Funderingar Hingstvalstråd 2014

Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Hade också gärna tagit Floricello men nu blir det att tänka om :/ synd med All at once då han var en av mina "topp tre"

Tycker det står dubbla budskap på Eklundas sida ?
Under All at once bild står det ju att han inte går att regga i ASVH men under semin Hingst priser så står det att han är rabatterad med 1000 kr och pga av en sto licens ?

Jag satt och tittade på Hästaks sida och det är en sak jag inte förstår. På de danska hingstarna står det att skicken från Danmark till Hästak kostar 850 kr. Sen står det att skicken från Hästak kostar 1000 kr.
Betalar jag 850 kr plus 1000 kr per skick då eller bara 1000 kr per skick?

Ingen som vet?

De kanske var lite snabba med att lägga ut han? I höstas sa de att han kommer finnas på tai och skulle gå att regga i asvh... Himla synd detta :( Nya ägaren till Dahlia skulle ha honom till henne med.

Jag har inte koll på ditt sto, men det känns som att Chirlon, Ampere och Floricello är ganska olika varandra som hingstar så jag ville fråga vad du söker i hingsten?

Jag tyckte också All at once var läcker tills jag såg exteriörbilden. Känns som att man bör ha ett redan ganska nätt och snyggt sto, och välja honom för gång/ridbarhet.

Sen en allmän fråga till alla som har en åsikt - Vad är det med Ampere som tilltalar? Han har ju varit jättepoppis, trots att han tillhör en av de lite dyrare hingstarna.
Det jag ser är: Fin stam, bra framparti. Gång med mycket lyft. Lite rund bakdel. Tåtrånghet och biljardering tilltalar mig inte. Bevisat bra förvärvning.

Vad ledsen jag blev när jag nu såg att All at Once inte går att få på ett-sto licens :(

Det är så luddigt beskrivet på ASVHs hemsida om man går in och kollar på ett-stolicens.

Det står bara:

1. alla hingstar som redan är godkända för svensk varmblodsavel
2. alla hingstar godkända i annan stambok för varmblodiga ridhästar med typ och prestation som samstämmer med avelsmålen för SWB.
3. de hingstar som finns med på WBFSH:s top 15 ranking för avelshingstar.
4. de hingstar som finns med på WBFSH:s top 15 ranking för tävlingshästar.

På punkt 2 kan man tycka att det kan finnas en asterix och att man får infon om deras avelsmål.

Går man in under dem så står det "En ädel, korrekt och hållbar varmblodshäst som genom sitt prestationsinriktade temperament, sin ridbarhet, goda rörelser och/eller hoppförmåga är konkurrenskraftig internationellt." Jaaa... det kan väl även en 4-åring vara, eller?

All at once var jag också sugen på, verkligen superfin! Kul med lite "nya" hingstar...:)

För att behålla eller sälja?
Vill du ha en egen så go for it, är det för att sälja hade jag tänkt till många gånger. Jag vet många dressyrtränare/ryttare som inte vill ha Warsteiner. Själv får jag rysningar av hans namn :9

Vi har en Warsteiner-avkomma och visst de är inte speciellt lättridna men de har väldigt bra steg många av dem och lär man sig bara dem så har man en fantastisk häst! De är skarpa och vår är väldigt mycket en "enmans- häst" men hon går helt underbart.
Enligt tränaren så har hon sett flera avkommor som är just "enmans" samt att flera av dem är väldigt känsliga för hur ryttaren sitter och därmed går "dåligt" för att många ryttare sitter "fel".
Den dagen ryttaren inte vill rida hästen längre så lär vi få avliva henne eller sälja henne till någon som sitter helt korrekt för hon accepterar inga fel i sitsen alls! :meh:
Sen en klar fördel med hans avkommor är att de är så coola, har aldrig hört om en "nervös" Warsteiner-avkomma...

Vad tycker ni alla att jag ska ta till Miranda? Funderar på Chirlon, Ampére... Floricello hade jag gärna tagit, men han är ju såld :(

Har du tittat på Sir Donnerhall 1 eller 2?
Jag tycker att de verkar jättefina och ge bra avkommor...
Vad har ni andra för åsikter om "Sir Donnerhallarna"?

De måste vara slutgodkända, det är de inte innan de gått ett flerdagarsprov.

Vad tycker ni alla att jag ska ta till Miranda? Funderar på Chirlon, Ampére... Floricello hade jag gärna tagit, men han är ju såld :(

Oh, det var en salig blandning. Utifrån hennes äldre stam och exteriör (överbyggd med lite längre bakben) skulle jag avråda från Chirlon. Ampere har fått mycket beröm för sina avkommor, däremot talat med ett par beridare som tagit emot Ampere-avkommor där de haft en intressant gemensam faktor. En känslighet som med stor trolighet blir en tillgång i framtiden, men som gör dom extra känsliga under inridningen. Inridningstiden var nästan dubbel så lång jämfört med den generella genomsnittstiden. Ska bli spännande att följa avkommorna upp i åldrarna :).

Skulle rekommendera en hingst med särskilt god exteriör samt stor arbetsglädje. Fürstenball, Detroit, ev Skovens Rafael? D- och F-blod kan bli fint på henne. R-blod kan riskera späda på överbyggdheten.
Under bruks kommer ett flertal nykomlingar med riktigt intressanta stammar, bla e.Damon Hill, Fürstenball och Desperados bla!

Själv befinner vi oss ännu i brainstorming-fasen till våra två ston.
Hingstar som intresserar oss är bland annat:
Fürstenball, Skovens Rafael, Detroit, Fürst Fugger, Benetton Dream samt Luxus och Dalwhinnie utifrån årets föl. Firenze om han finns tillgänglig bla relaterat till fantastisk stam och vackra föl.
Närmare beslut tas först efter Bruks :D

Ja jag vet, Chirlon var pga hennes fina 3-åring e. honom :)

Skovens Rafael har jag varit väldigt sugen på :d Fürstenball är jättefin med :)

Intressant detta om Ampéres avkommor, det har jag inte hört innan...

Har du tittat på Sir Donnerhall 1 eller 2?
Jag tycker att de verkar jättefina och ge bra avkommor...
Vad har ni andra för åsikter om "Sir Donnerhallarna"?

Har träffat ett föl efter 1:an, ägaren saatt den var vass och hård/skarp, hon hade aldrig träffat ett sånt föl innan... Inte direkt bra till Miranda, måste vara bra temp på hingsten :)

Både Skovens Rafael och Ampere är ganska ojämna i sin förärvning när det gäller storlek så jag hade inte vågat lägga de på Miranda som är e: Magritte och när även mamma ligger på minus när det gäller mankhöjd på blup. Är väldigt förtjust i båda hingstarna som ger otroligt mycket rörlighet och gång. De tillhör absolut några av mina favoriter men jag vet inte om jag skulle våga i ditt fall, risken finns att du får en avkomma runt 158-160.

När det gäller Sir Donnerhall I och II så är de otroligt olika och i mina ögon är "tvåan" fantastisk och "ettan" bara en Sandro Hit med allt som hör till. Vet inte hur avkommorna skiljer sig men av det lilla jag har sett så verkar ändå tvåorna trevligare, både i temperament och konstitution.

Tack för svar! Ja, detta är inte lätt... Hennes avkommor verkar få ganska bra storlek, det är bara första som "bara" är 165cm ca, 2-åringen e.Charon är 162cm (sist jag mätte). Svårt att hitta en snygg hingst som lämnar bra stl och bra temp, och gärna som kan hoppa med...

Vi fick föl efter 2:an 2012. Nu har det fölet en mamma som lämnar trevliga avkommor, men denna lilla kille var absolut inget undantag. Kelen och go <3 Nu har han stått på hingstbete sen nått år tillbaka så jag har inte träffat honom själv, men han ska vara gosig och så fortfarande. Börjar dock bli hingstig, så han ska kastreras snart. Rör sig jättefint!!

Intressant att läsa om andras erfarenhet av Ampèrebarnen.

Vi har fött upp fyra avkommor till Ampère u. två olika ston. Det ena stoet har fått två hingstar och det andra två ston.
Alla fyra har utmärkt sig genom att vara extremt sociala och lätthanterliga.
Idag är tre av dem inridna och inredningen har gått lättare än vanligt. En är inriden här hemma och två hos sin nya ägare som verkligen lovordar deras temperament och ridbarhet.

Nu har vi kanske inte lika stor erfarenhet som de beridare som uttalat sig, men eftersom det inte föddes så många föl efter Ampère i Sverige 2010 och 2011 har vi kanske fler än de flesta andra uppfödare.

Kanske lämnar våra ston extremt bra temperament och ridbarhet eller så har vi en annan referensram då något av våra andra ston lämnar fantastiskt fina avkommor som dock är allt annat än lätta att rida in..:)

Varför inte Firenze? Stammen är ju grym och ungarna ser fina ut.
Min enda erfarenhet va SD1 höll på att bryta benet på mig som en timme gammal fölis, skarp som sjutton.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka