Funderingar hingstvalstråd 2013

Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Finns Black Coffie överhuvudtaget i år att tillgå för betäckning ?
Jag röstar för BC han är en av 2 svenskstammade hingstar som visat bäst nedärvning den andra är Bocelli stod om det i ridsport för 2 år sedan .
BC avkommor mycket trevliga iof kan han nog ge lite olika i storlek .

Mia
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Kanske har du skrivit det tidgare men vad är det för sto du ska betäcka och vad är hennes styrkor och svagheter?

Jag tycker nog inte mer eller mindre om ngn av hingstarna utan det beror nog lite på vad man behöver till sitt sto.
Jag undrar jag om inte BC lämnar bättre än vad man tror.
 
Senast ändrad:
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag hade nog valt Rambo, har fött upp en väldigt trevlig avkomma efter honom och sett en del fina på annons.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Fenesta: har ett fullblodssto rör sig mkt bra i alla gångarter även traven som har bra tryck, en fin lätt modell med lååånga ben. Bär sig naturligt. Vill förbättra hennes trav ytterligare och vill gärna anv mig av de svenskstammade hingstarna och dessutom med inriktning på dressyr. Urvalet är inte så stort precis och valet svårt :(

Hur hon hoppar har jag inte den blekaste aning om tyvärr, men jag tror hon gör sig bättre inom dressyraveln med tanke på hur hon rör sig. Hon är "bara" 164 ngt högre hade inte skadat på avkomman men de är alltid svårt, både pappan och mamman spelar in här om hur hög avkomman blir, ser jag till hennes föl iår var hans 107 cm som 3 dagar gammal så ganska normalstor vill jag säga.

Fick iår ett fint hingstföl e Rambo som jag är väldigt nöjd med kommer bli en lättare modell, svårt avgöra hans gångarter än men uppfyller MINA förväntningar än så länge. Självklart kul med ett helsyskon men samtidigt spännande att prova annan hingst.

Nu blev det ett "blarrigt" inlägg hoppas ngn förstod det hela :crazy:
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Lambo, Saigon, Rambo, Hermes,Chirlon, Briar, Magini och Coffie är väl dom svenska vi har?

Jag personligen är inte stört förtjust i Briar (personlig åsikt) men om du är ute efter både storlek och gång och hopp, så kanske han är att tänka på?
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Lambo, Saigon och Magini ligger inte ute iår. Saigon är även
tåvid fram, parallelllförskjuten och rakhasig, även om min dam är fin i ben är det inget jag gillar.

Hermes är för liten, Briar fullkomligt älskar jag, vilken häst:love:
nu står han i England, visserligen med TAI men kvaliten med skick ???

Hmmmm denna djugel:crazy:
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Briar fick ju inte så många ston förra året, men av dom som seminerades var hälften på AI och hälften på TAI och det var ett sto per av va som inte tog sig så det verkar inte vara någon speciell skillnad på kvalitén där :)

Så det kan kanske vara värt att titta på :)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Nu är jag som sagt inte super glad för honom själv men hans framgångar både i aveln och egna tävlingsmeriter går ju inte att förringa ;)

Och att lägga honom på ett fbl låter i mina öron som att det skulle kunna bli trevligt även om jag inte sett några själv med just den kombinationen :)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Hon tog sig på första med AI förra året och det var första fölet, hmmm kanske ska skicka lite närmre på Briar som en kandidat iaf.

TACK ALLA för era åsikter :bow:
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Lambo, Saigon, Rambo, Hermes,Chirlon, Briar, Magini och Coffie är väl dom svenska vi har?

Jag personligen är inte stört förtjust i Briar (personlig åsikt) men om du är ute efter både storlek och gång och hopp, så kanske han är att tänka på?

Gustaf också:)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

kl

Ravell finns också men han är ju redan 50% fullbod så kanske inte aktuell i detta fallet.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Att de finns mer fullblod i hingstens stam gör absolut inget, men kollar man på Ravell så är även han tät fram och biljarderar väster fram och är något vinklad och vek bak.

Görel: Tack, Gustav har jag inte kikat närmare på faktiskt om jag ska vara ärlig.
 
Senast ändrad:
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Hermes och Chirlon.

Briar-xx skulle jag vara försiktig med om stoet har antydan till orolig mun eller skarpt huvud.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Finns väl ganska många fler svenska hingstar än de du räknade upp... :D

fullblodenicentrum,
På ASVHs hemsida finns betäckningssiffror från förra året. Där kan man se både vilka hingstar som fanns i avel förra året och dräktighetssiffror på de olika seminalternativen.

http://www.asvh.se/avel/siffror-och-statistik
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Fast det är många med importpappa. De som räknas upp har både svenskfödd mamma och pappa.

Tillägger att Saigon finns också.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Stoet är en fuxdam, speciell med humör nerv och energi, men jag tycker ändå mkt handlar om fostran, sen ärver de såklart vissa egenskaper från mamma och pappa, MEN man har ändå en chans att påverka fölet i "rätt riktning"

Jag söker enbart svenskstammat i leden ;)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Just ston med nerv och speciellt humör skulle jag aldrig lägga Briar på då jag träffat en hel den unghästar efter honom med mycket nerv och speciellt humör trots att dom haft bombsäkra mammor och bra uppfostran.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Nu vet ju inte jag hur stoet ifråga var när hon skrev, men det är just därför jag personligen inte skulle betäcka med Briar eller Okeanos för den delen heller.

Vet flera som blivit skarpa, dock har det varit bra tävlingshästar.

Men jag som själv har ett sto med humör skulle inte lägga honom.
Men sen beror det på, på vilket sätt sto/avkommor får humör.

Jag har två st själv e: heartbeat och dom har varit speciella som små om man jämnför med mammornas andra avkommor, men dom är fantastiskt trevliga i huvudet nu när dom har växt till sig och blivit ridhästar. Dom har liksom nerv och motor på rätt sätt för dom är så fantastiskt välvilliga. Helt okomplicerade att börja jobba med och växer med sin uppgift hela tiden.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 237
Senast: Alexandra_W
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 319
Senast: athena
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 551
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp