Funderingar Hingstvalstråd 2014

Hur fungerar det med hingstar från Zangersheide? finns det ngn i Sverige som förmedlar dom? el hur fungerar det om man hittat en intressant hingst

Chellsini Z..... står 200Euro+300Euro. Sköter seminstationen detta? tillkommer det extra avgifter? ska man lösa ngn licens?

Seminstationen ska nog klara det men det är bra om du kollar med dem först. Ettstolicens om du vill regga SWB annars reggar du Z. Kolla m SWB om det går att få licens.

En fundering angående ett-sto licens. Någon här i tråden ville ju ha All at Once till sitt sto men fick inte lösa ett-sto till den hingsten. Varför fick hon inte det? Är det alltid så att man kan bli nekad, även om hingsten är med i stuteriernas hingstprogram? Är det större chans att bli nekad om hingsten inte är med i något svenskt hingstprogram?

En fundering angående ett-sto licens. Någon här i tråden ville ju ha All at Once till sitt sto men fick inte lösa ett-sto till den hingsten. Varför fick hon inte det? Är det alltid så att man kan bli nekad, även om hingsten är med i stuteriernas hingstprogram? Är det större chans att bli nekad om hingsten inte är med i något svenskt hingstprogram?

Hingsten måste ha gjort hingstprov motsvarande minst vårt svenska eller ha prestationer som kan ge godkännande här. Vissa andra förbund godkänner unghingstar "i snöre" som någon uttryckte det här i en annan tråd och dessa kan inte få ettsto-licens innan de gjort ett större prov.

Det verkar helt logiskt. All at Once är dock godk. i KWPN och Westfalen och man skulle ju kunna tro att någon av dem skulle räknas, eller bedöms de inte ridna som 3-åringar i de förbunden? För det är ju en ganska stor sak att hoppa över tycker jag.

Det verkar helt logiskt. All at Once är dock godk. i KWPN och Westfalen och man skulle ju kunna tro att någon av dem skulle räknas, eller bedöms de inte ridna som 3-åringar i de förbunden? För det är ju en ganska stor sak att hoppa över tycker jag.

De måste också ha ok röntgen.

De måste också ha ok röntgen.
+ att man måste ordna med ett vet. intyg på att hingsten har normala testiklar. Ordnade med ettsto-licens på en hingst som tidigare inte varit godkänd i SWB förra året (men som gått 30-dagarstest) och det var relativt enkelt men lite mer arbete blir det än med en hingst där alla papper redan är godkända av SWB.

Utan att veta exakt; det är inte förra året personen försökte få ett-sto-licens?
Jag tittade på honom förra året för betäckning, min tankegång gick dock något såhär:
Ifrån utländska ägaren?s hemsida: "In 2012 is, this black pearl became Reserve Champion at the Westphalian Stallion Show. All At Once qualified for the performance test of the KWPN in 2013." - Dvs 2013 gjorde han inte fullt KWPN test och prövningen i Westphalian gills inte då han var 2år.
Jag kan inte hitta något om att han har gjort sluttest hos KWPN ännu, så han verkar inte godkänd där? Utan han är bara uttagen för att göra slutprov ser det ut som.

Hittade däremot detta nu: "In his 70 day test at Neustadt Dosse in 2013 he was the best dressage horse by a long margin, scoring a 9 for his character and his trot; and a 9 and a 9.5 for rideability from his two guest riders. " Vilket jag inte kunde (eller kommer ihåg) att jag såg något om förra sommaren, har Neustadt Dosse höst-test kanske?

Emm kan vara så att jag blandat ihop det. Grandezza skrtev om All at Once tidigare i tråden kommer jag ihåg, och sen har jag för mig att det var något om att det inte gick, men jag kan ha blandat ihop det med förra året...?

Emm kan vara så att jag blandat ihop det. Grandezza skrtev om All at Once tidigare i tråden kommer jag ihåg, och sen har jag för mig att det var något om att det inte gick, men jag kan ha blandat ihop det med förra året...?
Kan också vara för att Eklunda's hemsida påstår: "Reservsegrare i Westfalen 2012, godkänd KWPN Westf. " - Gör ju att det låter som att han har fullt godkännande. Jag tyckte det iallafall när jag tittade på honom förra året och blev lite irriterad när jag insåg att det nog inte var så.

Förra året var All At Once för ung och hade inte gjort tillräckligt stort hingstprov och vet att det tidigare i år stod på Eklundas sida att det inte skulle gå att lösa ettsto-licens på honom i år heller men den informationen verkar ha ändrats nu.

Säkrast är nog att fråga Flyinge, jag hittar ingen info när jag kollar runt. Kan bara vara någon som fifflat med hemsidan ect.

Enligt Flyinge vill inte Shooting Stars ägare att han ska gå i avel mer. Han står istället i Tyskland för träning.

Då börjar jag om på ny kula. Vad skulle ni valt som liknar Shooting Star?

Alltså en nätt, högställd gångartshingst med bra psyke.

De l'Or kom upp - någon som tycker något om honom?

Enligt Flyinge vill inte Shooting Stars ägare att han ska gå i avel mer. Han står istället i Tyskland för träning.

Då börjar jag om på ny kula. Vad skulle ni valt som liknar Shooting Star?

Alltså en nätt, högställd gångartshingst med bra psyke.

De l'Or kom upp - någon som tycker något om honom?
Kolla Deodoro på Gränsbo och också Blue Hors First Choice!

Kolla Deodoro på Gränsbo och också Blue Hors First Choice!

Deodoro föll mig i smaken (men attans att han skulle vara fux! ;-))! Definitivt med på listan!

Vilancio har jag också kikat lite på, skulle kunna vara något, men hittar väldigt lite bilder/film. Åsikter? Nån som sett honom live?

Deodoro föll mig i smaken (men attans att han skulle vara fux! ;-))! Definitivt med på listan!

Vilancio har jag också kikat lite på, skulle kunna vara något, men hittar väldigt lite bilder/film. Åsikter? Nån som sett honom live?
Deodoro var riktigt fin på visningen! Trevligt med en så ung hingst som man kanske inte hunnit rida fram gångarter på :D

@Skugga - Jag tittade på De l'Or och var inne på att betäcka med honom tills årets bruksprov när både Deodoro och Vilancio gick om ;), Vilancio har dock samma anmärkningar på benen som mitt sto så valde därför bort honom. Såg honom live på både bruks (exteriör och gångartsproven) och Flyinges hingstvisning och tycker att han är en spännande hingst! Vilancio är lite mer välutvecklad än Deodoro men jag tycker om Deodoros lite kvickare rörelsemönster + att han har en starkare mödernelinje.

Om du kan tänka dig skick från Tyskland och gillar SD-blodet kan du även ta en titt på Sir Picardi! Gillade verkligen honom på Flyinges visning, här är film från Tyskland men tyckte han var finare när han visades här:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka