Funderingar hingstvalstråd 2013

Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

+ Fiorano

Och jag har bara sett avkommor till honom som jag 'velat ha'. :D
Jag vill inte ha en 'för flashig' fölunge utan en lagom. Som är hållbar och med bra psyke. Jag får bara dåligt samvete om jag har en 'värsting' som jag ändå inte kommer att kunna matcha tillräckligt bra.

Stoet jag har är en psykiskt stabil klippa och snygg att se på så det enda jag Inte vill att fölungen får från båda håll är nystningen. Annars har inte stoet några verkligt svaga punkter.
Hennes första avkomma blev stor men jäkligt snygg. Rekommenderades dessutom vidare på rådgivande.

1 ½ år;
25799645.jpg
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag har bara sett 3-4 stycken så det är ett väldigt litet urval. Alla dessa har också varit importer hos hobbyryttare och jag misstänker att dom inte representerar det bästa från De Noir. Allihopa har dock varit så lika att jag ändå satt ett samband till hingsten.

Ang. skitsnacket på läktaren handlade det defintivt inte om avundsjuka eftersom det finns pengar där att köpa precis vad dessa personer nånsin skulle vilja ha. Det var heller inte vad jag skulle kalla skitsnack utan ganska klara åsikter om avkommorna. Kan tillägga att andra hingstar hyllades lika mycket av dessa personer. Hingstar som idag är superstars. Så kunskapsnivån och förmågan att se vad som är bra och dåligt litar jag på hos dessa pratglada typer:p.
 
Senast ändrad:
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

TAck så mycket!

Har aldrig sett Camaro M själv utan bara alla hans fina avkommor.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Tråkigt att läsa att hon går mot avlesboxen, finaste Skorp.
Du brukar ha känsla för att välja rätt, men ska du inte kika på Shooting Star, eller Hampton?

(vi måste ses snart)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Highlander e. Hohenstein :)

Jag vet inte vad som hände med honom men jag vet att semin-veterinären blev Väldigt förvånad när hästen var dräktig. Han hade tydligen extremt dålig motilitet på sina strån då.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Det är inte definitivt än men vill uppdatera mig om vad det finns för utbud så man inte stressar fram en hingst i maj...
Jag ska kolla upp de du nämnde! Tack för tipsen!

Och ja vi måste ses snart... :)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

KL

Jag som inte skulle betäcka alls i år har nu bokat min Cebula e Szkopul - Ceylon till Magic Park. Hingsten kompletterar henne perfekt och jag kan inte låta bli att se om resultatet blir så bra som jag tror.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Det är så roligt när man hittar "den där" hingsten!

Själv hoppas jag ju egentligen på att Inte behöva betäcka (utan att hästens problem går att åtgärda)men nu när man börjat titta på hingstarna så blir jag sjuuukt sugen.



Jag kollade upp Mimus förslag och jag gillade Hampton bäst. Han skulle kunna passa stoet om man bortser från Mycket Rubinstein i stamtavlan och vissa små exteriöra avvikelser (jämte stoet). Men varför måste hingstarna vara så stora för?? Jag vill inte ha ett höghus att rida. För nu avlar jag verkligen för mig själv och framtiden. Annars brukar jag inte stirra mig blind på mankhöjd då man ändå ska sälja...

Kan även tillägga som onödig info :D att Highlander numera är valack och tydligen tillbaka i Sverige. Varför han kastrerades vet jag inte...
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Vad roligt att du ska betäcka! Kommer ju så väl ihåg att du gärna ville ha ett sto och fick lilla Cebula :)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Och nu hoppas jag att Cebula får en Cessna:)

Eller så hoppas jag inte det så att jag kan sälja fölet, ston är ju så svåra att göra sig av med.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag röstar fortfarande på Dionysos, han verkar inte lämna så stort heller.

Om du gillade Hohenstein så finns Highcruiser. Supersnälla avkommor men de blir inte så små vad jag sett.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag betäckte med Hampton förra året. Eftersom jag bor i Norrland fick min kära sambo möta upp i fraktbolaget utanför stockholm. Mitt sto tog sig på ett skick,
åh nu så det ska bli spännande att se vad som kommer ut :).
Kontaktade en del som betäckt med honom innan jag bestämde mig och alla verkade nöjda med sina avkommor.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

kl.
Ni som sett både Magic Park och Armani Code (e Armitage) Vilken föredrar ni? Varför?

Andra år har jag varit ganska klar på vem jag vill använda men i år har jag ärligt talat ingen aning ännu. (Sto f 2010 e Cartier-Stanford).
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag föredrar Magic Park eftersom han är äldre och har hunnit visa att han duger till något och att han utvecklas åt rätt håll. Sen ska jag inte hyckla med att jag tycker det är kul att han ursprungligen är från en svensk stostam. För 30 år sen skötte min dåvarande bästis en avkomma till mormorsmor :)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

KL

En vän till mig vill gärna använda Quaterback, men var kan man hitta om någon tar in på honom? Förut var det ängagården men de har inte honom längre.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Om det inte är någon som importerar på honom längre går det alldeles utmärkt att göra det själv och lösa ettstolicens..
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Ok, tack för hjälpen. Kan man vända sig till den seminstation man tänkt använda och då be dem hjälpa till med det administrativa? vet du vad det kostar?
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 237
Senast: Alexandra_W
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 319
Senast: athena
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 552
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp