada (import).

Mödernet har i flera generationer ägts av J. Maurice som är välkänd inom kwpn. Stoets mor Inette har lämnat fler avkommor, bla. Ninette (Nisjida) som var finalist i unghäst-VM år 2000.
Kombinationen Rubiquil x El corona tycks även ha varit en bra kombination, exempel är Hexagon's Ollright och Hexagon's Truman som båda går GP.

Stoet är lite tyngre, ngt lång rygg och plant kors med lite korta taxben :P Ganska snygg ändå dock (Bild Här). Lätt inåttåad vänster fram men i övrigt välbenad. Mycket utstrålning och trevlig gång, dock blir skritten kort när hästen är spänd.

Söker en hingst som är:
- Dressyrinriktad
- Lätt och högställd med bra bakdel
- Har elastisk gång med påskjut (inte bara sprattel) och en bra avspänd skritt
- Gärna helt utan Rubinstein blod, eller med R längre bak i stammen
- Helst färsk semin, men fruset kan vara aktuellt då hon tog sig direkt förra året
- Det är tevligt om hinsten hoppar ok, men absolut inget krav.

Alla förslag mottages! Annars blir det kanske en till mini-Certus....

Jag har inte träffat på någon personligen men tror de blir vettiga, de som jag har hört som har verkar nöjda!

Det blir ju lite linjeavel på Rubinstein I isåfall men jag vet inte om det gör något?

Ni kanske kan kolla på Lövstas nya Benetton Dream också, jag har för mig att den linjen också ger trevlig skalle! Dock Rubinstein på samma ställe som Dalwhinnie.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dagens nagellack!
  • Valet i USA
  • Secret Santa 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka