Funderingar Hingstvalstråd 2014

Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Vad roligt att du är inne på att välja Charon. Av dina tre val röstar jag på honom.
Jag tycker han är på tok för lite använd, och att Rubinrot oförklarligt, har för dåligt ryckte. Av de avkommor jag sett har de präglat god ridbarhet även om de inte är så hypereleganta som många vill att hästarna ska vara idag. (Men å andra sidan var det många som sa likadant och ex H Rubin för många år sedan som nu har insett avkommornas ridbarhet.)

Kl.
Jag vill gärna ha lite förslag på gångartshingst till mitt sto.
Efter Bernstein-Neapel-Crown Point xx, stofamilj 42.
Fått 4 avkommor på raken därefter haft två sabbatsår och dräktig nu för föl i år.
Avkommorna har varit e: Don Laurie, Hohenstaufen II, Sir Oldenburg och väntar nu med Tailormade Temptation.
Stoet är av mindre/ lite äldre modell. 160 hög. Fin överlinje, mkt bra ridbarhet och energi, bra trav men kort skritt.
Lämnar avkommor ca 163-165cm, (växer lite sent) som är lättare/ädlare med bra gångarter, mkt energi och ridbarhet. Alla bedömda som föl och alla har fått klass I, den senaste fick 998 898.
Behöver en hingst som lämnar åt det större hållet, modern typ, gärna ädlare, bra skritt.
Kruxet för min del är seminskicken då jag bor på Gotland, så därför faller de utlandsstationerade hingstarna tyvärr bort.
Har själv funderingar på ev Temptation igen, kanske Benetton Dream...Det hela beror ju också på var hingstarna kommer att befinna sig i år samt om jag kan välja fryst då min ordinarie station kommer att upphöra med det från i år. Stoet tog sig på fryst i år (första gången jag använder den metoden) men hon är trots allt född -98.

Var det Sir Oldenburgaren som gick så bra som föl?
varför inte göra en ny?

Om du gillade Hohenstaufen så finns ju Highcruiser, lämnar stort och ädelt.

Var det Sir Oldenburgaren som gick så bra som föl?
varför inte göra en ny?

Om du gillade Hohenstaufen så finns ju Highcruiser, lämnar stort och ädelt.

Japp det var Sir Oldenburgaren som gick bra. Han är nu nybliven treåring och till salu i Tyskland då han tyvärr kommer bli för liten mankhöjdsmässigt som hingstämne. Han rör sig mkt, lätt, elegant, balanserat och med mekanik. Han är fortfarande sådär ädel och med modern typ som han var som föl.
Vågar nog inte ta SO igen pga storleken. Har annars sett ett par andra riktigt fina avkommor efter honom också.

Highcruiser funderade jag på för ett par år sedan men jag vet inte...

Den första Hohenstaufenavkomman är den på min avatar, fölet. Född -09 och startat både hopp, dressyr och fälttävlan.

Jaha hur har det gått i fälttävlan med den?
Eftersom vi inte längre har någon riktig terrängbana på ön har det varit svårt att träna så mkt. Därför har hon inte kommit runt en hel bana på tävling. Trakhenergrav och trappa är det hon tyckt varit läskigt. Hoppade gladeligen alla hinder mkt fint en gång i Nynäshamn när vi for över för enbart tränings skull. Planen var att försöka kvala henne till breeders i fälttävlan men de usla träningsmöjligheterna gjorde att vi ändrade oss. ;)
Tror det skall finnas några terrängbilder på min hemsida...

Senast ändrad:

Jag skulle vilja ha tips på hingst till mitt sto som jag funderar på att betäcka i sommar eller nästa sommar (mer troligt nästa sommar).

Hon är e: Gazpon, ue: Arram. Stofamilj 2. Hon har ett fantastiskt temperament i både ridning och hantering. Arbetsvillig och avspänd.

Hon är av den gamla typen i kroppsbyggnad och runt 160-165cm, så önskvärt vore en högre (över 170cm) hingst av den smäckrare mer moderna "sporthästmodellen".

Då hon är inåttåad fram och biljarderar ganska mycket (dock inget som påverkar ridbarheten) måste hingsten ha exeptionellt bra benställning för att förhoppningsvis kompensera för detta (jag vet inte om detta är medfött eller resultatet av dålig hovslagare när hon var föl).

Önskvärt (av rent estetiska skäl) vore en fuxhingst utan skimmlar i stammen med mycket vita tecken både på benen och i ansiktet. Men det kan man väl bara drömma om antar jag :p

Det är inte tänkt att avkomman skall bli någon stjärna på tävlingsbanorna utan en riktigt trevlig allroundhäst.

Senast ändrad:

Har stoet några andra bra egenskaper än temperamentet? Är det hopp eller dressyr du är intresserad av?

Och "skimlar i släkten" spelar ingen roll om inte hingsten själv är skimmel, minst en av föräldrarna måste vara skimlar för att få ett skimmelföl.

Har stoet några andra bra egenskaper än temperamentet? Är det hopp eller dressyr du är intresserad av?

Hon är en mycket bra allroundhäst, som tävlat 120-hoppning och LA-dressyr (utbildad MSV-nivå). Lättlärd och lättarbetad. Hon har en fin skritt och schvung i galoppen när hon väl trampar under sig. Det är väl kanske hennes största nackdel rent ridmässigt, att hon gärna trippar fram och inte har en naturlig fallenhet för att trampa under sig (eller hur man nu skall uttrycka sig). Även traven är fin och taktfast när hon jobbar ordentligt. Hon har en naturligt lite högre form och svårare för den lägre formen.

Och "skimlar i släkten" spelar ingen roll om inte hingsten själv är skimmel, minst en av föräldrarna måste vara skimlar för att få ett skimmelföl.

Det visste jag inte. Hon är fux med skimmelfläckar och mycket stickelhår (heter det så). Hon har en avkomma sedan tidigare som är skimmel.

Jag är som du förstår inte så jättebra på det här med avel och kommer när/om det blir aktuellt självklart att ta hjälp av någon kunnig, samt veterinär.

Skimmel, skäck och gul är synliga anlag, d v s en förälder måste ha den färgen för att avkomman ska få en. Har avkomman inte ärvt den har den inte ärvt anlaget.

Att ditt stos avkomma blev skimmel beror på att pappan är skimmel.

Du redan fått förslag på Luxus och jag förslår Lambourgini. Båda ger avkommor som både kan hoppa och röra sig och har mycket vitt.

Ta inte Luxus eftersom han är intåad höger fram :) hellre då Lambourgini fast jag tror inte han lämnar så stort.

Senast ändrad:

Kl

Jag funderar på att betäcka mitt fullblod i vår/sommar igen, och nu har jag "nästan" bestämt mig för Fetcher N. Någon som vet hur han funkar med fullblod?
Hon har nu ett fullblodsföl e: Rex Shipping som blev väldigt fint, trevligt temperament (har även mamman)

Eller om någon har annat förslag till fullblod?

Partisk javisst - Luxus är mycket riktigt något intåad på ena fram men vad som förvånat oss som ändå fått 9 avkommor efter honom är att ALLA är otroligt korrekta i sitt benställ. Detta bekräftades också av årets fölmönstringsresultat där Luxus stod ut som den hingst av alla med högst genomsnittspoäng på fölens benställ.

Om han passar det omfrågade stoet har jag däremot inga åsikter om..

Senast ändrad:

Jag har själv tittat på Luxus då han är en riktig snygging :d men jag valde bort honom pga att han är intåad fram. Ett sto med korrekt frambensställ är det väl inget att tveka på, om han passar i övrigt alltså :)

Men vad roligt att fölen blivit så fina efter honom, även när det gäller benen.

Kl

Jag funderar på att betäcka mitt fullblod i vår/sommar igen, och nu har jag "nästan" bestämt mig för Fetcher N. Någon som vet hur han funkar med fullblod?
Hon har nu ett fullblodsföl e: Rex Shipping som blev väldigt fint, trevligt temperament (har även mamman)

Eller om någon har annat förslag till fullblod?

Har en kompis som betäckte sitt sto med Fetcher N.Dett jag vet är att hon blev mycket nöjd med temperamentet på den!

jag (som inte kan något alls, jämfört med många här ) vill bara berömma dig. du verkar så vettig med din avel, dina hästar är så fina och jag hoppas du får ännu fler lyckade :bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka