Funderingar Hingstvalstråd 2014

Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Både Fetcher och Hasard tycker jag är fina. Fetcher är en möjlig kandidat till min häst men jag skulle vilja se honom i verkligheten för jag är rädd att han är för tung för min häst. Hade jag haft ett fullblod hade jag nog helt klart valt honom. Vet du om han upplevs tung eller lång? Eller någon annan som vet? Hasard är en snygging liksom hans far. :love: Jag ser fram emot att se vad du får för svar av avelsveteranerna här inne angående dessa gossar.

Jag kollade själv på dessa två hingstar när jag betäckte mitt fullblod e.most welcome.Sett båda live o tycker bägge har en fantastisk temprament o ridbarhet.Men jag valde till sist CaCa.Men om om hon skulle betäckas om skulle jag kunna tänka mig någon utav dem eller Coporal.Jag upplevde aldrig fetcher som tung i hoppningen när jag sett honom live.Har du tur kanske någon av dem är anmälda till hingstklasserna på bruksprovet o då kan du se dem där :):)

Väntar på att det ska ramla in mer hingstar på språngrulla så man kan sitta och drömma och planera vilken hingst man ska välja. Ska först få ett föl efter Pessoa men han kan jag inte välja gen då han försvinner ur Scverige. Mitt sto är efter Cardento-Latus II.

Dalwhinnie är ett bra val som bidrar med gång och fin ridbarhet. Bra villkor också. Jag såg honom på Eklundas hingstvisning förra året, det såg ut som att han tyckte om att visa upp sig trots blixtrande kameror och gallskrikande småbarn. Stor skillnad mot poppishingsten Sir Oldenburg (som kanske är lite snyggare exteriört) som for omkring som ett popcorn. Visaren halvt släpade efter SO :P

KL:

Detta sto skall betäckas om http://blup.se/sv-SE/horses/240331-winette

Aktuella kandidater just nu är Del'or, Certus NL(om han är i avel), Everdale och ev. Don Frederic.
Mitt tänk: Bra temperament, bra bakdel, bra elasticitet.
Jag får en Everdale avkomma vilken dag som... bf på onsd...

Hoppas att jag gör det här rätt, första gången jag skriver något här på bukefalos. Jag at ett sto som jag tänker betäcka i år pga att hon tyvärr dragit på sig en senskada som kommer ge en lång konvalescens. Hon är ett KWPN-sto född 2002, Placido-Aldatus Z. Hon är regad i ASVH med gröna papper. Hon har rätt mycket fullblod bakåt i stammen (41.99%, enligt någon sida) och även om hon är gudasnäll att hantera, aldrig sur eller bråkig, så har hon väldigt mycket nerver. Väldigt tittig och vaken, och ser och hör ALLT! Hon rör sig bra, när man väl får henne att slappna av och hon taggar till ordentligt i hoppningen. Vi har tyvärr bara kommit upp till 1.10 m med placeringar, men hon har hoppat 1.20-1.30 på träning utan några problem. Min hopptränare säger att hon skulle ha kapacitet för 1.30 m på tävling. Nu är det så att hon enligt uppgifter från den som importerade henne så ska hon ha fått ett föl i Holland som femåring, men han har inga uppgifter till tidigare ägarna (han köpte henne genom en bekant, hästförmedlare) och jag får inte heller några resultat när jag söker på nätet. Jag har också därför valt att se det som att hon inte har fått föl förut. Några hingstar som jag har funderat på till henne är Balou du Rouet, Camaro M och Common Sense. Jag vill gärna ha en hoppinriktad hingst som gärna ger bra gång också. Jag vill också gärna ha en hingst som inte ger så skarpa/vassa avkommor (även om jag vet att det är svårt att säga). Gärna någon Singer lite större avkommor också, då mitt sto bara är 163-164 cm och rätt så tunn i typen. Är det någon som har något att säga om de tre jag har tagit upp, eller har något annat förslag? :)

Hoppas att jag gör det här rätt, första gången jag skriver något här på bukefalos. Jag at ett sto som jag tänker betäcka i år pga att hon tyvärr dragit på sig en senskada som kommer ge en lång konvalescens. Hon är ett KWPN-sto född 2002, Placido-Aldatus Z. Hon är regad i ASVH med gröna papper. Hon har rätt mycket fullblod bakåt i stammen (41.99%, enligt någon sida) och även om hon är gudasnäll att hantera, aldrig sur eller bråkig, så har hon väldigt mycket nerver. Väldigt tittig och vaken, och ser och hör ALLT! Hon rör sig bra, när man väl får henne att slappna av och hon taggar till ordentligt i hoppningen. Vi har tyvärr bara kommit upp till 1.10 m med placeringar, men hon har hoppat 1.20-1.30 på träning utan några problem. Min hopptränare säger att hon skulle ha kapacitet för 1.30 m på tävling. Nu är det så att hon enligt uppgifter från den som importerade henne så ska hon ha fått ett föl i Holland som femåring, men han har inga uppgifter till tidigare ägarna (han köpte henne genom en bekant, hästförmedlare) och jag får inte heller några resultat när jag söker på nätet. Jag har också därför valt att se det som att hon inte har fått föl förut. Några hingstar som jag har funderat på till henne är Balou du Rouet, Camaro M och Common Sense. Jag vill gärna ha en hoppinriktad hingst som gärna ger bra gång också. Jag vill också gärna ha en hingst som inte ger så skarpa/vassa avkommor (även om jag vet att det är svårt att säga). Gärna någon Singer lite större avkommor också, då mitt sto bara är 163-164 cm och rätt så tunn i typen. Är det någon som har något att säga om de tre jag har tagit upp, eller har något annat förslag? :)

Vad jag förstått är Balou -blodet skarpt,men det är vad jag läst.Sen har jag sett o träffat en hel del Camaro M och många av dem har varit ängsliga , med nerv.Tyvärr har jag inget tips ännu på hingst.(hjärnan går trögt om man bara lyckats få tå timmars nattsömn);)

Ja, jag har också läst en del om det, men också en hel del om avkommor som varit hur lugna och fina som helst :/ det är så svårt! Det här är första gången jag tar eget föl, även om jag (och mamma som kommer få vara med på ett hörn ;) )har erfarenhet av föl och unghästar sedan tidigare, men då har de ju varit färdiga och klara! Det här förarbetet med att välja hingst och allt är helt nytt för oss :/

Cortus kanske? :) Betäckte min dam som var lite som du beskriver ditt sto och ut kom en galet trevlig individ med superskalle. Har bara träffat trevliga avkommor till honom.

Common Sense tror jag tyvärr är såld utomlands, möjligen om det finns kvar ngt fryst.

+ Cirkus

Läste tyvärr på Hästaks sida att Cortus inte verkat i avel sedan 2008? =( Annars så lät det väldigt bra, vad som skrevs om honom!

Jag vågar inte gå på fryst i år, eftersom jag inte har någon aning om hon har lätt för att bli dräktig, så jag vill helst ha färsk eller på sin höjd kyld sperma. Gärna från en hingst med hög dräktighetsprocent! För övrigt, hoppas att ingen tar illa upp även om det kanske är off topic, var kan man se sånt nu för tiden? Sånt fanns väl uppskrivet i hingstkalendern, men den finns ju inte längre? Måste man räkna sånt själv? =/ Eller är det att kolla på blup, och jämföra antalet betäckningar mot reggade föl? Men alla kanske inte reggar sina föl i just asvh?

Mjae, infon finns på blup men kom ihåg att antal födda föl/antal betäcka inte nödvändigtvis behöver vara hela sanningen. Jag tror att vilken station man anlitar också har stor betydelse.

Den balou de rouet 05 avkomma jag mött var otroligt snäll och okomplicerad i hanteringen, tog tävlingsplatser som han aldrig gjort ngt annat som unghäst. Han var dock väldigt på tårna på uteritter och lätt skrämd, men väldigt arbetsvillig och ville alltid göra rätt.

Om du letar en hingst som lämnar lugna och stabila avkommor så skulle jag avråda från Camaro M. Har ägt en och varit i kontakt med flera, tycker mycket om dem men de har ganska mycket skärpa i kombination med spänst, så de är inte alltid så enkla för vanliga ryttare att hantera och rida. Är dock en typförbättrare som lämnar bra mekanik.
Har även ridit en häst efter Balou du rouet under en tid, och känner till avkommor till hans söner. Upplever inte att han nedärver sin fars lynne, tvärtom har alla avkommorna som jag träffat/hört om varit mycket vänliga individer, med god ridbarhet.

Jag har träffat Fetcher hemma i stallet. Jättetrevlig och mysig hingst! Upplevde honom som normalbyggd, inte tung. Det var några år sedan nu.

Även jag känner till en skarp Camaro-avkomma. Den anföll människor i hagen och försökte sparka ner hovslagaren bland annat. Men det kan ju bero på mycket annat också.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka