Funderingar hingstvalstråd 2013

Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Lambo finns i Halland och kommer att vara i avel i år. Mer än så vet jag inte men detta är från säkra källor.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Tack för svaret :) Ok får väl ge mig till tåls lite. Jag bor ju i Halland så hade varit roligt att åka och titta på honom.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Gör du det måste jag få bilder! Jag har ju fött upp två underbara Lamboungar:love:

Jag som är 08 och dålig på geografi tror att jag hört att han finns i Varbergstrakten men jag vågar inte svära på det.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Det ska jag göra i så fall! Har själv haft ett sto efter Lambo tidigare och han förbättrade både typ och gång på henne i alla fall.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

På mina också! Han gav en modernare typ och luft i steget.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

kl
Jag har nästan bestämt mig för Nekton och Cartier. Ville haft Spartacus men han fanns endast på fryst i år :(
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Vilken till Eveline? Cartier ger smått om man tittar på blup, och det stämmer ju tyvärr på min unge!

Min kompis är sugen på att betäcka mitt sto med Spartacus.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Nekton till E. Cartier till den andra Landlorden. Har även kikat lite på Cosmeo till henne.
Men blir nu årets fölunge helt underbar så kan jag tänka mig Diarado igen till E ;)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

KL

Om det nu skulle bli så att jag betäcker min treåring i vår så funderar jag på att betäcka vårt lilla welshmountainsto också, så blir det två föl som kan ha roligt ihop nästa år.

Frågan är bara vad man ska ta för hingst i så fall? Vår lilla är ju bara ca 118 cm och kanske skulle man inte välja en wm hingst utan en c- d ponny?

Någon som har några tankar om det? verkar svårt att sälja wm föl, ofta ser man att de säljs väldigt billigt framåt hösten, kanske bättre med ett föl som förväntas bli i alla fall c ponny?
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag kommer att betäcka vårt fina WM-sto med WM-hingst i år (hennes första föl vill jag ska vara renrasigt). Men till nästa år funderar jag faktiskt på Heslegårds Rubin till henne ;). Kanske kan vara något :).
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jösses, vågar man lägga en så stor hingst på ett wm sto? jag har funderat lite på en mindre arabhingst men har inte tänkt klart riktigt.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Varför arabhingst? Satsa istället på någon prestationsponny som Dimmans Eros tex. Han är c-ponny och meriterad i både hoppning och fälttävlan och har för mig att han dessutom står på semin. Tror att korsningen NF/WM blir trevligare för ett barn än arab/WM:).
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Ja jag har faktiskt tänkt lite på temperamentet, har själv erfarenhet av just arab/welsh som jag tycker är en underbar korsning, men kanske i piggaste laget, i alla fall för ett osäkert barn.

NF hingst kanske är bättre, har bara inte egen erfarenhet av den kombinationen. Hmm ska googla lite på NF hingstar.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag hade en foderpknny när jag var liten som var ox/welsh. Pigg till tusen och den skenade över fälten med mig. Men det var en fkn ponny och hade tävlat msv hoppning. Men riktigt tokhet.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag kommer att betäcka vårt fina WM-sto med WM-hingst i år (hennes första föl vill jag ska vara renrasigt). Men till nästa år funderar jag faktiskt på Heslegårds Rubin till henne ;). Kanske kan vara något :).

Tror jag absolut!:love:

Vet du var han ska vara i år? Vill gärna använda honom på ridponnyn Cissi e: Jarno (liten D-ponny), antingen i år eller nästa år. Det ska bli en övervuxen ponny åt mig själv! :love: Jag har så himla bra erfarenhet av R-blodet med en dotter till Rubinstein här hemma som avelssto. Blir lite tajt att lägga Rubin på henne.:angel::eek:

Om jag får sålt någon häst här i vår så betäcker jag mitt treårssto, Mi Calabria e: Florencio - Rubinstein - Consul - Donnerhall - Pik Bube II. Med största sannolikhet så kommer jag använda Negro på henne. Har suktat på honom i några år eftersom stostammen har lämnat bra med honom tidigare, då bl a en Paavo Cup-finalist.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Vet någon var man kan läsa om exteriör och gång på Negro? är också lite nyfiken på den hingsten men man vill ju veta mer först. Vad passar han till för ston?
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Ja det hade varit intressant att få läsa! Känns mkt spännande att Negro finns tillgänglig i Sverige iår.


*kl*
Själv har jag mina två ston ur Bordighera-grenen av stofamilj (36) som fått mkt publicitet senaste åren:
Frida -99 e.Tip Top u.Bordighera ue.Maraton - Galant. Tävlat upp tom MsvA dressyr, dottern Forsythia -03 e.Don Primero som planeras debutera Intermediaire IB under våren.
Fackellilja -06 e.Topaasch (Jazz - Zeoliet) u.Forsythia ue.Don Primero - Tip Top

I dagsläget går funderingarna kring Ampere till Frida, trots att han är så pass dyr för plånboken. Tror mycket på kombinationen efter att ha följt hans förärvning under flera år och vet vad Frida förärver.
För Fackelliljas del har tankarna riktats mot Certus NL som har god prestationsblod bak i leden. Zuidenwind med både Rubinstein- och Jazz-blod (Jazz hade vi egentligen inte tänkt dubblera i stammen, men tror i detta sammanhang att det kan fungera ändå).
Figaro ger stor ridbarhet och eftertraktat Florestan-blod, men minus på exteriör - har dock efterforskat på mödernets exteriör och den ska enligt efterforskningen vara god och stark och Figaros exteriöra nedärvning skall ej ha haft effekt. Om det stämmer så kan det hela bli riktigt bra.
Och i tredje led hittar vi guldkornet Don Schufro med sin legendariska far Donnerhall! Han dubblerar vi gärna.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Vad är det som är negativt med Figaros exteriör?
vad fick Certus för exteriörutlåtande, hittar det inte?
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Han har långa bakben, korta framben och har efter bruksprovet när han godkändes vuxit mer och blivit överbyggd. Själv tilltalas jag inte av det djupa bålet och lilla bakdelen. Och efter att ha sett många avkommor ute på tävlingsbanorna så förärver han den exteriören med överbyggt, benlängder och kroppsproportioner.

Däremot så ser man just - många avkommor på dressyrbanorna! Setts framförallt på medelsvår nivå. Det är sällsynt att jag kan påstå att någon varken är snygg eller rör sig mer än knappt måttligt, men de verkar mycket ridbara! :)

Minns tyvärr inte hans utlåtande, borde finnas någonstans? Tråkigt nu när hingstkatalogen inte längre finns :(!
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 237
Senast: Alexandra_W
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 319
Senast: athena
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 552
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp