@rostad Huff alltså det här är svårare än det borde vara, alltför många hingstar med lite taskig skritt och jag har aldrig tänkt på det tidigare men de flesta är 170+. Har letat runt lite och hittat några förslag.
Mitt första var faktiskt Skovens Rafael :P Rubinstein och Donnerhall brukar ge lite linjer och de brukar vara trevliga att se på. Och i mina ögon har han wow-känsla under ryttare. S R ligger riktigt bra till i BKUP också samt lämnar i den storleken du vill ha. Den enda anledningen jag kan tänka mig att Flyinge inte tyckte det skulle passa är ifall ditt sto är lite inåttåad. Han själv är ju lätt inåttåad.
Har du kikat på Carlton Hill VDL? Internationell stam, 9 på skritt vid sin exteriörsbedömning. Fin i kroppen och byggd i uppförsbacke. Första fölårgången hade tydligen det högsta snittpoängen inom SWB (47.5p) Rör sig likt Zuidenwind men har bättre skritt och verkar vara lite behagligare i humöret. tycker han ser grövre ut under ryttare än han gör utan ryttare av någon märklig anledning.
Deodoro har ju minst sagt en internationell stam, men är hälften fullblod själv så det kanske blir lite mycket? Nättare i typen än Carlton Hill. Jag hade önskat att han haft lite mer elasticitet och schwung, men han rör sig riktigt bra helt klart.
Vilancio har ren holländsk stam, långlinjerad, riktigt elastisk i alla gångarter. Gjorde de finaste travlängningarna på bruka enligt mig, mycket svävningsmoment. Rätt storlek och snygg färg. Han är lite rakhasig så stoet bör ha välställda bakben. Flyinge gör tyvärr ett hemskt jobb med att marknadsföra honom så vill man se film får man leta upp gångartsbedömningen från bruksprovet.
Jag vill så gärna säga Florencio I men då måste man lösa ett-sto licens :P
Vill också säga Sir Donnerhall, min gamla favorit. Men han är lite stor själv och snittar 3cm över genomsnittet på sina avkommor så det blir kanske lite stort. Och så kostar det lite också. Förvärvningen är dock ypperlig.
Bordeaux. Också internationell stam, bra gång över lag med både elasticitet och lite lyft. Fädernet brukar ju hålla sig under 170cm medan mödernet kan bli lite större. Jättefin hingst enligt mig. Han lider lite av samma sak som Carlton Hill - de är bruna utan mycket vitt och smälter in mer än de svarta och fuxarna gör så man glömmer lätt bort dem.
Dalwhinnie är på pappret en stark kandidat, själv är han görfin. Men jag säger som du, har kollat på avkommors resultat och googlat lite men inte varit imponerad hittils. De kanske är lite sena eller stomaterialet kanske inte över lag varit tipp topp, svårt att veta. Är lite ambivalent när det kommer till honom.
Firenze var ett bra förslag men jag vet inte om han är i avel?
Och sist men inte minst - Zuidenwind lämnar definitivt kvalitet. Hans skritt lämnar dock lite att önska tycker jag, samt att det är mycket lättare att sälja okomplicerade hästar och det jag sett hittils av hans avkommor är att de har lite mer i huvudet än genomsnittshästen. Jag tror det beror på Jazzblodet.