Funderingar hingstvalstråd 2013

Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Ja du, man kan väl ifrågasätta en poäng utan att behöva komma med ett nytt bud. 2 duktiga veterinärer har tittat på henne och jag valde dessa 2 på rekommendation om att dessa skulle vara bland de bättre. Den ena har öppnat leden i hopp om att det gick att operera men det var inte något att göra. Båda har sagt att det är en akut skada och jag tror absolut inte att jag behöver ifrågasätta deras kompetens.. Framförallt inte när jag inte är utbildad på området.
Jag tycker det är helt ok om du tycker att hon är vär 7:or på typ, hhb och ben, det gör mig i get alls. Det jag är ledsen över är att hästen visades halt, provet avbröts inte och hon får poäng på oregelbundna rörelser och hoppar 6-6 halt. Känns inte bra att hon blev halt, känns riktigt kass att de poängen följer henne hela livet.. Så är det.. Jag är ganska nöjd med diskussionen om mitt stos vara eller inte vara i aveln. Jag fick mycket skit förra året när jag betäckte. Jag har hållt på med hästar i 32 år och har under dessa år sett och träffat många hästar och hästfolk. Försöker hålla mig ödmjuk för att lära mig mer hela tiden, inom alla områden även utanför hästeriet.
Jag ska ärligt säga att jag har funderat på att lämna forumet ett par gånger.. Men det finns fortfarande en hel del kunnigt folk som jag gärna lär av, även om de flesta inte verkar vara så aktiva nu som för några år sedan.
För min del vill jag gärna diskutera hingstval i förhållande till mitt sto. För er som tycker att 7 på typ som 3åring 168 cm hög och lite tunn är riktigt kass eller att man inte ska avla på gamla linjer eller vad det mer kan handla om, ni behöver inte kritisera.. Jag valde mitt stos mamma med omsorg när jsg köpte häst för 6 år sedan och har inte ångrat hingstvslet en sekund. Är jätteglad över att de kommer från en bra stofamilj (65) kombinerat med hingstar jag personligen tycker om. Några här tycker säkert det är mer spännande med något annat.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

För de ston som ska ha stjärnor så är ett av grundkraven att de ska vara visade med minst 7or på de tre första så det klarar ju din märr.

Det jag deppar över är din fd Bernsteinmärr... hon var häftlig tycker jag!
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Har ett sto född 2009 e: Tornesch - Artist - Levantos ll som är dräktig med hopphingsten Corriendo Tau e: Corlensky G - Camaro M och beräknas föla den 4 April i år.

Strax därefter vill jag iår betäka henne med Hasard 1245 e: Heartbeat - Voltair. Den hingsten har de jag söker.... så ska bli intressant vadsom kommer ut i år och om Hasard då kan passa. :grin:
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Pastejja, jag tycker du ska stå på dig. Om du tror på ditt sto så ska du följa dina visioner.. Tyvärr är det nog många som anser att ston med äldre svensk stam inte har i avelsboxen att göra för att de inte har de där jävla os-potentialet! Självklart ska man eftersträva att aveln ska gå framåt men va fan, MERPARTEN av alla ryttare RIDER INTE en dag över MSV dressyr el 130 hoppning! Och vad ska de rida på.. öststatsimporter? Hästar av annan ras? Man kanske tycker om SWB och vill ha en sån...
Jag har nog bestämt mig för att ge upp det där med avel.. Har ett Bayronsto på 12 år som inte är visad el tävlad, MEN jag och några till anser att hon har de kvalifikationer som kan föra aveln frampå. Gissningsvis skulle hennes poängrad ligga runt 7:or och kanske en 8:a på traven. Fått 3 fölungar efter dansk, tysk och hollänsk pappa och 2 av dessa är visade som föl med 44 p & 47 p. Den mellersta kunde jag inte visa pga att seminstationen missat i sin omsorg och fölungen kliat av sig ALL päls på i stort sett hela kroppen utom rygg, ben, och ovandel rumpa. Den var tråkigt nog den jag verkligen hade viljat visa.. Så nu återstår unghästtesterna som en bra bedömningschans.
MEN man blir lite knäckt när alla klagar på dessa vanliga ston helt enkelt..
Det är jättekul att många här inne på buke verkar satsa utav bara helskotta men försök vara lite förstående för att andra inte är det och kanske faktiske inte har skitston även om det numera ser ut så ENLIGT ASVH´S nya riktlinjer. Jag tycker det är kanon att andra har ston vars meriter både bakåt, släktingar och själva är super men hemma hos mig skulle det kanske inte funka. Eftersom det är två helt olika temperament på dessa hästar!!
Jag och Pastejja kanske är ett utdöende släkte på sikt men än har vi ett par år kvar ;) Skämt å sido...
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Om man har en vision om vad man vill skapa, så tycker jag att man ska stå på sig :)

Om alla slaviskt följer gällande mode så hamnar man nog såsmåningom i en återvändsgränd.
Det är klart att man ska lyssna på den sk expertisen, men ibland kan det vara klokt att gå sin egen väg ;)

När seminskicket strulade tyckte de på seminstationen föst att jag skulle börja tänka på en annan hingst och sedan sa de rakt ut att det "började bli sent" och att jag borde ta någon annan.
Jag förklarade att jag inte ville betäcka bara för att ha ett föl, utan att jag ville ha just den hingsten. En hingst som endast betäckte ett fåtal ston här i Sverige det året!

Att jag tänkte helt rätt, trots goda råd från mer kunnigt folk än jag, fick jag bekräftat när domaren på fölmönstringen gratulerade till "en väl genomtänkt parning"! :devil:
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag TROR jag kommer betäcka med Bravour iår på min 3-åring. E Nintender ue. Mio de baugy
Hon har en halvsyster ( samma mamma ) e Bravour och hon är så jäkla snygg och korrekt ;)

Stoet som ska betäckas är lite liten ca 155cm nu och ganska kompakt. Behöver få lite höjd och lätthet som lilla syrran har =)
Och Bravour X Mio de baugy blev en väldigt fin kombo.
Så förhoppningvis slår det bra igenom igen.
Eller finns det några fler lätta högresta hingstar som jag borde kolla upp ? =)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag letar också efter en lätt långbent hopphingst, men tror inte att Bravour lämnar så lätt, så han går tyvärr bort för mig...
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Ja, och hon blev upptagen i trakehenerstamboken med så fina poäng på visningen att hon blev premiesto :)

Hihi, vad förvirrande det kan bli... jag mindes att du hade fullblod och läste bara namnet på hingsten och tänkte att du skulle baka en ren blodis.
Sen kom jag på att Songline xx varit död ett par år :crazy:

Nu är jag dock med på banan igen och håller med övriga om att hingsten var häftig!
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Hihi, vad förvirrande det kan bli... jag mindes att du hade fullblod och läste bara namnet på hingsten och tänkte att du skulle baka en ren blodis.
Sen kom jag på att Songline xx varit död ett par år :crazy:

Nu är jag dock med på banan igen och håller med övriga om att hingsten var häftig!

:)

Näe, ska det bakas ett rent fullblod så lutar det åt Giant Sandman ;)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Ja den är verkligen otroligt vacker, kapabel och så gillar jag ju hans mycket av det hans pappa (footstepsinthesand) har lämnat.

Snart får vi ju se lite bättre även vad Gloria de capeao lyckas lämna ;)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag får sluta sitta och titta på hoppning på Eurosport på fredagsnätterna :crazy:

Hittar alltid någon intressant hingst. Denna gång Cornado NRW (Cornet Obolensky-Acobat I).

Visst, Marcus Ehning rider honom och det var "bara" en 1,50 igår i Hongkong men det såg ut som gympahoppning :love: Kan inte annat än vara en OS kandidat i mina ögon när väl det är dags för Rio..

Jag har alltid gillat CO när han väl hoppat men han är ju en tough cookie och har vad jag förstår lämnat en del sånt.

Någon som kan säga något om vad de tycker om Acobat och det andra bakom? Hur är/var Acobat?Någon som vet ngt om mödernet på Cornado? Vad hade ni satt för sto på Cornado NRW?
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag får sluta sitta och titta på hoppning på Eurosport på fredagsnätterna :crazy:

Hittar alltid någon intressant hingst. Denna gång Cornado NRW (Cornet Obolensky-Acobat I).

Visst, Marcus Ehning rider honom och det var "bara" en 1,50 igår i Hongkong men det såg ut som gympahoppning :love: Kan inte annat än vara en OS kandidat i mina ögon när väl det är dags för Rio..

Jag har alltid gillat CO när han väl hoppat men han är ju en tough cookie och har vad jag förstår lämnat en del sånt.

Någon som kan säga något om vad de tycker om Acobat och det andra bakom? Hur är/var Acobat?Någon som vet ngt om mödernet på Cornado? Vad hade ni satt för sto på Cornado NRW?

Börjar undra om jag är satt på "ignore" hos Buke-folket.. aldrig någon som svarar på mina frågor?! Eller få iallafall.. Hallå där ute i cyberrymden! ;)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Börjar undra om jag är satt på "ignore" hos Buke-folket.. aldrig någon som svarar på mina frågor?! Eller få iallafall.. Hallå där ute i cyberrymden! ;)

Jag hade gärna svarat på dina frågor, men utöver CO (som jag också tycker är häftig) så har jag aldrig hört talas om hingstarna du nämner! Jag bara önskar att jag hade Eurosport. :angel:
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Börjar undra om jag är satt på "ignore" hos Buke-folket.. aldrig någon som svarar på mina frågor?! Eller få iallafall.. Hallå där ute i cyberrymden! ;)

Jag såg Cornado NRW förra året och jag blev tokkär. Hade han som första val lång tid, såg han i år igen och jag tycker han har tappat lite av vad han hade förra året. Sen har han blivit riktigt grov från förra året. Men han hoppar verkligen superfint! :D
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag är med väldigt förtjust i Dalwhinnie;) Har nästan bestämt mig för honom till Miranda!

kl
Har ev ett sto till att betäcka, men behöver lite råd...

Stoet är litet själv, men har större bakom, alla syskon utom en har blivit 162-165cm. Ska jag ta en ponnyhingst eller ska jag satsa på en normalstor hingst? Jag vill inte ta en jättehingst eller en som lämnar väldigt stort när stoet själv är litet (ca 150 nu som 2,5år).

Stammen är: Dee Jost Van Dyke- Jaguar-Jazz-Flamingo

Någon som har tips?

Lucky Point kanske hade varit bra, mamman har lämnat bra med Pilot-blod, vad tror ni? Eller Canterbury?
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag såg Hasard på hingsthoppningen på Flyinge igår och han var jättefin ! Spännande blodslinjer om du betäker med honom. Kul
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag har inte ens nämnt något om du ska betäcka eller inte pga några poäng. Däremot undrade jag vad det var med exteriörpoängen som ansågs vara felaktiga (eftersom hemmahosdomaren ställde sig frågande till dem så antyder du ju att treårstestdomaren var helt fel ute). Exteriörpoängen borde ju inte påverkas av att hon var halt, däremot gör ju givetvis gångartspoängen det.

Jag kan inte för mitt liv se att hon skulle vara värd mer än 7or på typ, hhb och ben med tanke på bilden (som du själv är nöjd med). Men det är ju jättebra att du är nöjd med din häst trots allt, jag har inte ifrågasatt det öht. Men det känns taskigt att sprida rykten om att treårstestdomaren satte fel poäng. Vad tycker hemmahosdomaren om att du skriver ut hans namn och att han ifrågasätter andra domares poängsättning?
 
Senast ändrad:
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag såg Cornado NRW förra året och jag blev tokkär. Hade han som första val lång tid, såg han i år igen och jag tycker han har tappat lite av vad han hade förra året. Sen har han blivit riktigt grov från förra året. Men han hoppar verkligen superfint! :D

Nu blir jag jättenyfiken, vad var det du tyckte han tappat mer exakt?
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Knapp!

Någon som har erfarenheter av Diamant De Revel avkommor?
Åsikter om Diamant de Revel?
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Min syster har en 2-års hingst efter DdR. Mamman är e: Irco Mena - Cardento. Hon var bokad till Cosmeo men han ville inte hoppa på bocken den dan så de ringde och erbjöd DdR istället... :angel:

Hur som helst, han blev klass I som föl, ca 160 cm i dag, ädel, välproportionerlig och ett mkt trevligt temperament :) Han är löshoppad två ggr, mkt okomplicerad och en riktigt bra inställning!

Sök på Cat'seye de Lune om du vill se bilder och filmsnutt.
Hälsningar Monika
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 237
Senast: Alexandra_W
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 319
Senast: athena
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 552
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp