Funderingar Hingstvalstråd 2014

Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Huruvida Connor nedärvt det till Coventry vet jag ju inte, men jag TROR de sa att Connor ärvt det av Casall... Nåt om att han var lättdistraherad av säker runtom som unghäst, typ? Om Connor och Coventry intresserar dig har du väl säkert själv sett informationsfilmerna, typ det första som kommer upp på dem om man söker på youtube. :p Har du sett dem vet du lika mycket som jag. ;)

He he ja jag har nog tittat på filmen en eller två (läs tio) gånger, men man vet aldrig man kan ju ha missat något. Eller så kan man ju ha tur att du satt inne på någon mer information.. :p
Å, vad svårt det är. Det känns som om jag måste välja mellan modern/nervig eller omodern/cool. Men så illa kan det väl inte vara? Å i så fall väljer jag omodern/cool. Fast jag skulle vilja ha modern/cool. Finns den kombon?O_o

Kanan är väl känd för att lämna trevliga coola avkommor?
Och han är väl ändå ganska "inne", framförallt ute i Europa

Tack för tipset! Men han fanns bara på FAI också det törs jag nog inte ta första gången.

*kl*

Är det någon som har någon information om hingsten Dolany? Är mkt intresserad av honom men hittar i princip inte så mycket

Jag skulle väldigt gärna vilja veta jag med, hans stam är ju hur härligt som helst, vilken komb!
Även sonen Dayano har ju trevliga linjer

Jag skulle väldigt gärna vilja veta jag med, hans stam är ju hur härligt som helst, vilken komb!
Även sonen Dayano har ju trevliga linjer

Ja och jag har sett fantastiska avkommor till honom som både hoppar och rör sig bra.

Nu ska jag förmodligen inte betäcka i år men annars hade jag varit jätteintresserad av Cornet Obolensky-sonen Cristallo I. Finns både I och II men nr I har redan nedärvt sig jättebra.

A

*kl*

Nu står jag i valet och kvalet..
Har ett sto som jag har fött upp, f -08 och fick föl -13.

Hon har genomgått en liggandes op för en lös benbit i knäet (trauma skada) förra året och har efter det fått en svullnad på samma ben fast i hasen...
Ingen som vet vad hon gjort, hasen är kollad av vetrinär men dom hittar inget fel. O_o
Nu står jag i valet och kvalet om hon ska sättas igång för att faktiskt bevisa sig som ridhäst medans hon fortfarande är ganska ung eller låta henne gå som avelssto..
Det jag är rädd för om jag sätter igång henne är att hasen inte tål det och hon sen inte håller och kanske har ont för alltid?

Någon som har några erfarenheter kring detta?

Annars ska hon betäckas och därav jag skriver i denna tråd för förslag.

Hon är 164 cm
E:Heartbeat -Chapman
Tre bra gångarter, galoppen kunde dock varit rundare.
Löshoppar mycket bra med fantastisk inställning, mycket härlig och go häst som är väldigt personlig och tillitsfull.
Förslag på hingstar?
Hoppning framförallt, men en och annan dressyrhingst kan kanske tänkas någongång
Mini1.jpg
[/IMG]

*kl*
Söker en hingst till ett sto, då det är bestämt att hon ska betäckas i år :love:
Hon är e: Zuidenwind - PRE. Väldigt högställd och snygg. Rör sig fint och är glad och snäll. Men hon är lite ängslig av sig och har nära till flykt, så vi söker en hingst med mod och lugn. Bra hovar och bra storlek vill vi också ha. Hingsten bör kanske inte vara för högställd, men ha bra bakben. Även hopphäst med gång kan vara av intresse för tempramentets/modighetens skull. Han ska ha/ge hög ridbarhet.
Det är hennes första föl (hon blir 3 i sommar) så ägaren vill att hingsten ska vara stationerad i Sverige även om semin kommer användas. Mest för att ha bra villkor ifall hon inte tar sig.

Jag har föreslagit Luxus, men ägaren funderar på om dom inte är lite för lika i kroppen och att högställd + högställd kan bli för mycket?

Jag tänkte faktiskt Luxus innan jag läste att du skrivit det, och jag skulle nog inte säga att han är extremt högställd jämfört med många andra hingstar idag.

Jag håller med, men ägaren tvekar ändå. Jag tror att Luxus skulle kunna bli jättebra på henne, men tyvärr inte jag som bestämmer :(

Jag håller med, men ägaren tvekar ändå. Jag tror att Luxus skulle kunna bli jättebra på henne, men tyvärr inte jag som bestämmer :(

Högställld+ Högställd blir väll inte dubbelt så högställd ?
Däremot kanske man förstärker genetiskt arvsmässigt att man har större chans att resten av fölungarna har större chans att de blir högställda .

Nobel är tyvärr avlivad.
Fick detta mail från Gränsbo:
Tyvärr stämmer det att vi fick ta bort Nobel. Han fick en ligament skada
nere vid hoven som efter beh o vila blev bättre men som akut en morgon
försämrades så mycket att vi fick fatta det tråkiga beslutet att ta bort
honom.
Mvh Gränsbo stuteri

Finns inget fruset kvar så de 12-14 fölen som föds i år blir de sista.
Glad att jag hann betäcka förra året med denna fina hingst och hoppas allt går väl nu så vi får en fin Nobel avkomma i April.

Ja, jag vet inte. Kanske är ägaren rädd att avkomman ska trilla baklänges? :p Nej, jag ska höra med henne igen hur hon tänker.

kl

om man vill ha en hingst som ger bra bärighet till avkommorna, vilka har man då att välja på? gärna hopp stam.

det är mitt stos främsta nackdel, att hon är lång och framtung. vill lätta upp fram så att formen och bärigheten kan komma mer naturligt på avkomman:p.
drömmer lite smått om en fin fux valack som har väldigt lätt för sig i både hopp och dressyr och som man kan starta i ngn liten FT klass. :p

stoet är http://blup.se/sv-SE/horses/161514-corina-swb
945311_4850814000346_488728411_n.jpg

383570_10151602540658847_1275522258_n.jpg

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar