Funderingar Hingstvalstråd 2014

Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Varför inte luxus på den också? Han har startat ftmed sin ägare, verkar ha rätt temperament och mod och är en gummiboll.

*kl*

Nu står jag i valet och kvalet..
Har ett sto som jag har fött upp, f -08 och fick föl -13.

Hon har genomgått en liggandes op för en lös benbit i knäet (trauma skada) förra året och har efter det fått en svullnad på samma ben fast i hasen...
Ingen som vet vad hon gjort, hasen är kollad av vetrinär men dom hittar inget fel. O_o
Nu står jag i valet och kvalet om hon ska sättas igång för att faktiskt bevisa sig som ridhäst medans hon fortfarande är ganska ung eller låta henne gå som avelssto..
Det jag är rädd för om jag sätter igång henne är att hasen inte tål det och hon sen inte håller och kanske har ont för alltid?

Någon som har några erfarenheter kring detta?

Annars ska hon betäckas och därav jag skriver i denna tråd för förslag.

Hon är 164 cm
E:Heartbeat -Chapman
Tre bra gångarter, galoppen kunde dock varit rundare.
Löshoppar mycket bra med fantastisk inställning, mycket härlig och go häst som är väldigt personlig och tillitsfull.
Förslag på hingstar?
Hoppning framförallt, men en och annan dressyrhingst kan kanske tänkas någongång
Mini1.jpg
[/IMG]

Ingen som har några förslag alls?

Jag tycker det är svårt eftersom jag tycker hennes stam är så blandad. Chapman känns ju dressyr och Hearbeat hopp. Men det är ju åt hopp-hållet som du vill ha.

Sen så tycker jag att det är svårt att få en bra bild av hästen när hon har såna tjocka( och för mina ögon störande) skydd. Hon ser trevlig ut i modellen, kunde ha lite längre hals och lite mer linjer öht, sen så ser bakbenen ut att vara ganska så raka. Så en hingst med mer linjer skulle jag leta efter rent exteriört. Sen för att inte tappa bort hennes gångarter alldeles skulle jag ta nån med hygglig gång. Kanske Common Sense? Han är iofs inte så stor. Diamantino har ju lite längre linjer och dessutom är galopp hans bästa gångart?

Jag tror att många glömt bort nu för tiden att Chapman hoppade 8 8 på sitt bruksprov. Han var dessutom placerad upp till lätt A hoppning med Rolf-Göran Bengtsson.

Håller med Cirkus, Diamantino som har mkt dressyr i sin stam (Han är kusin med Bamoras mormor, Bammy har stammen Krack C-Gribaldi) men även Canterbury är ju en lättare modell av "allroundhäst" eller va man kan säga. Jag hade velat lätta upp typen lite på din donna, få hennes typ att bli lite mer elegant. Hon har bra linjer, men om hon var lite lättare i kroppen o hade 5 cm längre bakben hade hon varit riktigt snygg, så därför skulle jag eftersträva det.

luxus ser inte ut som min typ av häst, (mitt otränade öga) tycker att han ser lite överbyggd ut på några bilder och ser lika tung ut som min på ridbilderna. får leta upp några filmer och se hur han rör sig dock. har inte så bra koll på dressyr stammarna heller.

Haha, lite mer linjer :D
Hon är betestjock så det förslår på den där bilden, men jag förstår vad du menar :)

Men i övrigt håller jag med Görel, Chapman var en bra hoppare också och har lämnat avkommor även i svår hoppning.
Hoppa kunde han:
null_zps21529d8e.jpg
[/IMG]

Men jag vill absolut ha kvar hennes gång också såklart men galoppen är den som jag känner kunde förbättras.
Jag skulle gärna kunna tänka mig en hingst med Ramiro så nära som möjligt i stammen :)

Common sense tycker jag är jätte fin och har trevlig stam :P men av det jag har läst innan så har jan lite kortare framben än bakben och det är något jag ABSOLUT INTE vill ha..

Diamantino ska kollas upp :)

Senast ändrad:

Odermus R är ju Calido-Ramiro. Jag har själv en Odermus-avkomma som jag gillar :D

Hans stam gillar jag absolut och har av den anledningen kollat på honom innan men hingsten i sig själv är inget jag gillar.. :o

Men övriga hingstar som jag själv gillar är:
Baltimore
Cellestial
Eurocomers London
Quattro B (kan dock bli en köttbulle)
Cosmeo
Kannan

Dock med diverse andra linjer än vad jag efterfrågade, men jag frågade bara för att det står helt still i mitt huvud angående Ramiro linjen.
Jag kanske har missat någon och vill gärna ha förslag. :)

Eller någon som har några för/nackdelar att dela med sig av angående "linje avla" på Ramiro?
Det blir ju inte så hiskeligt nära på avkomman men beroende på vad för hingst man hittar :)

Risken med att linjeavla mycket på Ramiro är att de kan bli ganska grova.
Jag tycker följande:
Baltimore- snygg hingst, dock ganska skarp.
Cellestial vet jag inte så mycket om än att han är fin ;)
London - väldigt inne, dvs även då väldigt dyr.
Quattro B - vet inget
Cosmeo- himla fin, dock gick han bara på fryst förra säsongen (om nu det är ett hinder).
Kannan- kapabla avkommor, dock exteriört inte riktigt bra.Fryst?

Vill du ha något med Contender (Calypso-Ramiro) finns ju bla Careful.

Chicos Boy finns, tror det är en underskattad hingst. Cola likaså.
Canterbury.

Då kan du nog inte regga ASVH.
Jag är för övrigt också sugen på honom till mitt Corland-sto.
Skithäftig hingst, men jag undrar hur temperamentet är och ridbarheten.

Ja, red hot chilli är jätte fin :)
Niveau gillar jag jätte mycket också!
Var har han tagit vägen?
Han finns ju inte i avel och har inte gjort på flera år?

Cirkus: Jag ser inte det som något problem att regga i ett annat förbund :)
Oldenburg är ju här i landet titt som tätt så det löser sig nog.

Men borde inte man själv kunna lösa ett-sto-licens på honom och få gröna papper? Nu för tiden behöver väl bara hingsten vara godkänd i NÅGOT förbund så kan man lösa licens?
Någon som har bättre koll?

Går det ens att få tag på Balous Crack i sverige? Eller får man köra stoet till Tyskland?

Senaste uppdateringen på hemsidan står det bara att Niveau ska matchas fullt ut för tävling, men har hört väldigt lösa rykten både om att han är tillsalu och att han skullr vara skadad men har ingen aning alls. Senast man hörde något var ju i somras när han kvalade till hamburger Derby :)

Vad jag har fått höra skickar dom gärna till Sverige, det är bara att höra av sig :)
Men jag har inte pratat med dom själv och jag vet inte vad som gäller för i år.
Men jag tror nog att jag ska göra slag i saken och maila dom iaf!

Tror det var Hippocampus som hade "hittat" honom när jag fick upp ögonen för honom. Har haft honom i tankarna ett tag :)
Och efter regeländringarna så tror jag nog att man får gröna papper om man löser ett-sto-licens :)

Synd på Niveau!
Hoppas att han kommer gå i avel igen!

Ja, förra året kunde de skicka fryst eller färskt. Men jag kan inte mer. Vad händer sen? Om jag hämtar det på flygplatsen, vart kan man inseminera?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka