Funderingar Hingstvalstråd 2014

Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

du har redan fått bra tips (enligt mig) i Luxus och Lambo.
Om ditt sto är tyngre (och du dessutom av estetiska skäl?) är ute efter mkt vitt finns ju fullblodet homme d honneur i halvblodsavel.

Eftersom jag inte vet hur ditt sto ser ut är det svårt att säga om han passar henne, men han kan ju verkligen "lätta upp" en tung modell, lämnar mkt vitt (ofta) och trots att han verkat i galoppavel så verkar även de rena fullbloden bli mer ridhästar, bra gångarter, snygg ställning, långa ben.

Rebeckasff här på buke gillar honom vet jag :)

Javisst! Nedräkningen har börjat!
Tjock och Tjockare har gått in i sin högdräcktighet nu :)

Och jag hoppas hoppas hoppas att där kommer bli mycket (läs lagom) vitt på den som är efter Cortez stoet!
Hon har själv bara några vita strån i pannan och en vit krona..

Jag skulle vilja ha tips på hingst till mitt sto som jag funderar på att betäcka i sommar eller nästa sommar (mer troligt nästa sommar).

Hon är e: Gazpon, ue: Arram. Stofamilj 2. Hon har ett fantastiskt temperament i både ridning och hantering. Arbetsvillig och avspänd.

Hon är av den gamla typen i kroppsbyggnad och runt 160-165cm, så önskvärt vore en högre (över 170cm) hingst av den smäckrare mer moderna "sporthästmodellen".

Då hon är inåttåad fram och biljarderar ganska mycket (dock inget som påverkar ridbarheten) måste hingsten ha exeptionellt bra benställning för att förhoppningsvis kompensera för detta (jag vet inte om detta är medfött eller resultatet av dålig hovslagare när hon var föl).

Önskvärt (av rent estetiska skäl) vore en fuxhingst utan skimmlar i stammen med mycket vita tecken både på benen och i ansiktet. Men det kan man väl bara drömma om antar jag :p

Det är inte tänkt att avkomman skall bli någon stjärna på tävlingsbanorna utan en riktigt trevlig allroundhäst.

Briar - sportig, hållbar, meriterad (både på tävlingsbanan och i avelsboxen), målad stor fux...

Ditt sto tillhör stofamilj F2 och inte stofamilj 2, det är två olika.

Har inte sett nån Fetcher-xx men hans pappa har jag sett lömna bra med fullblod så jag tror absolut att Fetcher är en bra tanke.

jag (som inte kan något alls, jämfört med många här ) vill bara berömma dig. du verkar så vettig med din avel, dina hästar är så fina och jag hoppas du får ännu fler lyckade :bow:

Åh tack för de snälla orden :) jo jag hoppas också på någon till guldklimp, har jag tur är det en sådan som just nu ligger och jäser.

Nu har jag funderat ett par varv till och hunnit ändra mig flera gånger sen jag skrev sist.
Sir Oldenburg har jag lagt på hyllan. Nobel klev tillbaka på listan och jag hade mer eller mindre bestämt mig (igen)när jag läste att han hade avlidit. Nu är jag rådvill. En bekant tipsade om Corriendo Tau som ska vara dubbeltalang. Han ser jättefin ut men jag hittar ingenting om hur hans temperament är? Någon som vet?
En som jag själv har gått och kärat ned mig i lite smått är Coventry. Vet ni något om hans temperament?
Min familj har också fått säga sitt men det blev olika bud. Två röster på Fetcher N. Han gillar jag iofs pga temperamentet men är rädd för att det blir för tungt?
En röst på Red Hot Chilli om han blir godkänd och en röst på Coventry.
Hip Hop hade varit en solklar kandidat om inte Olivia vore 164 själv, hon och hennes föräldrar har minus på mkh enligt blup och så även Hip Hop.
Detta inlägg är lika rörigt som mina tankar. Orkar ni styra upp lite? :)

Senast ändrad:

Corriendo Tau har en ganska dålig trav har jag för mig från bruksprovet 2012. Men han såg väl. Helt ok ut ridbarhetsmässigt på breeders.

Coventry ser fin ut men frågan är hur de blir i munnen, casall har ju tyvärr många avkommor som är riiktigt tjafsiga och tråkiga i munnen.
Fetcher N känner jag ingen som betäckt med.

Har du möjlighet att åka till flyinge och titta i bruksprovsveckan? Eller titta om det livesänds?

Red Hot Chilli ska ju gå enligt ägarna så det är väl bara anmälan som ska in , så kan du se honom live.
Det finns ju chans att även Coventry kommer visas där för ett godkännande som direktkvalificerad.
Och sen om du har tur knske någon av de andra kommer starta i hingstklasserna :)

Senast ändrad:

Jag tror att blir livesändning för min del. Vi ska på hingstvisningarna den 21-21 på Tullstorp och Flyinge och det ser jag fram emot väldigt mycket. Tror inte sambon vill åka två veckor i rad över halva landet. (Vi bor ovanför Uppsala.)
Men man vet aldrig! :D
Är Connor också tråkig i munnen? Enligt min sexåriga son är inte Coventry intressant i alla fall för "han har ett konstigt märke på rumpan och det passar inte Olivia." :p Skulle det bli han i alla fall får man väl hoppas att han inte nedärver brännmärkningen... :D

Jag är ju sjukt intresserad av både Coventry och Connor, just munnen har jag inte hittat info om att casall ska ha nedärvt till Connor, däremot ska han ha varit lika... Spänd? Tittig? (minns inte vilka icke-svenska ord som användes) som sin far i unga år, men precis som sin far blivit bättre med åldern. Om jag förstod informationsfilmen rätt. :p
Temperamentet på Coventry just vet jag dock inte. :/

Kl

Lite otroligt fråga men när kan man se hingstar på språngrulla? Har lyckats lycka ut hur man tar fram för år 2013 men det står inget under 2014.

Är total nybörjare och funderar på att betäcka nästa år eller sensommaren, så vill lära mig så mycket som möjligt detta året och kolla igenom så många hingstkandidater som möjligt så det blir så bra som möjligt :D.

Hingstägarna har inte börjat lösa licenser ännu. Det börjar de med i början av mars och fortsätter under april. När licenserna är lösta syns de på sprangrulla.

+ Mariaauto

Hmmm.. Spänd, tittig och mycket bus låter ju inte riktigt som den coola Ferdinand jag är ute efter. :p

Är det verkligen ingen som vet något om hur Corriendo Tau är?
Han ser ju sansad ut på filmerna men det vore kul att höra åsikter från någon som har träffat honom.

Jag har letat efter filmer på Fetcher N när han rids men hittar bara filmer där han tävlar. Jag skulle vilja se hur han rör sig.
Har inget emot att avkomman blir rejäl men vill inte att det blir för tung..

+ Karoliten.
Har inte hittat mycket om honom heller, endast sett bilder på avkommor efter honom på hans sida. Men än är det tid kvar och mycket velande :p

Men han är än så länge nr 1 :)

Nu har jag funderat ett par varv till och hunnit ändra mig flera gånger sen jag skrev sist.
Sir Oldenburg har jag lagt på hyllan. Nobel klev tillbaka på listan och jag hade mer eller mindre bestämt mig (igen)när jag läste att han hade avlidit. Nu är jag rådvill. En bekant tipsade om Corriendo Tau som ska vara dubbeltalang. Han ser jättefin ut men jag hittar ingenting om hur hans temperament är? Någon som vet?
En som jag själv har gått och kärat ned mig i lite smått är Coventry. Vet ni något om hans temperament?
Min familj har också fått säga sitt men det blev olika bud. Två röster på Fetcher N. Han gillar jag iofs pga temperamentet men är rädd för att det blir för tungt?
En röst på Red Hot Chilli om han blir godkänd och en röst på Coventry.
Hip Hop hade varit en solklar kandidat om inte Olivia vore 164 själv, hon och hennes föräldrar har minus på mkh enligt blup och så även Hip Hop.
Detta inlägg är lika rörigt som mina tankar. Orkar ni styra upp lite? :)

Nu har jag missat något har Nobel dött? När hände detta?

Ja, det kom upp i "Döda hingstar 2013"-tråden. Två olika bukare som hört det från Gränsbo. Har dock inte sett någon "officell" notis om det...

Fast det kommer ju inte alltid, helt plötsligt ser man det bara på blup.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka