Funderingar Hingstvalstråd 2014

Jag har typ valt hingst men sen gjorde jag misstaget att åka på Flyinges hingstvisning... Tur att jag bara har ett sto! :D Det skulle vara jättekul och intressant att få input från er andra, vad skulle ni välja? (Det finns ingen övre budgetgräns)

Planen är att ge mig själv ett föl i 30-årspresent nästa år, jag är dressyrryttare och min märr har inte gjort något i sitt liv förutom att skada sig på allt (och är sedan 3 år triangelmärkt). Resultaten från tre-års är... Vad ska man säga? Fröken hade inte sin bästa dag och var väldigt bångstyrig, jag satt med skämskudden och undrade va fan min häst höll på med :wtf:

Jag gillar lite grövre hästar med mycket energi och personlighet... Hmm, Ambra har mycket mekanik i bakkärran och kan länga och korta lätt i alla gångarter. Jag gillar inte linjeavel, hingstar med Weltmeyer går alltid bort! Hon fick ett hingstföl efter Sir Donnerhall förra året och har präglat honom väl.
Stamtavlan: http://blup.se/sv-SE/horses/162639-ambra-f-5-swb (på fotot är hon 4 år)

Foto från fölvisning i somras
9ac11c757d783a6ccab74c8499e78869_zpsb2f83360.jpg

Och en bonusbild från i helgen, mitt murveldjur :love:
1bc8be693ebc7fb20834fe94acadeac9_zps202f1468.jpg

Kloka tankar mottages tacksamt :bow:

@Victovie Låter jättespännande tycker jag!

Jag har i princip bestämt mig helt för Deodoro nu, skall bara ringa till Gränsbo och få lite förstahandsinfo också tänkte jag, speciellt med tanke på att stoet är e. Bernstein kan det ju vara kul att höra vad de tycker om kombon :) Men tror väl inte de kommer säga något för att avråda direkt :angel:. Annars har jag som sagt Skovens Rafael som alternativ till henne. Van Vivaldi tänkte jag skulle passa bra på hennes 1-årig e. Floricello om två år ;)
Tycker att det låter väldigt spännande med honom på ett Bernsteinsto!
För egen del så är det Luxus CML eller han på nya ponnystoet.

Vilken hingst har du "nästan" valt själv?

Ditt sto är väldigt lik en annan Wetano-häst jag träffat, han var dock en bjässe på 180. Jag skulle letat efter en högställd hingst med långa framben och en bra välvning på halsen. Med tanke på hennes 8:a på skritt hade jag lagt fokus på att förbättra trav och galopp.

Rent spontant tänker jag Apache. Vet inte om det går att få tag på, hans namn dök bara upp när jag tänkte på hingstar. En annan som dyker upp är Blue hors Don Olymbrio. Fürstenball. Nygodkända Vilancio är fin och hög i fronten, men du vill kanske ha något mer beprövat? Ja ja, du ser kanske hur jag tänker med dessa förslag.

Ville redigera mig själv men tydligen är det 5 minutersgräns, såhär ändrade jag det sista jag skrev till:

"Hermes? Fin hingst som jag själv glömmer eftersom han är lite mindre. Såg han visas i år och det är en väldigt fin hingst.

Ja ja, du ser kanske hur jag tänker med dessa förslag. Den röda tråden är hög front, välvd nacke och 8-10 på trav/galopp."

Jag har typ valt hingst men sen gjorde jag misstaget att åka på Flyinges hingstvisning... Tur att jag bara har ett sto! :D Det skulle vara jättekul och intressant att få input från er andra, vad skulle ni välja? (Det finns ingen övre budgetgräns)

Planen är att ge mig själv ett föl i 30-årspresent nästa år, jag är dressyrryttare och min märr har inte gjort något i sitt liv förutom att skada sig på allt (och är sedan 3 år triangelmärkt). Resultaten från tre-års är... Vad ska man säga? Fröken hade inte sin bästa dag och var väldigt bångstyrig, jag satt med skämskudden och undrade va fan min häst höll på med :wtf:

Jag gillar lite grövre hästar med mycket energi och personlighet... Hmm, Ambra har mycket mekanik i bakkärran och kan länga och korta lätt i alla gångarter. Jag gillar inte linjeavel, hingstar med Weltmeyer går alltid bort! Hon fick ett hingstföl efter Sir Donnerhall förra året och har präglat honom väl.
Stamtavlan: http://blup.se/sv-SE/horses/162639-ambra-f-5-swb (på fotot är hon 4 år)

For Romance hade passat ditt sto, alternativt fadern Fürst Romancier.
En annan hingst som förärver sig otroligt väl är San Amour, även om hans egna bakben kunde varit bättre, producerar han topphästar på löpande band. Alla tre hingstarna har super ridbarhet och nedärver mycket trevliga avkommor.

Ditt sto tillhör en mycket meriterad sto stam. Hingstarna Jaramas, Cecil, Brabant, Emalj, Kardell (exp Finland), Nairobi, Palermo och Muskatör kommer från stostammen. Ett imponerade gäng som kommer från ditt stos mor till mormorsmormor.
Den här historiken borde borga för att hon levererar avkomma med relativt korrekt benställning, jag gillar hennes huvud, hals, bog och överlinje.
Vad skall vi efterfråga för förbättring : lite modernisering i typen dvs upp i fram och lite mer högställd. Förbättra traven och galoppen. Och kanske lite bättre dressyrhuvud. Jag känner ju inte ditt sto, men av hingstarna som producerats av stostammen är det ju mest Palermo som sticker ut som dressyrhäst.
Jag skulle ju kunna räkna upp ett 20-tal hingstar som du skulle kunna ha glädje av, men det känns lite meningslöst att räkna upp så många hingstar. Så av mig för du endast ett förslag.

En hingst som är modern i typen, i uppförsbacke med mycket goda gångarter. Lagom stor, stoet är ju ganska stort och den här hingsten är bara någon centimeter högre. Dressyr huvudet kommer dels från hingsten själv som påbörjat en hittills framgångrik tävlingkarriär. På hingstens fader sida finns fyra hollänska Grand Prix hingstar, United, Krack C, Partout och Flemming. Dessa balanseras av en tysk modershingstsida Kostelany´s son Gribaldi och tryggheten själv Donnerhall. Stostammen har gett OS och Vm vinnarna i dressyr Ahlerich och Rembrandt. Som grädde på moset kommer även Rubenstein därifrån. Här har du pappan till din 30-årspresent:

Lite OT, men vad det för häst?
Jag har också haft en efter wetano på 182 cm ;)

Han hette Waterloo har jag för mig, stod på Vena Dressyrcenter tror jag det var... Kanske, det var några år sedan nu... Var till salu då han testade för mycket för vissa elever eller något liknande. Stod 178cm i annonsen och vi trodde de överdrev. Kom dit och ser den största häst jag någonsin sett! Jag som är på snudd 180 kände mig som en plutt. Han var helt enkelt lite för stor för sitt eget bästa, morsan ville inte ens att jag skulle provrida :P

En hingst som är modern i typen, i uppförsbacke med mycket goda gångarter. Lagom stor, stoet är ju ganska stort och den här hingsten är bara någon centimeter högre. Dressyr huvudet kommer dels från hingsten själv som påbörjat en hittills framgångrik tävlingkarriär. På hingstens fader sida finns fyra hollänska Grand Prix hingstar, United, Krack C, Partout och Flemming. Dessa balanseras av en tysk modershingstsida Kostelany´s son Gribaldi och tryggheten själv Donnerhall. Stostammen har gett OS och Vm vinnarna i dressyr Ahlerich och Rembrandt. Som grädde på moset kommer även Rubenstein därifrån. Här har du pappan till din 30-årspresent:

Bordeaux är ett jättebra förslag, glömde nämna honom.

Blä, blä, blä.
jag har målat fan på väggen.
Mitt fina sto född -07 och tidernas jäkla otursfågel var dunderhalt imorse igen, på samma fot som hon har/hade en hovbensfraktur. Imorgon kommer hovis och om det inte är en hovböld så ger jag upp hennes ridkarriär och gör mig ett Luxus-föl. (om hon nu kan bli dräktig förstås)

• Gilla
Reactions: AW
Han hette Waterloo har jag för mig, stod på Vena Dressyrcenter tror jag det var... Kanske, det var några år sedan nu... Var till salu då han testade för mycket för vissa elever eller något liknande. Stod 178cm i annonsen och vi trodde de överdrev. Kom dit och ser den största häst jag någonsin sett! Jag som är på snudd 180 kände mig som en plutt. Han var helt enkelt lite för stor för sitt eget bästa, morsan ville inte ens att jag skulle provrida :P
Haha, världen är liten ibland ;)

Det var min häst från början och han var 182 cm :D

Ville redigera mig själv men tydligen är det 5 minutersgräns, såhär ändrade jag det sista jag skrev till:

"Hermes? Fin hingst som jag själv glömmer eftersom han är lite mindre. Såg han visas i år och det är en väldigt fin hingst.

Ja ja, du ser kanske hur jag tänker med dessa förslag. Den röda tråden är hög front, välvd nacke och 8-10 på trav/galopp."
Visst hade du nu valt Tailormade Temptation?

tittade på honom o jösses vilken snygg med kanonrörelser o elasticitet:love::love:

Hopphingst med gångarter? Funderingar på Coventry, Quin I, Balou......ngn som har ngt att säga om dom? har ett sto som är långlinjerat, lite kort i traven, men har bra avstamp i hoppningen E: Cathageno

Visst hade du nu valt Tailormade Temptation?

tittade på honom o jösses vilken snygg med kanonrörelser o elasticitet:love::love:

Yes jag har valt Temptation! Jag ville ha honom förra året med, men det var stoets första så då valde vi Certus som man kunde få färsk semin ifrån. Men nu har jag snackat med Temptations ägare och det går att beställa genom Flyinge *hurra*. Riktig wow-hingst :d

@Victovie Det är lite synd tycker jag, men förstår att du är sugen på att rida också ;)

Annars har jag en bra plan åt er: Om hon får diplom kan ni använda Luxus till Fjärilsviol, han har ju förmånliga villkor för 3-årsston och rabatt, sedan är ni ju berättigade att söka pengar ur Amilons fond också så då blir det nästan en gratisfölunge som halva buke kommer att slåss om :idea: :angel:

*Knapplån

Men vad faan...

Jag hade ju bestämt mig för Shooting Star 1194, nu finns han inte kvar på Flyinges hemsida? Ska han inte verka i avel i år?

Lyckas inte googla fram vart han har tagit vägen, någon som vet?

Är inte ett dugg sugen på att börja om med beslutsångesten... ;-)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka