Funderingar Hingstvalstråd 2014

KL.
Som det ser ut nu kommer Sollan att betäckas detta år också, fodrvärden har såklart egna funderingar men frågade även mig vad jag tycker, så jag frågar er :D

en del av er har ju koll på henne redan, passande hingstförslag?

Sack-Solana-Flamingo, har fått två avkommor e Zuidenwind,Highcruiser och dräktig med Luxus cml
169cm, maffig med fin halsansättning och långlinjerad men mer högställd hingst önskas, plus för skritt och trav, bättre galopp önskas, mer uppförsbacke.

Med den stammen kan du ju nästan ta vilken hingst som helst utan att oroa dig för inavel. Kul ;) Alright så de tidigare hingstarna har alla varit svensk-stationerade, är det ett plus? Går fryst bra? Ett-sto licens ok? Vilken storlek på hingst känns aktuell?

Tror Donnerhall eller Sandro-blod kan hjälpa till med galoppen samt ge lätta avkommor av god typ.

@Miss Sixty Är inte så bra på hopp men jag har för mig att Cardento's blod gått bra tillsammans med Almé Z's avkommor. Rent spontant tänkte jag Contendro också, mindre och bra temperament.

@Wine-tee ja toppen med gammal svensk stam ibland :D

Svensk stationerade hingstar är inget krav. Vi har aldrig testat fryst på henne tidigare, men hon känns som ett säkert kort när det gäller att bli dräktig så öppen för det också. Gärna en hingst som lämnar mindre avkommor, pga stoets höjd och massa, samt verkar hon lämna stora barn själv.
Dom har funderat lite på De Noir och De l’Or, och där har vi ju D blodet, av dessa två känner jag mer för den sistnämnda, men det är inte jag som har sista ordet som sagt.

tack för input :D

@Wine-tee ja toppen med gammal svensk stam ibland :D

Svensk stationerade hingstar är inget krav. Vi har aldrig testat fryst på henne tidigare, men hon känns som ett säkert kort när det gäller att bli dräktig så öppen för det också. Gärna en hingst som lämnar mindre avkommor, pga stoets höjd och massa, samt verkar hon lämna stora barn själv.
Dom har funderat lite på De Noir och De l’Or, och där har vi ju D blodet, av dessa två känner jag mer för den sistnämnda, men det är inte jag som har sista ordet som sagt.

tack för input :D

De l'Or är ju rent sagt skitfin! Och jag tror att storleksmässigt borde han hålla ramen. Har du sett hans 3-eller-någonting-kvartsbror Danciano? Också riktigt fin. Den blodskombinationen borde ge långa linjer, bra typ och högställdhet. Har även hört från Katrinelund att De l'Or's ryttare är väldigt förtjust i hingsten eftersom han är så behaglig i temperamentet.
Har du kikat på Sir Picardi? Mycket Donnerhall, lite Sandro. Har ordentligt luft i steget vilket borde fungera då stoet är väldigt aktivt. Med tanke på stammen borde han lämna kring 168-169cm, kanske blir lite stort? Och så måste man ju lösa ett-sto licens också. Men har stoet bra dräktighet är han ju förhållandevis inte så dyr heller, och stammens förvärvning är det verkligen inte fel på. Det finns film på Youtube om man söker, fattar inte varför Flyinge inte infogar dem.

Vet du vad för hingstar fodervärden funderar på?

Senast ändrad:
@Charlottee Oh också har du kikat på Tailormade Temptation? Jag är ju själv väldigt förtjust i honom. Samma hingsthållare som Del'Or, Katrinelund. Vill du se exteriörbild på honom kan du se den HÄR notera dock att han står på liten låda på den bilden. Men bra resning och uppförsbacke i ridningen det har han. Själv är han lite större men tittar man på stammen typ 4 generationer tillbaka håller de sig under 170cm nästan alltid.

@Wine-tee jo det var fodervärden som kollat på De Noir och De l’Or, och även blivit tipsad om Benetton Dream men är inte han stor och rejäl? Isåfall finns det hingstar som passar detta sto bättre.

Sir Picardi låter spännande! ska kolla :)

Ja Tailormade T är ju jättefin och honom känner jag till, men är han inte åt det skarpa hållet?

Jag meddelar fodervärden alla förslag jag tycker är lämpliga, så får vi se vad det blir i slutändan :bump:

@Wine-tee jo det var fodervärden som kollat på De Noir och De l’Or, och även blivit tipsad om Benetton Dream men är inte han stor och rejäl? Isåfall finns det hingstar som passar detta sto bättre.

Sir Picardi låter spännande! ska kolla :)

Ja Tailormade T är ju jättefin och honom känner jag till, men är han inte åt det skarpa hållet?

Jag meddelar fodervärden alla förslag jag tycker är lämpliga, så får vi se vad det blir i slutändan :bump:
Skovens Rafael kanske? Han verkar ge supergalopp. Florencio själv?

Med tanke på hur stark hon är i sin förvärvning av HHB hade jag vågat testa tex Zackblod på henne.

Deodoro har en 9a på galopp och Lauries crusador i andra led, samma blod som HC och den avkomman blev ju toppen :)

Jag hade nog inte kollat på TT pga tempramentet, ZWblodet på henne blev lite skarpt så hade nog försökt hitta nåt mildare.

Tror Luxus kan bli riktigt bra. Och han ger ju 50% rabatt på 90dygns till selektionsston som henne.

Oj! Har inte varit inne på Buke igår, men ni har ju diskuterat det bra själva. Ska försöka svara på allas kommentarer. Stoet har 117 i Blup Temperament gångarter, vilket kanske inte är sådär super bra.. Men hon är absolut inte vass på något sätt, hennes stostam lämnar väldigt snälla hästar dock som sagt heta.
@Pontevecchio: Luxus är ju väldigt vacker med sin härliga fuxfärg och sina fina tecken. Har varit roligt att lägga honom, han verkar ju vara trevlig. Men väntar nog lite med det. Har varit en del Luxus-avkommor, frågan är vad marknaden säger?
@Hiddeous: Zatchmo är på tok för stor, då jag vill att avkomman stannar på 168 cm.

Anledningen till att jag har tittat på Zuidenwind är att jag gillar stammen, jo, jag vet om att Jazz-hästar är något skarpa men de jag har mött har varit fantastiska att rida, han har bra betäckningsvilkor, bra storlek samt har sett fina Zuidenwind-Bernstein hästar.

Har tittat lite närmare på Dalwhinnie, han är lite i största lagret.. Men vacker hingst, med 3 jämna gångarter, bra betäckningsvilkor + rabatt. Men det finns ingen Dalwhinnie-Bernstein häst, undrar varför?

@Pontevecchio Jag tror Zack på ett sto som lämnar lite större blir ganska stort, säkert lite över 170.

TT lämnar ju lite livligare hästar, kanske inte amatörmaterial, men känsliga och ridbara sporthästar. Det bror kanske lite på vad för avkomma man vill ha.

Dalwhinnie kanske? Bra galopp och bra uppförsbacke.

Tror den e. Luxus kommer vara lugn och behaglig och trevlig att rida.

Oj! Har inte varit inne på Buke igår, men ni har ju diskuterat det bra själva. Ska försöka svara på allas kommentarer. Stoet har 117 i Blup Temperament gångarter, vilket kanske inte är sådär super bra.. Men hon är absolut inte vass på något sätt, hennes stostam lämnar väldigt snälla hästar dock som sagt heta.
@Pontevecchio: Luxus är ju väldigt vacker med sin härliga fuxfärg och sina fina tecken. Har varit roligt att lägga honom, han verkar ju vara trevlig. Men väntar nog lite med det. Har varit en del Luxus-avkommor, frågan är vad marknaden säger?
@Hiddeous: Zatchmo är på tok för stor, då jag vill att avkomman stannar på 168 cm.

Anledningen till att jag har tittat på Zuidenwind är att jag gillar stammen, jo, jag vet om att Jazz-hästar är något skarpa men de jag har mött har varit fantastiska att rida, han har bra betäckningsvilkor, bra storlek samt har sett fina Zuidenwind-Bernstein hästar.

Har tittat lite närmare på Dalwhinnie, han är lite i största lagret.. Men vacker hingst, med 3 jämna gångarter, bra betäckningsvilkor + rabatt. Men det finns ingen Dalwhinnie-Bernstein häst, undrar varför?

Ptja den enda årgången som visats var ju ganska liten så att ingen med Bernstein på mödernet är visad än är inte så konstigt. Sen vet jag inte, meriterade Bernstein ston kanske gått till poppishingstar istället?
Tror inte det har någon särskild anledning, ingen har helt enkelt provat ännu. Kanske gått på redan kända blodskorningar.

Oj! Har inte varit inne på Buke igår, men ni har ju diskuterat det bra själva. Ska försöka svara på allas kommentarer. Har varit en del Luxus-avkommor, frågan är vad marknaden säger?

Om du är intresserad av marknadens åsikt så skulle jag inte hänga upp mig på storleken, utan försöka få fram en häst som är alert, rörlig och balanserad. En mankhöjd över 170 cm är ingen nackdel om hästen är bra i övrigt.

Luxus dyker alltid upp i trådar här på Buke, och det är alltid kul med svenska stammar, men han är relativt oprövad, det tycker jag att man ska ha i åtanke. Om man tittar på den typen av kandidater sällar jag mig till dem som skulle kunna chansa med Deodoro. Bättre modell och fullblod är aldrig fel. Damon Hill är fö inte stor och han har nedärvt sig fantastiskt, av det jag har sett.

Om du är intresserad av marknadens åsikt så skulle jag inte hänga upp mig på storleken, utan försöka få fram en häst som är alert, rörlig och balanserad. En mankhöjd över 170 cm är ingen nackdel om hästen är bra i övrigt.

Luxus dyker alltid upp i trådar här på Buke, och det är alltid kul med svenska stammar, men han är relativt oprövad, det tycker jag att man ska ha i åtanke. Om man tittar på den typen av kandidater sällar jag mig till dem som skulle kunna chansa med Deodoro. Bättre modell och fullblod är aldrig fel. Damon Hill är fö inte stor och han har nedärvt sig fantastiskt, av det jag har sett.
@Hiddeous Det är generellt lättare att sälja hästar i storlek 166-170 cm, än 175 cm. Dessutom blir avkomman bra, så vill jag behålla den själv, då lämpar det sig inte med en 175 cm eftersom jag själv är bara 164 cm. Eftersom du inte har läst vad jag har för sto eller vilken typ utav avkomma jag strävar efter att få fram, så hänvisar jag till de inlägg jag har lagt ut. Känns lite bättre att veta hur stoet är, än att bara ta hingstar ut luften. Deodoro blir det förmycket fbl, stoet har själv 67,38% fbl. Damon hill, storleksmässigt helt okej (165 cm) men som inte finns tillgänglig i Sverige.

Ingen som har något förslag som jag borde titta närmare på? Är lite inne på Zuidenwind, då jag tycker om hans avkommor. Det är ett Bernstein - xx sto, men bra galopp och mkt bra trav (höga knän). Sämre skritt och det finns en del att önska av hennes exteriör. Hingsten bör ej vara över 170, då jag vill att avkomman ska sluta runt 166-168 cm. Stoet själv är 168 cm.

Nja, är ganska flexibel ang. unghingst eller beprövad hingst. Men vill gärna att de ska ha en ganska flashig gång, även om hennes stolinje lämnar hästar med höga knän och mycket schwung (ampere-trav). Men det måste bli lagom, inte P.R.E. trav men ändå inte för mycket vise versa, om du förstår vad jag menar. Vill gärna att hingsten skall ha en internationell stam, så att de går att sälja utomlands (har ju ändå inte direkt ett svensk sto). Nja, svårklass stoet är sålt, det är St. G stoet. Är även lite emot "poppis-hingstar", vill helst inte vara en i mängden. (löjligt egentligen).. :angel:
En lite film (dräktig 248 dagar på filmen). Hon gör sig bättre under rytttare :)

1000-tack för att du tar dig tid till lilla mig :D

@Pontevecchio Jag tror Zack på ett sto som lämnar lite större blir ganska stort, säkert lite över 170.

TT lämnar ju lite livligare hästar, kanske inte amatörmaterial, men känsliga och ridbara sporthästar. Det bror kanske lite på vad för avkomma man vill ha.

Dalwhinnie kanske? Bra galopp och bra uppförsbacke.

Tror den e. Luxus kommer vara lugn och behaglig och trevlig att rida.

Stoet i sig är ca 170 så vet inte om hon lämnar stort, tror Charlottee vill krympa lite. Luxus är inte heller liten och även om Charlottees HCunge är stor är hon ingen gigant.

Jag tror man ska fundera lite på vilka typer av temperament man korsar, inte ta ranghögt och blanda med känsligt tex. Tänka lite som på hundar där man verkar duktig överlag på att inte blanda olika typer av temperament.

Gör som du vill!
Tråden är 61 sidor lång, därför har jag inte specifikt läst om ditt sto, mer än det du visat på de senaste sidorna.

Ang Luxus till @rostad s sto så har ju Luxus Bernstein i tredje led (han är ue. Bolero som är e. Bernstein) så det är kanske i närmsta laget.

Om man pratar kombo med Bernstein vet jag iaf två stycken väldigt fina e. Sir Oldenburg. @SWB här på buke födde upp en som jag tror vann sitt fölchamp med höga poäng och köptes som hingstämne av Waldhof. Har sett någon film på den riden nu som 3-åring och det är en riktig wow-häst, men enl JH för liten för att bli godk i Tyskland.

Sedan visade min gamla chef en på treårs i Flyinge häromdagen, den fick dubbeldiplom med 48,5p i gångarter och 49,5p i hoppning samt 10-9,5 på ridprovet. Har supertemperament också!

Vet dock inte hur det är just med skritten på SO, men det borde väl gå att hitta lite index från Tyskland?

Ang Luxus till @rostad s sto så har ju Luxus Bernstein i tredje led (han är ue. Bolero som är e. Bernstein) så det är kanske i närmsta laget.

Om man pratar kombo med Bernstein vet jag iaf två stycken väldigt fina e. Sir Oldenburg. @SWB här på buke födde upp en som jag tror vann sitt fölchamp med höga poäng och köptes som hingstämne av Waldhof. Har sett någon film på den riden nu som 3-åring och det är en riktig wow-häst, men enl JH för liten för att bli godk i Tyskland.

Sedan visade min gamla chef en på treårs i Flyinge häromdagen, den fick dubbeldiplom med 48,5p i gångarter och 49,5p i hoppning samt 10-9,5 på ridprovet. Har supertemperament också!

Vet dock inte hur det är just med skritten på SO, men det borde väl gå att hitta lite index från Tyskland?
Sir Oldenburg är otroligt vacker, verkligen en fantastisk exteriör! Lagom storlek med och svart (en bra häst har ingen färg, men det är alltid något extra med en svart häst :crazy: ) Tänkte bara med fbl, han har 50,98% ox/xx, även om det inte ligger först vid 4:e led, finns det inte risken att det blir lite väl mycket fbl? Eller det är bara jag som är ute och snurrar? :)

Jag skulle inte bry mig så mycket om procenten när fullblodet ligger så långt bak, om man nu inte ser att det slagit igenom extremt mycket på individen, vilket jag inte tycker man ser på SO.

@rostad jag gillade Vilancio väldigt mycket på bruks, skrittade verkligen genom kroppen, jag tyckte nästan 8,5 var lite snålt. Snygg och bra gångarter i övrigt också. Hade honom som kandidat till min också men passade inte med benställningen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka