Funderingar Hingstvalstråd 2014

Tycker Zuidenwind ser vass ut, inte någon vem som helst sitter upp på. Tror det är därför han fungerar så bra i kombination med Figaro R som lämnar otroligt sympatiska hästar. Men har man inga reservationer ang. temperamentet är det en fin hingst.
Tänkte föreslå Hampton, allroundtalang med riktigt bra exteriör och interiör. Har för mig att han har 8.5 på skritt. Men han kanske är i största laget, 170cm själv.
Han är riktigt fin. Det är lätt att glömma bort sådana hingstar, man stirrar sig lätt på de svenska hingstarna.

All at Once är ju så ung att det är svårt att säga om psyket, det ser ju bra ut på Eklundas film men det är ju bara ett tillfälle. Vill du ha ett säkert kort som i Sverige ligger riktigt högt på temperament i BLUP finns ju De Noir, också svart och bra förvärvning över lag. Han har lite anglo-blod men det kanske inte gör något? Skovens Rafael? Samma där bra förvärvning men lite anglo i 4:e led och bakåt. Eller varför inte ta Ampére själv? Sett många många avkommor som alla har haft bra temperament och riktigt bra ridbarhet.

Tack för svaret. Jag ska titta närmare på de hingstar du föreslog. Ampere har jag också funderat på.

Tack för svaret. Jag ska titta närmare på de hingstar du föreslog. Ampere har jag också funderat på.

No problemo :)
Kollade mer på All at Once. Han fick 9 på karaktär på under sitt 70-dagarstest så det verkar ju lovande. Egentligen är min enda reservation agående hans temperament på grund av att han har Jazz i stammen, och Jazz är känd för att lämna tuffa hästar som sällan gör sig bra hos amatörer. Men sedan har han ju Gribaldi som morfar, känd för att lämna gott temperament, och Ampére som pappa. Ampére själv verkar ju vara en otroligt sympatisk hingst.
Han borde lämna bra temperament, men då det inte finns någon statistik kan man inte vara säker.

Ampere verkar enl en unghästutbildare jag känner (som har haft 5-6 st på inridning/träning) lämna ganska känsliga hästar, inget för amatörer.

@Wine-tee: Hampton ser otroligt fin ut! Påminner själv om min ponnyhingst. Men nu är jag ett pain in the.. Vill helst slippa Ett-sto-licens i år. Annars hade jag gärna tagit Follow me, men valde bort honom då det kändes jobbigt. Vill helst ha det så smidigt som möjligt i år, nästa år blir det kanske ett-sto-licens. Något annat förslag? Du har ju så bra koll på hingstar :D

@rostad Skall spåna lite på det. Tänker mig en hingst med riktigt bra exteriör, bra skritt, elastisk och som är under 170cm. Har du önskemål om att den skall vara beprövad eller kan nya talanger vara intressanta? Tror det är ditt svårklass-sto du letar hingst till, eller?

@rostad Skall spåna lite på det. Tänker mig en hingst med riktigt bra exteriör, bra skritt, elastisk och som är under 170cm. Har du önskemål om att den skall vara beprövad eller kan nya talanger vara intressanta? Tror det är ditt svårklass-sto du letar hingst till, eller?
Nja, är ganska flexibel ang. unghingst eller beprövad hingst. Men vill gärna att de ska ha en ganska flashig gång, även om hennes stolinje lämnar hästar med höga knän och mycket schwung (ampere-trav). Men det måste bli lagom, inte P.R.E. trav men ändå inte för mycket vise versa, om du förstår vad jag menar. Vill gärna att hingsten skall ha en internationell stam, så att de går att sälja utomlands (har ju ändå inte direkt ett svensk sto). Nja, svårklass stoet är sålt, det är St. G stoet. Är även lite emot "poppis-hingstar", vill helst inte vara en i mängden. (löjligt egentligen).. :angel:
En lite film (dräktig 248 dagar på filmen). Hon gör sig bättre under rytttare :)

1000-tack för att du tar dig tid till lilla mig :D

Kunde inte få henne till att skritta, helt omöjligt... Nästan alltid omöjligt så vidare om man inte sitter på :angel:

@rostad , kommer inte ihåg om jag svarat dig något längre bak, men iaf:
Har du valt bort Dalwhinnie av någon anledning? Han verkar ge bra skritt (bäst genomsnittspoäng på 3-års ifjol), har bra storlek och exteriör och tävlingsmeriter.
Även Skovens Rafael tycker jag upfyller dina kriterier.
Hermes och Twiligt är också två hingstar som jag har positiva erfarenheter av avkommor i lagom storlek och med bra skritt, men de är kanske inte lika mkt "i ropet".

@rostad , kommer inte ihåg om jag svarat dig något längre bak, men iaf:
Har du valt bort Dalwhinnie av någon anledning? Han verkar ge bra skritt (bäst genomsnittspoäng på 3-års ifjol), har bra storlek och exteriör och tävlingsmeriter.
Även Skovens Rafael tycker jag upfyller dina kriterier.
Hermes och Twiligt är också två hingstar som jag har positiva erfarenheter av avkommor i lagom storlek och med bra skritt, men de är kanske inte lika mkt "i ropet".
Ringde och pratade med Flyinge förra året ang. S Rafael, de rekommenderade inte honom till mitt sto (anledningen kommer jag inte ihåg). Hermes är trevlig häst, men i mina ögon inget hingstämne direkt.. men en mkt trevlig tävlingshäst. Dalwhinnie är jag så osäker på, då har inte sett något som jag gillar efter honom. Men få kolla närmare på honom, hingsten själv har vuxit i mina ögon de senaste åren. Twiligt tror jag absolut inte till mitt sto, det blir väl kaka-på-kaka?

Jag har också varit lite ambivalent till Dalwhinnie, nu har han ju inte så många avkommor som är vuxna men ja, just skritt verkar det som att han kan förbättra. Tror det kan vara värt att titta närmare på honom, på pappret så tycker jag han verkar passa men sedan måste ju magkänslan vara rätt också...
Vad menar du blir kaka-på-kaka med Twiligt, rörelsemönster, temperament eller något annat?
Kan det vara något exteriört som inte passar med SR? Vad jag förstått är han inte så stark i sin typnedärvning, det kan bli jättesnygga hästar men att det slår ganska ojämnt.

Jag har också varit lite ambivalent till Dalwhinnie, nu har han ju inte så många avkommor som är vuxna men ja, just skritt verkar det som att han kan förbättra. Tror det kan vara värt att titta närmare på honom, på pappret så tycker jag han verkar passa men sedan måste ju magkänslan vara rätt också...
Vad menar du blir kaka-på-kaka med Twiligt, rörelsemönster, temperament eller något annat?
Kan det vara något exteriört som inte passar med SR? Vad jag förstått är han inte så stark i sin typnedärvning, det kan bli jättesnygga hästar men att det slår ganska ojämnt.
Kommer faktiskt inte ihåg vad det var med SR.. Kanske har det uppskrivet någonstans.
Får titta närmare på Dalwhinnie, helt klart värt det (han är ju dessutom svart, vilket är ett plus).
Det är väl framför allt rörelsemönstret samt upplever honom lite kort, eller är jag helt ute och cyklar? :s
Men vad anser du om Zuidenwind? Gillar hans avkommor, men blev osäker nu.

Ingen som har något förslag som jag borde titta närmare på? Är lite inne på Zuidenwind, då jag tycker om hans avkommor. Det är ett Bernstein - xx sto, men bra galopp och mkt bra trav (höga knän). Sämre skritt och det finns en del att önska av hennes exteriör. Hingsten bör ej vara över 170, då jag vill att avkomman ska sluta runt 166-168 cm. Stoet själv är 168 cm.

Tänkte först på Bocelli men sen insåg jag att han har Bernstein bakom sig.
Men kanske Donnerhallblod? SR? firenze är inte så stor.

@rostad Huff alltså det här är svårare än det borde vara, alltför många hingstar med lite taskig skritt och jag har aldrig tänkt på det tidigare men de flesta är 170+. Har letat runt lite och hittat några förslag.

Mitt första var faktiskt Skovens Rafael :P Rubinstein och Donnerhall brukar ge lite linjer och de brukar vara trevliga att se på. Och i mina ögon har han wow-känsla under ryttare. S R ligger riktigt bra till i BKUP också samt lämnar i den storleken du vill ha. Den enda anledningen jag kan tänka mig att Flyinge inte tyckte det skulle passa är ifall ditt sto är lite inåttåad. Han själv är ju lätt inåttåad.

Har du kikat på Carlton Hill VDL? Internationell stam, 9 på skritt vid sin exteriörsbedömning. Fin i kroppen och byggd i uppförsbacke. Första fölårgången hade tydligen det högsta snittpoängen inom SWB (47.5p) Rör sig likt Zuidenwind men har bättre skritt och verkar vara lite behagligare i humöret. tycker han ser grövre ut under ryttare än han gör utan ryttare av någon märklig anledning.

Deodoro har ju minst sagt en internationell stam, men är hälften fullblod själv så det kanske blir lite mycket? Nättare i typen än Carlton Hill. Jag hade önskat att han haft lite mer elasticitet och schwung, men han rör sig riktigt bra helt klart.

Vilancio har ren holländsk stam, långlinjerad, riktigt elastisk i alla gångarter. Gjorde de finaste travlängningarna på bruka enligt mig, mycket svävningsmoment. Rätt storlek och snygg färg. Han är lite rakhasig så stoet bör ha välställda bakben. Flyinge gör tyvärr ett hemskt jobb med att marknadsföra honom så vill man se film får man leta upp gångartsbedömningen från bruksprovet.

Jag vill så gärna säga Florencio I men då måste man lösa ett-sto licens :P

Vill också säga Sir Donnerhall, min gamla favorit. Men han är lite stor själv och snittar 3cm över genomsnittet på sina avkommor så det blir kanske lite stort. Och så kostar det lite också. Förvärvningen är dock ypperlig.

Bordeaux. Också internationell stam, bra gång över lag med både elasticitet och lite lyft. Fädernet brukar ju hålla sig under 170cm medan mödernet kan bli lite större. Jättefin hingst enligt mig. Han lider lite av samma sak som Carlton Hill - de är bruna utan mycket vitt och smälter in mer än de svarta och fuxarna gör så man glömmer lätt bort dem.

Dalwhinnie är på pappret en stark kandidat, själv är han görfin. Men jag säger som du, har kollat på avkommors resultat och googlat lite men inte varit imponerad hittils. De kanske är lite sena eller stomaterialet kanske inte över lag varit tipp topp, svårt att veta. Är lite ambivalent när det kommer till honom.

Firenze var ett bra förslag men jag vet inte om han är i avel?

Och sist men inte minst - Zuidenwind lämnar definitivt kvalitet. Hans skritt lämnar dock lite att önska tycker jag, samt att det är mycket lättare att sälja okomplicerade hästar och det jag sett hittils av hans avkommor är att de har lite mer i huvudet än genomsnittshästen. Jag tror det beror på Jazzblodet.

Såg att du svarat om SR nu. Bra typ har Tailormade Temptation också, sett avkommor som rör sig riktigt bra. D

Jag är ju lite partiskt mot Temptation själv men i ärlighetens namn plockade jag bort honom pga. att han har 7: or på skritten från alla sina bedömningar. Hans fölstatistik från danmark har dock bara gott att säga om ungarna :)

@rostad Huff alltså det här är svårare än det borde vara, alltför många hingstar med lite taskig skritt och jag har aldrig tänkt på det tidigare men de flesta är 170+. Har letat runt lite och hittat några förslag.

Mitt första var faktiskt Skovens Rafael :P Rubinstein och Donnerhall brukar ge lite linjer och de brukar vara trevliga att se på. Och i mina ögon har han wow-känsla under ryttare. S R ligger riktigt bra till i BKUP också samt lämnar i den storleken du vill ha. Den enda anledningen jag kan tänka mig att Flyinge inte tyckte det skulle passa är ifall ditt sto är lite inåttåad. Han själv är ju lätt inåttåad.

Har du kikat på Carlton Hill VDL? Internationell stam, 9 på skritt vid sin exteriörsbedömning. Fin i kroppen och byggd i uppförsbacke. Första fölårgången hade tydligen det högsta snittpoängen inom SWB (47.5p) Rör sig likt Zuidenwind men har bättre skritt och verkar vara lite behagligare i humöret. tycker han ser grövre ut under ryttare än han gör utan ryttare av någon märklig anledning.

Deodoro har ju minst sagt en internationell stam, men är hälften fullblod själv så det kanske blir lite mycket? Nättare i typen än Carlton Hill. Jag hade önskat att han haft lite mer elasticitet och schwung, men han rör sig riktigt bra helt klart.

Vilancio har ren holländsk stam, långlinjerad, riktigt elastisk i alla gångarter. Gjorde de finaste travlängningarna på bruka enligt mig, mycket svävningsmoment. Rätt storlek och snygg färg. Han är lite rakhasig så stoet bör ha välställda bakben. Flyinge gör tyvärr ett hemskt jobb med att marknadsföra honom så vill man se film får man leta upp gångartsbedömningen från bruksprovet.

Jag vill så gärna säga Florencio I men då måste man lösa ett-sto licens :P

Vill också säga Sir Donnerhall, min gamla favorit. Men han är lite stor själv och snittar 3cm över genomsnittet på sina avkommor så det blir kanske lite stort. Och så kostar det lite också. Förvärvningen är dock ypperlig.

Bordeaux. Också internationell stam, bra gång över lag med både elasticitet och lite lyft. Fädernet brukar ju hålla sig under 170cm medan mödernet kan bli lite större. Jättefin hingst enligt mig. Han lider lite av samma sak som Carlton Hill - de är bruna utan mycket vitt och smälter in mer än de svarta och fuxarna gör så man glömmer lätt bort dem.

Dalwhinnie är på pappret en stark kandidat, själv är han görfin. Men jag säger som du, har kollat på avkommors resultat och googlat lite men inte varit imponerad hittils. De kanske är lite sena eller stomaterialet kanske inte över lag varit tipp topp, svårt att veta. Är lite ambivalent när det kommer till honom.

Firenze var ett bra förslag men jag vet inte om han är i avel?

Och sist men inte minst - Zuidenwind lämnar definitivt kvalitet. Hans skritt lämnar dock lite att önska tycker jag, samt att det är mycket lättare att sälja okomplicerade hästar och det jag sett hittils av hans avkommor är att de har lite mer i huvudet än genomsnittshästen. Jag tror det beror på Jazzblodet.

Stoet är tvärtom, utåttåad. Nu när du säger det så var det kanske benställningen som är problemet med SR. Stoet har även där mycket att önska.. Dock briljerar inte (tack gode gud för det!). Gillar personligen SR, ska kika på honom igen. Kanske ringa flyinge återigen. Carlton hill faller lite på att han fansyskar, vill helst inte ha det i en ridhäst. Deodoro är fin, men kanske blir det lite väl mkt fbl? Vilancio kan jag inget om, ska kolla upp han :) Florencio och SR är riktiga toppenhingstar! Firenze är lite som Hermes, trevlig tävlingshäst men kanske inte ett hingstämne? Tycker ändå att man bör ha hört något om Dalwhinnies avkommor, de äldsta är ju ändå 4 år. Men kan ju vara som du säger, sena eller stona? Har sett två stycken Zuidenwind-Bernstein hästar och de har blivit riktigt fina. Stoet har ett mycket trevligt temperament, något het. Men är kanske dumt att riskera? Bordeaux ska jag titta mer på, vet inte så mycket om honom.

Skritt är svårt, enligt blup ligger De noir högt så Dalwhinnie är ingen tokig tanke.
Ja, det är svårt! Vet inte heller om stoet har dåligt skritt eller om den har blivit förstör när hon gick som hopphäst. Kanske får mer hum utav hennes kommande föl, dock svårt eftersom hingsten hade mycket bra skritt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka