Funderingar hingstvalstråd 2013

Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Självklart kan det bli så, men så kan det vara även på föl där mamma och pappa är av samma storlek.

Har man inte flera avkommor efter somma sto så kan det ibland vara svårt att säga hur stora dom kommer att bli.
Vissa bebisar (så klart spelar även pappas blod in) växer till sin färdiga höjd ganska snart och vissa växeer ju ända tills dom är 5-6 år ibland till och med längre. Så hur det kommer bli när man blandar in ponny i aveln som oftast är mer långsamt växandes kan vara svårt att sia om.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

KL
Alla säger att fölet anpassar sig till livmodern, men vi fick kämpa med alla krafter förra året med att dra ut en fölis. Rejäl c-ponnymamma och SWB hingst. nu kan detta vara fallet som undantar regeln, men man behöver nog tänka till några gånger i alla fall. Vi räknar med att fölet landar på ca 155. Den är som 1 åring 142 cm.

Jag håller med dig . Fick själv kämpa med vår Ampere unge för den var så stor ....Skulle själv aldrig betäcka ett ponnysto med halvblod efter detta .

Mia
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Danska avkommeindex i dressyr för Heslegårds Rubin som var 164 cm vid 13 års ålder.

Totalt Dressyrindex 122

Unghästindex 110 (36 avkommor)
Unghästchampionat index 105 (38 avommor)
Tävlingsindex 142 (54 avkommor) 98% säkerhet

Så hans avkommor imponerar inte så mycket som unghästar men blir mycket bra dressyrhästar i mer vuxen ålder.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

lånar knappen*

Kanske en jättedum fråga, men jag testar här eftersom det finns så mycket kunskap :)

Var har Majim G tagit vägen? hittar ingen relevant info (kanske letat på fel ställen)

Jag, som gillat många av hans avkommor tycker det är tyst kring honom...
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

KL

Moderatorn påminner om att det inte är tillåtet att länka till hingsthållares privata hemsidor. Inlägg med sådana länkar i tas bort.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag tror också att Rubin-barnen ska ses ridna, det är då dom börjar imponera.

Tyvärr kommer han bara att stå på naturlig i år hos ägaren i Hyltebruk.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

KL.

Jag har ju velat fram och tillbaka på betäckning men har nu bestämt mig för att betäcka i år. Har själv funderat lite på Cartier och Common Sense bland andra. Fick sedan rådgivning via asvh och då diskuterade vi oss fram till Careful, Click and Cash och Diamantino VDL som tre slutförslag.

Careful stryker jag från listan då han är lite för dyr. Cartier har jag strukit för att han nog är lite grov. Min märr är lätt i typen men har lite burkigt bakom sig.

Så då återstår Click and Cash, Diamantino och Common Sense. Märren är e. Camaro M- Martini. Hoppar med stort scope, är kvick med fina framben. Lite svag ryggverksamhet, positiv och försiktig.

Har i övrigt fin skritt och galopp och helt ok trav. Något kort ländrygg. Har jättesvårt att bestämma vilken hingst jag ska välja. Någon som har en åsikt eller idé?
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Alla tre är ju jättefina. Jag har personligen lite svag för Common Sense och det verkar ju som om hans barn gått riktigt bra på treårs så jag lägger en löst på honom.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

kl
Tycker det strular sig för mig iår igen... Jag ska ju betäcka Miranda iår, och hoppade över 30d brunsten då jag inte vill ha föl i mars, sen åkte vi på nästa brunst, men hon hann släppa ägget innan de hann seminera(skicken kan inte beställas varje dag tyvärr), nu körde jag dit henne igen i söndags, hade då ägg på 2,6cm, och fick en pg spruta för att skynda på det lite. Nu står hon fortfarande där, och ägget har inte växt. Vet säger att om det inte har ändrat sig till imorgon så får hon en ny pg spruta. Finns det något mer man kan göra?
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Ska jag säga min högst ovetenskapliga åsikt så tror jag att ju mindre man manipulerar desto bättre. Att påskynda eller spruta loss efter seminering så här pass tidigt känns väldigt ... onödigt. Hade det varit mitt sto så hade jag låtit henne vara, kollat varannan dag ett bra ta goch om det totalt hakat upp sig så hade jag sprutat bort hela kalaset och börjat om
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Ja, jag gillar också honom. Kommer bara inte ihåg varför han inte hamnade på topp tre -förslagen som jag fick från avelsrådgivningen. Hann inte skriva tillräckligt med anteckningar =/. Var väldigt intresserad av Diamantino men har sett lite för mkt videos nu med hängande ojämna framben så jag vet inte riktigt om jag vågar ta honom.

Sedan är ju prisfrågan en sak också. Clicken har en bokningsavgift och sedan 17 dygns och 45 dygns. Common Sense har språngavgift och sedan 90 dygns. Hur vanligt är det att de tar sig på första försöket? Är det vanligt att de kastar/ resorberar efter 45 dygn?
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag vet att Clickens ägare Lene är väldigt shysst och går att förhandla en del med :) så testa det om du känner dig osäker.
Jag var i kontakt med henne förra året och då erbjöd hon själv språng och sedan 90-dygn för att jag hade ett äldre sto.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag vet att Clickens ägare Lene är väldigt shysst och går att förhandla en del med :) så testa det om du känner dig osäker.
Jag var i kontakt med henne förra året och då erbjöd hon själv språng och sedan 90-dygn för att jag hade ett äldre sto.
Åh, tack! Jag vet ju faktiskt inte vad som är bäst egentligen, mitt sto har aldrig haft föl så om hon har svårt att ta sig så är ju bokningsavgift bra
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 237
Senast: Alexandra_W
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 319
Senast: athena
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 551
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp