Funderingar Hingstvalstråd 2014

Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Jag vill jättegärna ha en sådan också!
Hade någon tagit in på honom i Sverige i år så hade jag bytat.

Men eftersom dom inte verkar vara intresserad av att skicka hit så får det vänta till jag har ett sto som inte går med föl vid sidan.
Känner inte för att skicka iväg både sto och föl till Tyskland..
Och jag ska helt ärligt säga att jag vet inte om det räcker att jag skickar dom till Danmark för jag hittar inte runt på dom danska sidorna så jag vet inte om han finns tillgänglig där.. :/

Tack, då har jag fått några namn att kolla upp.

Då var det bestämt att det blir Charon om han är i avel i år. Men jag fick tips om att ha ett par reservhingstar på listan också, varför det? Är ju van att man åker med stoet till den hingst man vill ha, semin är helt nytt för mig. :o

Kul! Jag har ju 3 avkommor till honom här hemma :) Reservhingst har man ifall hingsten tävlar eller blir skadad...

Jag har nog missat vad du har för sto - för jag antar att det inte är Ariel som du tänker betäcka med Charon!

Haha, det skulle vara något Cirkus! :p

Nä, det är en kompis sto, en treåring som är e. Weltman - Starry Night xx. Jag är fullkomligt partisk när jag väljer halvblodssto, jag gillar hennes temperament och så gillar jag ägaren till henne. ;)

Just nu lutar det nog åt att Bravour eller Lambourgini som reserv, de verkar vara trevliga multitalanger. :)

Kul! Jag har ju 3 avkommor till honom här hemma :) Reservhingst har man ifall hingsten tävlar eller blir skadad...

Då måste jag kika närmare på din hemsida. Vet att jag varit där innan och kollat lite också. :) Aha, då förstår jag konceptet med reservhingst. Alltid bra att vara förberedd så det inte blir ett akut nytt val som kanske inte blir så bra. :o

Av de tre hade jag valt Lambo alla dagar i veckan till ett sto med den stammen. I andra hand hade jag valt Bravour. Charon är inte riktigt "my cup of tea"

Kan du utveckla så jag hänger med i resonemanget? :) Känner mig för okunnig på halvblod för att veta vad jag skall tycka. ;)

Charon har en för mig ganska ointressant stam - pappan Rubinrot är nog den av Rubinsteins ättlingar vi har haft här i landet som jag gillar minst, jag har sett många avkommor till honom på olika test och nej, de har inte tilltalat mig. Chapman är iofs trevlig ffa som morfarshingst skulle jag nog säga. Charon såg jag på bruksprovet och jag blev inte alls imponerad (men då är jag ju kanske färgad av att jag inte gillar pappan).

Lambo är jag förtjust i dels som individ, och dels stammen, jag är förstås färgad av att jag älskar Ganescos (farfar till L) ättlingar. Lambo såg jag på flera hingstvisningar och han var både rörlig och hoppade väl. Helt klart intressant om man vill avla dubbeltalanger. De avkommor jag har sett har i regel blivit bättre än sina mammor och då är inte mammorna dåliga.

Bravour såg jag både på bruks och på kvalitén när han hoppade 10-10. Han är fin, en härlig hingst som verkar grymt trevlig i skallen. Han rör sig dessutom riktigt bra i ffa skritt, men har också helt okej trav och galopp. Han ser ridbar och "enkel" ut, men man vet ju aldrig, han har ju en duktig pilot också. Han är ett ständigt alternativ till mitt sto som fått bra med samma linjer.

Sen erkänner jag också att jag helst inte vill ha en skimmel. Nånsin. Den enda förutom Bravour jag i dagsläget skulle jag kunna tänka mig att använda är Heslegårds Rubin om jag hade ett bra gångartsto som passade med honom (jag skulle nog bortse från färgen)

De är inte mina, utan Charons ägares, hon har dem inackorderade här, så de finns tyvärr inte med på min hemsida :) Men sök på stuteri ts på fb så hittar du bilder o filmer :)

Jag har fött upp två Lambobarn och jag är väldigt nöjd med dem.

I temperamentet är de vakna men inte stirriga eller dumma. De är väldigt lättlärda och accepterar det mesta. Jag satt på min nyblivna treåring för första gången i förrgår och hon tog det hur lugnt som helst. Någon gång har hon förstås talat om att hon inte gillar en sak, men hon har aldrig protesterat eller gått i baklås vilket hennes mamma kunnat göra.

I exteriören är båda mer kortlinjerade än sin mamma och ädla.

Båda är luftiga i gången vilket jag sett många Lambobarn ha. De är också spänstiga med bra påskjut i bak men det har mamma också så det kan ju komma från henne.

Båda hoppar kvickt och välbalanserat med god taxering och bra teknik.

Det sägs att Lambo ger litet men jag tror att många av dem växer långsamt. Mamman är 165 cm, den äldste är idag ca 168 cm och den nyblivna treåringen är idag ca 162 cm. Den äldste blir sex i år och det är inte säkert att han slutat växa ännu.

Jag lägger också min röst på Lambo av dom tre!

Jag har ridit in ett antal (samarbetar med en uppfödare som bara ÄLSKAR Lambo) och alla har varit mycket trevliga!
Den sista (-09) jag har haft har haft väldigt mycket action i sina rörelser.
Har fått frågan med än en gång vad det är för ras (han rör sig som en pre).

+ Görel.

Fast jag vill inte ha någon stor häst med gigantiska rörelser. ;)

Det viktigaste för mig är temperamentet och ridbarhet. Temperament = en normal, vettig häst som inte blir hysterisk för småsaker men som samtidigt inte är lobotomerad. Har träffat på båda ytterligheterna inom hbl. Ridbarhet = lättridna gångarter, jag är ingen GP-ryttare och en häst som är enkel att reglera.

Kort och gott skulle jag vilja ha en exakt likadan häst som min valack (fjordhäst) som själv tror att han är hbl. Han ser inte mycket ut för världen, men när man rider honom vill man aldrig sitta av. :love: Han försöker alltid ge lite extra, slår lite knut på sig själv.

Drömmen vore ett halvblod på 155 cm, men det vet jag att det inte kommer bli. Men hellre 165 cm än 175 cm...

Var bor stoet? Tycker nämligen det låter som att H Rubin, skulle kunna ge dig det du vill ha:)

Nä, han och stoets exteriöra svagheter var för lika, så han är avskriven sedan tidigare tyvärr.

Ingen som har länk till exteriörbild på Lambo? Hittar ingenting när jag söker och jag skulle vilja se hur han ser ut, inte bara hans söta huvud eller när han hoppar.

kl.
hmm, det kommer närmare och närmare att jag är "safe" på jobbet i alla fall, (folk som slutar/ställer sig först på LAS-listan), så kanske, KANSKE att jag kan betäcka om donnan i alla fall. Om jag får klartecken från jobbet innan säsongen börjar kommer jag nog ge det ett försök till.

Canterbury står kvar högt på listan.
Även Connor som jag är sjukt förtjust i, men det blir så dyrt med skick så funderar istället på sonen Coventry (?) som skulle hit till Sverige i år, han faller mig också i smaken men är ju egentligen lite ung än i mitt tycke... :crazy:

Det mesta av contender-blod är intressant, som jag grämer mig över att Cosmeo såldes så långt bort!

Jag spånar och kollar och tittar och drömmer, men landar oftast på Canterbury som ett tryggt val. Men Coventry vore ett spännande val. Connor kanske spektakulärt, om jag bara kunde riskera lägga ut enorma summor på skick... :nailbiting: :eek: :D
Tur det är några månader kvar. :p

Ingen av dom jag har ridit har haft några GP rörelser, men dom har varit utvecklingsbara, tackfasta och haft en bra egen bärighet vilket jag tycker är viktigare än STORA rörelser.
Man har så mycket gratis om hästen själv har tackt och balans :)

Den första jag red in såldes som 3 åring till en då 14 årig tjej som gick från ponny, så okomplicerade har dom varit ;)

Snälla i stallet, vakna på att arbeta och vara till lags utan att vara heta eller stirriga, utan som Görel skrev; vakna hästar!

Och sen har dom två sista som jag har haft lite längre tid och hoppat in varit väldigt fina i hoppningen! Båda har älskat att hoppa men varit lätta att rida på hinder.
Den sista lämnade jag tillbaka till uppfödaren för bara ett par dagar sedan och innan dess hade jag ett pass i hoppning som filmades, då hoppade han utan problem 130 utan att blinka och jag har nog inte hoppat så högt på typ 10 år men på honom var det så lätt och okomplicerat att jag vågade :)

Själv vill jag hänga i tråden, inte för att jag har ett betäckningsbart sto (eller jo, men hon kanske borde göra något annat innan) för jag vill fortfarande hålla min fantasi öppen om att använda den där hingsten jag tycker om på ett trevligt Heraldik-sto :p Men eftersom det är dyrt att skicka så borde stoet (som jag såklart vill låna, inte köpa just nu) bo i Tyskland och stå där tills hon är dräktig eller kanske tom tills hon har fölat.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka