Funderingar Hingstvalstråd 2014

Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

*kl
Funderar, som jag gör varje vår:crazy:, på att det skulle vara roligt att betäcka mitt sto. Men tycker det är så svårt att veta vad man ska titta efter för lämplig dressyrhingst?

Sto efter Figaro R-Bayron. 167cm i mkh. Jag vill ha en långlinjerad hingst av god strl med bra benställning och fina gångarter. Företrädesvis dressyrhingst.
Naturlig bärighet, trevligt temperament.

Kikade på Zaladin MI, men jag har ingen aning..
Saknar dom gammla hingstkatalogerna;)..

Funderar fortfarande..det som avskräcker är väl ev. risker och komplikationer, men har kunnigt folk som mentorer..
Avlar i första hand "till mig själv", men såklart ska avkomman vara hyffsat "marknadsvärdig" eller hur man säger.
Nå..ny fundering är nu Dalwhinnie..vad tros om den kombon? ´Tittade också på sir Oldenburg. Zuidenvind vet jag inte varför, men lockar inte..Vill ju helst ha en svenkstationerad hingst..Kikade iof på Skovens Rafael men då blir det ju fryst. Kikade också på Luxus CLM men då blir det väl linjeavel på båda håll. Mitt sto har ju samma stostam som Bernstein och har ju också Bayron då som morfar.

@Mariaauto SR är verkligen fin och skulle passa gångartsmässigt, har en bekant som fick fryst av honom för 2 år sedan dock, båda skicken var trötta och halvdöda.
Florencio kan vara något, tycker själv om det blodet, ska bli spännande att se årets unge e Luxus :)

@Pontevecchio Nog kan man säga att stoet lämnar stort, med tanke på hennes 2 avkommor hittills, inga bjässar men stort. Jag tror fodervärden önskar en avkomma mellan 165-170.
Ja om Luxus ungen blir bra måhända att det blir en till ;) jag tror på den kombon och är förväntansfull, speciellt eftersom jag funderar på honom till hennes dotter.
bh Zack? har du ändrat uppfattning om den "fula" hingsten nu? ;)
:laugh:

@Wine-tee Dalwhinnie.. kul att du nämner honom, då jag just tipsat fodervärden om den hingsten! Och där får vi in D-blodet :)

Kolla på språngrulla, det är nästan som katalogen :)
Zaladin är inte tokigt tänkt, Bellagio är stor och typar sina avkommor väl.
Zuidenwind har ju lämnat riktigt bra med Figaro, även Bocelli?

Rostad, jag hade inte heller brytt mig om fullblodsinslaget. Är inget man direkt tänker på när man ser din dam och det går ju aldrig att veta om si eller så mycket procent nedärvts.

På din hade jag vågat Zack, det krävs hennes starka hhb för det :)
Men med tanke på hennes stl så lämnar hon ju inte större än sig själv.
Florencioblodet är inte pluttlitet heller direkt.

Med tanke på hennes syskon tycker jag fortfarande Bocelli är intressant.
Kan den heta Solcell haha! :D

@Pontevecchio ja den borde ju inte få dålig hhb iaf :)

Vargavinter, rörig bakgrund och dräktig -11. Men i övrigt en bra uppställd bild, lite lättare att kolla exteriör än på filmen..
229206_10150182868271344_6733477_n.jpg

Men med tanke på hennes stl så lämnar hon ju inte större än sig själv.
Florencioblodet är inte pluttlitet heller direkt.

Med tanke på hennes syskon tycker jag fortfarande Bocelli är intressant.
Kan den heta Solcell haha! :D

Haha, bästa namnförslaget jag hört på länge haha :laugh:

Jag hade nog tänkt lite tvärtom, eftersom stoet är såpass bra på den punkten, och dessutom förmodligen nedärver det iom att det ligger i hennes stam, så skulle jag vara rädd om den egenskapen, och ta en hingst som förstärker den goda egenskapen, inte riskerar att försämra den. En häst med stark överlinje ser ju också snyggare ut, kan ju vara en fördel om man ska sälja den som unghäst...

Jag tror inte Zack skulle försämra det biten.
Zack har en grymt bra förvärvning så för att få de goda bitarna men inte få en ful häst är det just ston med bra hhb jag hade använt honom på.

Funderar på att betäcka mitt sto nästa år, damen är ett hollänskt sto som har meriter till 140 , rör sig även okej och har flemmingh som farfar så trotts att hon är hopphäst och även fölet är tänkt till hoppning så vill jag ha en hingst som rör sig bra, pappa är silano, morfar är silvio och bakåt finns även sandro, furiso II, Landgraf I, cor de la bryére, Ladykiller xx, sacramento song xx och dame de ranville.

Hon är drygt 1.74 och jag skulle gärna inte vilja ha större, vill helst av allt ha Gudio på henne men då jag upplever min häst lite lång i ryggen så går han nog bort.
Funderar på canterbury då jag tycker han är en ganska komplett hingst och jag såg han live på hingstvisning för ett par år sedan och de va en hingst som föll mig i smaken, men även andra hingsttips mottages gärna :)
psx_20140507_110118_5369f80fddf2b33d8025cd04.jpg

dsc_0239_53694d6b9606ee4bd9782914.jpg

Lånar ovan svarsknapp . Sorry . :)
Jag funderar på att lägga en hingst som har corrado 1 i tredje led , på mitt sto som har han i andra led .... ?
Det sägs ju att bra hingstar kan man linjeavla på, men hur var corrado själv ? Att han gav ypperliga avkommor vet jag , men jag är noga med temrament och ridbarhet . Vad tycker ni ?

Funderar på att betäcka mitt sto nästa år, damen är ett hollänskt sto som har meriter till 140 , rör sig även okej och har flemmingh som farfar så trotts att hon är hopphäst och även fölet är tänkt till hoppning så vill jag ha en hingst som rör sig bra, pappa är silano, morfar är silvio och bakåt finns även sandro, furiso II, Landgraf I, cor de la bryére, Ladykiller xx, sacramento song xx och dame de ranville.

Hon är drygt 1.74 och jag skulle gärna inte vilja ha större, vill helst av allt ha Gudio på henne men då jag upplever min häst lite lång i ryggen så går han nog bort.
Funderar på canterbury då jag tycker han är en ganska komplett hingst och jag såg han live på hingstvisning för ett par år sedan och de va en hingst som föll mig i smaken, men även andra hingsttips mottages gärna :)
psx_20140507_110118_5369f80fddf2b33d8025cd04.jpg

dsc_0239_53694d6b9606ee4bd9782914.jpg
Fin häst !! Common sense har gröna staplar överallt ... jag som älskar de snälla kloka irco Marco blodet hade vågat med hip hop som verkar ge lite mindre ?

Fin häst !! Common sense har gröna staplar överallt ... jag som älskar de snälla kloka irco Marco blodet hade vågat med hip hop som verkar ge lite mindre ?
Tack så mycket :)
Har kollat lite på common sense eftersom han har bra på temperament och stoet har endel temperament och nerv.
Hip hop har jag faktiskt inte kollar jättemycket, har endast träffat en avkomma efter han och den va inte rolig så de har satt sig lite i mitt huvud, men ska absolut kolla in han :)

Jag blir också sugen på Zack när jag ser @Charlottee 's sto, tror det skulle bli riktigt bra. Men jag tror också att den blir +/- 170cm så det är väll upp till fodervärden om denne tycker det är ok.

tänk er stammen.... e. Zack-Sack... :p

Den lär bli stor, för min del ok men tror som sagt att fodervärden vill ha något mindre. men å andra sidan kanske stoet blir kvar där och får fler ungar, och därmed ungar till försäljning. Vill man ha stort idag? Om hästen ifråga har ridbarheten.

tänk er stammen.... e. Zack-Sack... :p

Den lär bli stor, för min del ok men tror som sagt att fodervärden vill ha något mindre. men å andra sidan kanske stoet blir kvar där och får fler ungar, och därmed ungar till försäljning. Vill man ha stort idag? Om hästen ifråga har ridbarheten.

Hittade ditt sto på Blup. Tror en avkomma e. Zack skulle bli 168-170 efter lite närmare granskning. Och i den storleken säljer de självklart om det är en bra häst.

@Wine-tee ok :) då såg du kanske att hennes syskon har fina siffror ( hon är sämst i syskonskaran om man utgår ifrån siffror treårs, måste varit oklar) och vilka hingstar dom är efter, dock ingen av de hingstarna skulle jag vilja lägga på henne. Ändå lite kul att kolla bakåt, vad som blivit bra osv.

Ska föreslå BH Zack, se hur dom resonerar kring honom.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka