Funderingar hingstvalstråd 2013

Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Ja de flesta Bellagioungarna jag har sett plussar på flera cm från mamman.

Twilight är fin men jag har inte kollat på honom tillräckligt för att ha nån åsikt.
för mig är han bara en brun häst i mängden. jag är inte så förtjust i flemminghblodet heller.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Frågan är om det frysta är bra.. men intressant att de skickar iaf.

Tillägg, jag har aldrig sett ditt sto så svarar bara på hingstarna.

Vad jag förstod så skulle han fungera bra på fryst, får hoppas att det stämmer. Har du hört annat?

Jag är ledsen att jag snurrade till det med svaren tidigare, det blev lite fel...
/U
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Intressant, vad är det med Flemminghblodet du inte gillar? Flera dressyrryttare verkar ju tycka att det är fantastiskt.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Har haft Jan-Ove Olsson ute för att titta på henne inför förra betäckningen och han ställde sig frågande till poängen hon fått
Jag blir lite nyfiken på vilka av poängen som han ifrågasatte? Antar att det var exteriörpoängen och möjligtvis gångartspoängen, eller löshoppade ni henne också? Just löshoppningen påverkas ju av styrka och en 4årig häst är ju oftast starkare än en 3åring. Är hon 4 år på kortet som ligger på blup.se? Jag tycker att det är intressant att diskutera hur olika domare bedömer samma häst på olika sätt. :)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Nu var det ju inte mig du frågade, men jag gillar t ex inte att jag har sett många med Flemmingh-blod som ser svaga ut bakom sadelläget.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Samma här. De har inte den runda formen jag gillar och gärna lite lång rygg och inte så långa ben. Hänger inte ihop.

men jag har inte sett så många, bara aldrig hajjat till som på de DS hästar jag sett tex.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

lite märkligt är det när Gränsbo gått ut och sagt att det är kört..

Ingen fara, man blir virrig här ibland :)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag blir lite nyfiken på vilka av poängen som han ifrågasatte? Antar att det var exteriörpoängen och möjligtvis gångartspoängen, eller löshoppade ni henne också? Just löshoppningen påverkas ju av styrka och en 4årig häst är ju oftast starkare än en 3åring. Är hon 4 år på kortet som ligger på blup.se? Jag tycker att det är intressant att diskutera hur olika domare bedömer samma häst på olika sätt. :)

Vi löshoppade inte eftersom jag inte vill utsätta henne för det igen. Hon löshoppade fint på träning inför visning men knäckte till på visningen och var halt efter.. tyvärr..
Vi diskuterade ffa benen men även hennes rörelser och typ. Jag frågade ett par gånger om benen och jag försökte verkligen inte få honom att säga att något var bra som inte var det. Rörelserna var ju givetvis betydligt mycket bättre när hon inte var halt, fick nämligen kritiken "oregelbunden" på visningen och det var ju inte direkt otippat, hon var ju halt.. Innan visningen tippade den professionella visaren på 8:a mässiga gångarter. Att uppföra sig så väl på hoppningen halt i ett bakben är inte så illa. Synd att jag tog henne till visningen men jag visste faktiskt inte om skadan, hon är triangelmärkt för den nu.
Han kom till oss direkt efter ha varit exteriördomare i Flyinge.
Hon är 4 på fotot.

Jag är bara så trött på att bli dumförklarad för att jag vill avla på mitt sto av flera som inte sett min häst live pga poäng som hon fått när hon var halt. Ser fram emot att stamboksföra henne i höst och få nya poäng (även om de inte syns på blup) om det nu ens går utan att ha ridprov. Vi kunde ju inte göra det heller eftersom hon var halt, så det var bara att åka hem och hoppas på 4:a års men det sket sig det med... Ja.. som sagt jag får ta tag i och undersöka det där..
Jag känner till en del om hennes stofamilj, rider hennes mor som är en mycket sund individ och riktigt fin att rida, storebrorsan tävlas i dressyr och mormor är 1 poäng från att vara elitpremierad med flera tävlande avkommor. Jag tycker inte själv att jag är oseriös (har pratat med veterinären som öppnade leden (Flemming Winberg) om skadan, smärta och avel), men det är väl ingen oseriös som tycker det..
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Menar du Pasteeja att ditt sto skadade sig så svårt på 3 årstestet att hon inte blivit frisk ?

Vad har hon för skada igentligen .

Mia
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Hon har tydligen fått en fraktur som föl, olyckligt placerad i en led, men eftersom hon inte är den pipigaste av hästar så minns jag inte ens att hon varit halt.. Frakturen sitter i en kotled och har överkompenserat vid läkning olyckligt i leden. Hon har som sagt inte varit halt och vi har förberett inför testet för tränare..
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Ok, men då är det säkert så.. Transport hela vägen till till BH då.. Det är ju en bit från bron..
Fast det är inte konstigt att du trodde att det skulle gå då jag fick info från BH själva att de hade fryst på DS och de sa att jag skulle prata med Gränsbo om att ta hit till Sverige.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 237
Senast: Alexandra_W
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 319
Senast: athena
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 552
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp