Funderingar Hingstvalstråd 2014

Zuidenwindarna kan vara knepiga, vassa på det svårare sättet.
För mycker fbl hade jag inte varit rädd för då stoet är rätt rejält ändå.

En sjumässig skritt kan ju funka ändå, det har ju typ 80% av alla dressyrhingstar.
Luxus har också bra skritt men tror inte han var så poppis hos dig?

Firenze verkar inte lämna så stort och han har ju verkligen härstamningen!

@rostad
Jag tycker Zuidenwind och Dalwhinnie har haft ganska likartade resultat på sina avkommor, kan ju jämföra resultat från förra årets treåringar:
Z har haft betydligt fler visade (35) än D (14) med ungefär samma % i klass I (59% vs 54%) och ungefär samma totala snittpoäng i gångarter (45,29 vs 45,04). Z's högst bedömda hade 50p och D's 49,5p. Z's bäst placerade avkomma i 3-årschampionatet blev 3a och D's blev 4a.

SR som hade 11 visade avkommor hade 73% i klass I, totalsnitt 45,95, högst bedömda avkomma med 54p vann även championatet ganska överlägset.

@rostad Bernstein ligger ganska lågt på Blup på skritten och är vad jag förstått ganska allmänt känd för att lämna något sämre skritt, så det kan säkert komma därifrån på ditt sto också.

@Pontevecchio , Firenze tror jag inte skall vara i avel i år utan koncentrera sig på tävling, och Bennetton Dream skulle jag tro är lite för stor.

Zuidenwind har ju lämnat Certus som verkade vara helt underbart snäll, och den 4-åringen som gick bruks i år likaså. Båda var ju ue. Figaro R så de hade ju gott temperament i blodet redan.
Vet man att ens sto också har gott temperament i blodet så tycker jag inte att det är någon jättechansning att välja Zuidenwind. Som sagt han lämnar ju kvalitet tycks det.

Av de tre tycker jag dock S R är helt överlägsen.

Jag vet inte riktigt vad dallarnas fyraåringar skulle hunnit göra men min går dräktig och än så länge är det inga som gått kvalitén. Hon var hans högst bedömda ifjol men fick EHV4 smitta och insjuknade bara ngr dagar efter treårstestet. Så hennes start på sommarvilan, som ändå skulle bli lite för kort iom matchning till rikssto och championat, fick en riktigt kass början.. Istället blev det boxvila med hög feber, tjocka ben och näsflöde.. Hon var riktigt dålig.. Vi beslöt till slut att låta henne stå över och lät henne istället åka till seminstationen.. De är unga och man vill vara rädd om dem.

Lite kuriosa när ni jämför Zuidenwind, Dalwhinnie och Skovens Rafael är att Kungakannavinnaren ifjol som är e Zuidenwind är undan systern till min Dalleavkommas mamma. Samt mamman till SR avkomman som kammade hem en överlägsen seger i treårchampionatet är helsyster till Dalwhinnie.

@rostad

Och sist men inte minst - Zuidenwind lämnar definitivt kvalitet. Hans skritt lämnar dock lite att önska tycker jag, samt att det är mycket lättare att sälja okomplicerade hästar och det jag sett hittils av hans avkommor är att de har lite mer i huvudet än genomsnittshästen. Jag tror det beror på Jazzblodet.

Jag kan bara instämma om kvalitet samt temperament angående ZW avkomma.
Jag hade en 11a e honom, en ngt skarp speciell häst, stor utstrålning och faktiskt 3 härliga gångarter ( stark skritt på mödernet)
Balanserad med en naturlig uppförsbacke, mer rejäl i typen än vad jag trodde resultatet skulle bli dock.

Absolut ingen häst för amatörer.

(fuxen, 2åringar)

Jag är ju lite partiskt mot Temptation själv men i ärlighetens namn plockade jag bort honom pga. att han har 7: or på skritten från alla sina bedömningar. Hans fölstatistik från danmark har dock bara gott att säga om ungarna :)

Han har ett avelsidex från Danmark och om jag inte minns fel har avkommorna bäst betyg på skritten av samtliga gångarter.

Vet man att ens sto också har gott temperament i blodet så tycker jag inte att det är någon jättechansning att välja Zuidenwind. Som sagt han lämnar ju kvalitet tycks det.

Jag har lite svårt att förstå hypen kring Z. Han har bra index, men absolut inte top score, och tydligen inget enkelt psyke heller - ändå väljer så många att betäcka med honom?

Är det någon som vet hur Centaurus är i temperament? Och vad han lämnar (hans äldsta blir väl 2 i år?) i temperament? :)

Jag har lite svårt att förstå hypen kring Z. Han har bra index, men absolut inte top score, och tydligen inget enkelt psyke heller - ändå väljer så många att betäcka med honom?

Helt ärligt förstår jag inte hypen heller riktigt, jag själv är reserverad pga. skallen på hingsten. Hade jag ett riktigt snällt sto och ville typförbättra fölet är han dock ganska aktuell. Smaken är som baken, vill inte avråda från en hingst som förvärvar sig utan mest bara höja ett finger för temperamentet.

Benetton Dream blir nog för stort. Kan inte se honom lämna smått med tanke på härstammningen.

Zatchmo är ju själv lite stor och bör lämna därefter. Dessutom tror jag @rostad har koll på honom själv men inte tänkt sig honom till sitt sto.

Skulle kunna ge massor med tips men då får man lösa ett-sto licens :banana: hehe...

Sen angående Temptation - Fölrapporten säger ju att de skrittar väl, hans ungar. Men med tanke på Temptations 7: or och att hans far också har skritt med lite kort steglängd känns det inte som ett säkert kort om man vill förbättra skritten på avkomman.

... men han är riktigt wow-ig, ta honom :angel: så kanske han kan få blup-index snart ;)

Sen angående Temptation - Fölrapporten säger ju att de skrittar väl, hans ungar. Men med tanke på Temptations 7: or och att hans far också har skritt med lite kort steglängd känns det inte som ett säkert kort om man vill förbättra skritten på avkomman.

Han har unghästindex från Danmark, enligt följande:

Skridt: 140
Trav: 121
Galop: 136
Ridelighed: 125
Kapacitet: 128

Jag såg minst 4 ridna avkommor i herning i våras i championaten, lite valpiga, men rörliga och känsliga överlag.

Helt ärligt förstår jag inte hypen heller riktigt, jag själv är reserverad pga. skallen på hingsten.

Ja, jag tänker att med så många avkommor och det ändå rätt mediokra indexet vill man ju verkligen inte ha en skarp hjärna. Vem ska man sälja till då? De flesta köparna är trots allt amatörer.

Jag är mest nyfiken - för jag förstår det inte. Men det kanske finns någon annan som gör. :)

Fölrapporten säger: Bevægelsen er god i skridt . Ett omdöme som väl motsvarar
ungefär en 7:a. Særdeles god skall det nog heta om det skall vara en 8-9:a

Nu ska sto föla först och det måste gå bra för att hon ska få fortsätta vara i avel.

Men hon är efter cardento - cortez stor som ett hus 180 hög. Mycket nerv och skarp i ridningen

Vad har ni för tankar?

Zuidenwinds index baseras än så länge mest - eller kanske helt och hållet egentligen - på resultat från treårstest. Vi har fött upp tre avkommor som alla är begåvade gångartsmässigt men har varit VÄLDIGT känsliga som riktigt unga.
När de kommit under ryttare har de dock blivit som förvandlade och verkligen kommit till sin rätt. Det extremt känsliga har utvecklats till en sansad och balanserad ridbarhet som är precis det jag vill ha. Kloka hästar med positiv känslighet i ridningen, rörlighet och mjukhet. Jag har däremot inte alls sett något av tuffhet eller hårdhet hos de som fötts och vuxit upp hos oss...

KL.
Som det ser ut nu kommer Sollan att betäckas detta år också, fodrvärden har såklart egna funderingar men frågade även mig vad jag tycker, så jag frågar er :D

en del av er har ju koll på henne redan, passande hingstförslag?

Sack-Solana-Flamingo, har fått två avkommor e Zuidenwind,Highcruiser och dräktig med Luxus cml
169cm, maffig med fin halsansättning och långlinjerad men mer högställd hingst önskas, plus för skritt och trav, bättre galopp önskas, mer uppförsbacke.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka