Funderingar Hingstvalstråd 2014

Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Kliver in här jag också, är precis i startgroparna att betäcka mitt sto till våren.

Efter mycket funderande och velande är jag innte på Fetcher N, dock verkar det som han har låg dräktighet? Jag har en 7 åring som det i så fall kommer att bli första avkomman efter, är det ett dumt val att välja honom då?

När man bestämt sig när i tid bokar man semistation etc?

Dumma frågor från en helt novis stoägare :o:nailbiting:

Jag har ingen koll på Fetchers dräktighet tyvärr (men det är en bra hingst). På ett maidensto (sto som inte fått föl tidigare) är det smart att välja en hingst med bra dräktighet, men med tanke på att hon är så pass ung har det inte avgörande betydelse.

Du har annars Hip Hop e samma pappa som har mycket bra dräktighet.

Seminstation räcker nog om du kontaktar ett par dar innan du tänker komma :).

Tack för snabbt svar, kanske kan prova först med Fetcher för att sedan byta till honom om det är så! Får fundera lite :)

En fråga till mitt sto är tyskreggad mecklenburgare får jag endå betäcka med vilken hingst som helst? Eller kan det vara så att hingstägaren säger nej till mitt sto?

Kan inte tänka mig att nån säger nej, finns säkert såna men extremt få. Jag blev själv nekad en betäckning en gång 1995, då hade jag ett arabkorsningssto och hingsten tog bara emot ett begränsat antal - på naturlig betäckning dessutom. Men har knappt hört talas om det i övrigt. Hingsthållarna är hårt pressade ekonomiskt så har du inga såna bekymmer så är du säkert välkommen :).

Fetcher N hade 14 ston 2013, 10 av dessa blev dräktiga.
2012 hade han 24 ston, 19 blev dräktiga. Helt OK tycker jag.

Hej alla
Var ett tag sedan jag var inne här då jag har tappat inspirationen helt. Hoppas på att den kommer tillbaka.
Jag har fyra som går att betäcka men vet inte med vad.
Ett Cortez sto som jag inte har någon kandidat till.
Ett Heartbeat sto som jag har tänkt ta Contendro på. Men om årets föl efter Zirocco Blue blir bra kanske jag gör en till.
Ett Dimaggio sto som troligen går till Ampere
Ett Sir Donnerhall sto som också går till Ampere då hennes syster är fin.

Så ser det ut för dagen men om någon har något bättre förslag tages det i mot tacksamt.

Vill du ha en hopp eller dressyrhingst till Cortez stoet?

Jag har själv ett Cortez sto, hon har sedan tidigare e: Feliciano och Nobel, båda är väldigt fina.
I år ska hon föla med Hdh och sen går hon till Rubin för ombetäkning om allt går som det ska med denna fölningen :)

Vill du ha en hopp eller dressyrhingst till Cortez stoet?

Jag har själv ett Cortez sto, hon har sedan tidigare e: Feliciano och Nobel, båda är väldigt fina.
I år ska hon föla med Hdh och sen går hon till Rubin för ombetäkning om allt går som det ska med denna fölningen :)

Jag tror jag får hålla mig till hopphingst då stoet inte har mycket till gång.

Namn Consenza

Men lite gång borde det väl finnas i henne?
Älskar hennes morfar, hade jätte gärna haft ett sto direkt efter honom ;)
Hennes avkommor har ju dock fått högre poäng på gångarterna än hoppningen.

Men men, andra jag har tittat på till mitt Cortez sto är
Quattro B
Contendro
Kanan
Cosmeo
Careful

Kanske något som passar sin?

Jag gillar Quattro B och Kannan. Däremot tror jag Kannan kan lämna lite grövre eller har jag fel där?

Jag funderar på att betäcka sto e: Windwurf ue: Falstaff så jag kollar runt hejvilt bland alla hingstar det finns att välja mellan.
Det jag kollar efter är att det ska vara en modig och klok hingst med bra temperament och mentalitet och som ska vara av det lättare slaget (ädel), högställd, bra extremiteter och bra typ och ska vara en duktig gummiboll:D

Är tur att det finns lite tid att kunna spana runt, gå igenom historik och fakta mm.

Men lite gång borde det väl finnas i henne?
Älskar hennes morfar, hade jätte gärna haft ett sto direkt efter honom ;)
Hennes avkommor har ju dock fått högre poäng på gångarterna än hoppningen.

Men men, andra jag har tittat på till mitt Cortez sto är
Quattro B
Contendro
Kanan
Cosmeo
Careful

Kanske något som passar sin?

Tack för intressanta tips :)

Tyvärr finns det ingen gång. Mycket rörelser uppåt men där slutar allt. brukar säga att hon travar som en ponny ;)

Finns mer hopp än vad som visas på treårstestet (hon gick omkull i hindret).

Careful är intressant likaså Contendro .
Ryttaren som red henne sa alltid "om hon bara var född med 10 cm längre ben så har hon allt" Så det är väl benen jag vill förbättra ;)

Haha, ungefär som min då ;)
Skulle tagit 10 cm på längden och satt på benen ist så hade hon blivit perfekt :D

Quattro är mitt förstahandsval till min (efter Rubin eftersom jag vill prova att lägga en dressyrhingst en gång)
Även om min redan har trevlig gång så tycker jag att just Quattro lämnar ju bevisligen gång också utöver hoppningen och det tycker jag aldrig är fel :)

Min skadade sig redan som 4 åring även om hon är tävlad i perioder efter det så har hon aldrig fått en riktig chans att visa vad hon går för :(

Men hennes första avkomma fick hoppdiplom och klass 1 på kvaliteten och den efter Nobel ska visas på treårs i år (om allt fortlöper som det ska)
Den rör sig bättre så vi får väl se hur det går :)

Jag håller iaf tummarna att det går bra för framtida avkommors skulle :)

Hej!
Såg att du har en häst efter Zirocco blue. Har själv en 3-åring efter honom som jag funderar på att betäcka. Emilion i andra led. Hon är stor, har långa ben, rör sig bra (ffa i trav än så länge). Det lilla vi har löshoppat än ser bra ut, lätt. Dock veka kotor bak (viktigt med bra ben på pappan). Något förslag?
Tack!

Haha, ungefär som min då ;)
Skulle tagit 10 cm på längden och satt på benen ist så hade hon blivit perfekt :D

Quattro är mitt förstahandsval till min (efter Rubin eftersom jag vill prova att lägga en dressyrhingst en gång)
Även om min redan har trevlig gång så tycker jag att just Quattro lämnar ju bevisligen gång också utöver hoppningen och det tycker jag aldrig är fel :)

Min skadade sig redan som 4 åring även om hon är tävlad i perioder efter det så har hon aldrig fått en riktig chans att visa vad hon går för :(

Men hennes första avkomma fick hoppdiplom och klass 1 på kvaliteten och den efter Nobel ska visas på treårs i år (om allt fortlöper som det ska)
Den rör sig bättre så vi får väl se hur det går :)

Jag håller iaf tummarna att det går bra för framtida avkommors skulle :)

Cortezhästar är nog stöpta i samma form :) . Fast en del lyckas få gång också. Det är så tråkigt når de skadar sig tidigt då de inte hinner visa vad de kan. Det var det som hände med Cortezstoets dotter. En jätte fin häst som kunde hoppa. Fick aldrig chansen att blomma ut.

Spännande med din treåring. Håller tummarna att det går bra.

Hej!
Såg att du har en häst efter Zirocco blue. Har själv en 3-åring efter honom som jag funderar på att betäcka. Emilion i andra led. Hon är stor, har långa ben, rör sig bra (ffa i trav än så länge). Det lilla vi har löshoppat än ser bra ut, lätt. Dock veka kotor bak (viktigt med bra ben på pappan). Något förslag?
Tack!

Min är inte född ännu så jag har inte ens börjat tänka på vad som skulle passa ihop med Zirocco ännu.
Tittat på lite filmer och sett en del lyckade combo med Indoctro.

Fick ett föl efter Zirocco 2012 som såg fantastisk ut, men som endast levde i någon minut :( . Den kanske såg fantastik ut bara för det blev en ängel. Den var mycket ädel och hade ett vackert huvud.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka