Funderingar Hingstvalstråd 2014

@Görel Blir det FAII nu till ditt sto istället för Rubin? Gillar också honom, tyckte om honom redan på bruks förra året. Tycker han verkar väldigt komplett, snygg med bra gångarter och "motorn bak" och fick ju även helt OK hoppbetyg på treårstestet.

Någon som hört nåt om temperamentet på Sir Picardi? Tycker den ser väldigt trevlig ut och ser rätt avslappnad ut på visningsfilmerna men hittade en artikel om när han gick första provet i Tyskland och då beskrevs han något i stil med "dagens mest förvånande godkännande och han var så osäker att han upprepade gånger försökte ta sig ut ur arenan under lösgaloppen". Låter mindre lovande även om orsaken var att han var dåligt förberedd.

Sån är planen just nu. Håller på och sörjer färdigt att jag inte får någon egen Rubinunge men jag var lite beredd på att han hade gjort sin sista säsong i aveln. Jag ska bara komma över spärren att blanda Sandro Hit med Ceylon. Har sett en på treårstest för flera år sen som var farlig för domare och funktionärer:crazy:

@Skugga

Följer du den HÄR länken kan du se Vilancio och Deodoro samtidigt under andra gångartsbedömningen från bruksprovet. Bläddra fram till 47 minuter så är de inne inom några sekunder. Så kan du ju jämföra själv och se vad du tycker ;) Jag tycker Vilancio är riktigt fin, nästan så att jag ångrar att jag bestämt mig för Temptation.... Några av Vilancio's längningar ser också lovande ut tycker jag. Deodoro är fin men jag tycker han är för liten.

@Angel

Frågar man Flyinge hör man bara gott, såklart. Jag har sett filmer från ett antal visningar dock och han ser fin ut på dem allihopa, skyggar inte för något och ser avspänd ut. Med tanke på åldern och att folk applåderar och tar bilder hit och dit så tycker jag att det nog inte kan vara alltför mycket fel på temperamentet, många vanliga hästar skulle säkert inte ens gå in i den arenan.

@Skugga

Följer du den HÄR länken kan du se Vilancio och Deodoro samtidigt under andra gångartsbedömningen från bruksprovet. Bläddra fram till 47 minuter så är de inne inom några sekunder. Så kan du ju jämföra själv och se vad du tycker ;) Jag tycker Vilancio är riktigt fin, nästan så att jag ångrar att jag bestämt mig för Temptation.... Några av Vilancio's längningar ser också lovande ut tycker jag. Deodoro är fin men jag tycker han är för liten.

Tack!! Jättebra länk!

Kan man få en mix av de två, tror ni? :angel: Gillar Deodoros typ bäst, men hade gärna sett lite mer tryck i gången. Vilancio är på gränsen till grov (får man säga så? :o ) tycker jag, men rör sig jättehärligt. Suck.

Jag tror han ser lite grövre ut eftersom han är bredvid lilla Deodoro som inte är så välutvecklad ännu. Eller så kanske jag bara har en annan uppfattning om grovhet. HÄR är hans bruksprovsbild.

Sån är planen just nu. Håller på och sörjer färdigt att jag inte får någon egen Rubinunge men jag var lite beredd på att han hade gjort sin sista säsong i aveln. Jag ska bara komma över spärren att blanda Sandro Hit med Ceylon. Har sett en på treårstest för flera år sen som var farlig för domare och funktionärer:crazy:
Förstår hur du känner , tänkte ta rubin på två av mina ston ... Nu e jag helt vilsen och suget har också försvunnit lite ... Tror Dock du vågar med Frans .. Mitt fux sto med sandro hit i stammen var fantastisk på ALLA vis !

Vad vet ni om Balou (Balou du roet-Landcapitol) och Quin I (Verdi-Corrado I), bägge finns via Hästak.
Vilken hingst ser/låter mest intressant ut? ngn som sett dom i verkligheten?
Även intresserad av Coventry (Connor-Contender).....
De 3 står på min lista, men vill gärna höra vad ni andra tycker om dom. Stoet är ett halvblod, långlinjerat med fullblodsmamma,underbart psyke,bra hopp ,inte så mkt gång men vägvinnande.

Vad vet ni om Balou (Balou du roet-Landcapitol) och Quin I (Verdi-Corrado I), bägge finns via Hästak.
Vilken hingst ser/låter mest intressant ut? ngn som sett dom i verkligheten?
Även intresserad av Coventry (Connor-Contender).....
De 3 står på min lista, men vill gärna höra vad ni andra tycker om dom. Stoet är ett halvblod, långlinjerat med fullblodsmamma,underbart psyke,bra hopp ,inte så mkt gång men vägvinnande.

De är med på hemsidan och står med i prislistan så ja det skulle jag utgå från. Tycker Balou är riktigt fin och jag tror han kan hjälpa till att förbättra gång en del. De andra två vet jag tyvärr inget om.

Spånar lite för den här, inte i år men kanske nästa: f-09 e. Richfield (Riccione) ue. Rotspon (Rubinstein I) 168cm. Bra exteriört, känslig med lite nerv. Rör sig bra i alla gångarter, typiskt rubinstein rörelsemönster. Kunde ha lite mindre raka knän i galopp. Smart och lite snarstucken. Hoppar okej.
Jag har funderat på Figaro R i framtiden då han brukar lämna gudomligt temperament, men för övrigt är jag lite rådvill.

331282_10151014592413215_1495608176_o.jpg

Hallå där! Skulle uppskatta hingsttips till mitt dressyrsto. Kwpn, 08:a med stammen Uphill - Negro - Havidoff. Snäll, mycket vaken och alert. Ädel och vacker. Rör sig luftig med en väldigt aktiv bakkärra ;) Vill ha en fölis med trevligt huvud, härlig gång och givetvis korrekt i ben osv.
Vilka linjer tror ni hade passat min lilla dam? Några erfarenheter om liknande stam? :)

Jag har bestämt att jag ska betäcka mitt ena sto i år men funderar även på att betäcka det andra. Hon heter Akvarell och är e Pablo,ue Eighty Eight keys xx. Jag söker en gångartshingst med lite eller inget fullblod, hög ridbarhet och stabilt psyke. Någon som har några förslag?
Jag har fastnat för All at once. Kan han vara lämplig?

Börja känna lilla paniken! Har inte valt hingst! Antingen så känns det så jobbigt eller så tycker jag inte att de passar in på mitt sto eller min avelsfilosofi. Vet inte vad jag ska ta mig till. Funderar ibland på att strunta i att betäcka i år. Men vill ju gärna.. valet är bara svårt.. :(

Jag har bestämt att jag ska betäcka mitt ena sto i år men funderar även på att betäcka det andra. Hon heter Akvarell och är e Pablo,ue Eighty Eight keys xx. Jag söker en gångartshingst med lite eller inget fullblod, hög ridbarhet och stabilt psyke. Någon som har några förslag?
Jag har fastnat för All at once. Kan han vara lämplig?

All at Once är ju så ung att det är svårt att säga om psyket, det ser ju bra ut på Eklundas film men det är ju bara ett tillfälle. Vill du ha ett säkert kort som i Sverige ligger riktigt högt på temperament i BLUP finns ju De Noir, också svart och bra förvärvning över lag. Han har lite anglo-blod men det kanske inte gör något? Skovens Rafael? Samma där bra förvärvning men lite anglo i 4:e led och bakåt. Eller varför inte ta Ampére själv? Sett många många avkommor som alla har haft bra temperament och riktigt bra ridbarhet.

Börja känna lilla paniken! Har inte valt hingst! Antingen så känns det så jobbigt eller så tycker jag inte att de passar in på mitt sto eller min avelsfilosofi. Vet inte vad jag ska ta mig till. Funderar ibland på att strunta i att betäcka i år. Men vill ju gärna.. valet är bara svårt.. :(

Väljer du mellan hingstar eller känns det inte som du hittat någon som känns riktigt bra?

Väljer du mellan hingstar eller känns det inte som du hittat någon som känns riktigt bra?
Jag trodde att jag hade hittat någon, men såg att det skulle bli en lång och jobbig process. Har för närvarande varken tiden eller energi till det. Även kostnaderna hade sprungit iväg. Så valde bort honom ganska snabbt, dessutom FAI.

Ingen som har något förslag som jag borde titta närmare på? Är lite inne på Zuidenwind, då jag tycker om hans avkommor. Det är ett Bernstein - xx sto, men bra galopp och mkt bra trav (höga knän). Sämre skritt och det finns en del att önska av hennes exteriör. Hingsten bör ej vara över 170, då jag vill att avkomman ska sluta runt 166-168 cm. Stoet själv är 168 cm.

Tycker Zuidenwind ser vass ut, inte någon vem som helst sitter upp på. Tror det är därför han fungerar så bra i kombination med Figaro R som lämnar otroligt sympatiska hästar. Men har man inga reservationer ang. temperamentet är det en fin hingst.
Tänkte föreslå Hampton, allroundtalang med riktigt bra exteriör och interiör. Har för mig att han har 8.5 på skritt. Men han kanske är i största laget, 170cm själv.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka