Funderingar Hingstvalstråd 2014

Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Hans bedömning:
Højtstillet, storrammet, harmonisk hingst med godt kønspræg af fremragende type. Udtryksfuldt hoved. Passende lang, velformet hals. Lang, skrå skulder. Lang, velmarkeret manke. God albuefrihed. Særdeles smidig overlinie. Langt, velformet, muskuløst kryds med passende hældning. Forlemmerne passende føre, velformede hove, indfodet. Baglemmerne passende føre, rette, velformede hove. Velbalanceret, rummelig og kraftfuld galop. Fløj i det springbetonede hold.

Krop: 9 8 9 10
Lemmer: 7 7
Galop: 10
Helhed: 9

Nja jag vet inte, har inte fastnat för någon av dem :o

kl
Skit med, nu måste jag tänka om med Miranda med, Rubin avlivades idag :( :( Nån ide någon??

Han var fantastiskt fin, skulle ha betäcks min treåring med honom. Skulle ha betäckt hennes mamma med honom när hon föddes men mamman blev för påverkad av den dräktigheten att jag bestämde att hon inte skulle ha fler föl. Nu får jag aldrig en egen Rubinavkomma :cry:

Tack. Min katt har brutit bakben pga min mamma snubbla på min katt men det är misstagen.
Min katt är 15 år och svag ben.

De har inte något på fryst eller så? :( Fy fan.. Tror din 3 åring hade blivit fin ihop med honom.

Mitt gamla sto som var skimmel har en brun avkomma och då var ändå pappan (Roderik) skimmel med ;)

vilka väljer du mellan ?

Ta den som verkat vara mest fertil eftersom det har väll varit lite problem med henne de senaste åren eller otur med föl ?

Vill också flika in att hon har förlorat ett par föl i rena olyckor. Annars är det bara en säsong hon inte blivit dräktig, och då han det bara göras två försök och hon stod förmodligen med bakterier. På Blup är två av de födda fölen oreggade (som alltså inte lever), därav det kanske ser ut som att hon inte tagit sig :) Däremot så håller jag ju med om att bra fertilitet på hingsten är viktigt ändå såklart :)

KL

Jag har snackat med Katrinelund och de levererar både färsk och fryst semin från Tailormade Temptation och kan beställas genom Flyinge trots att han inte står med på hemsidan :) Så blir mitt sto inte aggressiv (överbeskyddande) och allt går bra vid fölning så skall hon betäckas om med Temptation. Skönt att ha det klart.

Jag vet hur han har haft det, men ägaren har ju valt att skriva att han blev akut dålig och då tycker jag att det ska respekteras.

Eftersom det tydligen är petigt, så här skrev ägaren på Fejjan

"Det är med stor sorg och saknad som jag vill meddela att hingsten Heslegårds Rubin har lämnat oss idag. Efter en tids sjukdom över vintern trodde vi att han var på bättringsvägen men idag blev det akut och det fanns ingen annan utväg. "

Alltså blev han akut dålig.

Såg filmen på Deodoro och insåg att han nog skulle sitta som klippt o skuren på Remis. Tänk om man bara visste att fölungarna blev sålda också. Tänkte betäcka ngr färre i år.

*kl*
Vi har bestämt oss för Skovens Rafael till Fackellilja (e.Topaasch u.Forsythia ue.Don Primero - Tip Top), och i princip för Van Vivaldi till Frida (Tip Top - Maraton - Galant). Dock står Deodoro som väldigt stark tvåa (bla pga fantastisk stam, typ och gång). Samtidigt finns Luxus kvar i tankarna om årets föl skulle bli en riktig fullträff.

@Victovie Låter jättespännande tycker jag!

Jag har i princip bestämt mig helt för Deodoro nu, skall bara ringa till Gränsbo och få lite förstahandsinfo också tänkte jag, speciellt med tanke på att stoet är e. Bernstein kan det ju vara kul att höra vad de tycker om kombon :) Men tror väl inte de kommer säga något för att avråda direkt :angel:. Annars har jag som sagt Skovens Rafael som alternativ till henne. Van Vivaldi tänkte jag skulle passa bra på hennes 1-årig e. Floricello om två år ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka