Funderingar hingstvalstråd 2013

Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Tack snälla!!

Nu står det mellan chico's boy, crelido och quattro b (om det går att få tag på så snart). Heartbeat finns kvar på ett hörn men har inte tillräckligt med info för att ta ett beslut ännu.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Är kanske lite partisk men jag slår ett slag för Heartbeat!

Är så grymt nöjd med mina så tänker lägga honom på fler ston i framtiden :)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Men får ingen bra info om traven/gångarter och hingsthållaren hade inte heller så mycket att hjälpa mig med... :( så vill veta det innan jag kan ta ett beslut.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Heartbeat är ju visad i DK så hur svårt kan det vara :confused:

Ben 8-8
Rörelser 6-8-10

Hans bedömmning
Springbetonet, højtstillet, storrammet hingst af god type. Kønt hoved. Velformet, passende lang hals. Lang, skrå skulder. Velmarkeret, lang manke. Særdeles smidig overlinie. Muskuløst, langt kryds. Lemmerne passende føre og tørre, rette for. Velformede hove. Bevægelsen middel i skridt, særdeles god i trav. Særdeles god og rummelig med god balance i galop

Föl utvärdering

46 føl besigtiget over to årgange.
Ensartede, passende store og muskuløse føl med et udtryksfuldt hoved. Stort, velmarkeret sadelleje og et velformet, muskuløst kryds. Særdeles god og velafbalanceret galop. Hingsten præget sit afkom positivt og kan benyttes på et bredt udsnit af springbetonede hopper
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Kan du inte få efter blupen då?

Mina två är ju efter väldigt olika mammor, han som har fbl morfar har galoppen och skritten som bästa gångarter, traven är normal.

Stoet som har Chapman som morfar har traven som bästa gångart.

Misstänker att det inte gjorde dig mycket smartare ;)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Åh tack! DETTA frågade jag efter hos hingsthållaren men mycket att göra så hon kunde inte hjälp mig så värst tyvärr... Jag har ju ingen aning om var jag hittar siffrorna eftersom jag blivit inkastad i detta på bara någon vecka/dagar.

Men då känns ju han också lovande trots allt. Hon har en 9-mässig skritt så hon kan förhoppningsvis kompensera hans sämre.


Rebecka; Tack, alla input och tankar är bra! Båda bra och dåligt att bli stressad såhär, nu är jag åtminstone tvungen att komma till något typ av beslut snart. Seminstationen lovade att råda mig lite. Sen ska jag hem och sova på saken :)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

På sitt 30-dagars bruksprov hade han dock enbart 5,5 och 6 på sin trav riden.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

KL

Nu har jag åtminstone lyckats rata bort Quattro B, anledningen är att han är för gammal helt enkelt och tveksamt på kvalitén på sperma.


Allt lutade åt Crelido tills jag såg på DKs hemsida att han hade bara 51% antal föl förra året. Heartbeat på nästan 92%. Chico's boy får jag inte fram något. Hur ska jag tänka gällande det eftersom det är förstagångssto?
Ska också imorgon bitti ta reda på vad frakten är för Chico's boy i Tyskland, har såklart en del i valet.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Tja....jag har ju fryst på mitt sto som betäcks för första gången som 8 åring!!Kollas om nästan två veckor. På det andra stoet, också 8 år är det transportsperma från Tyskland. Hon är dräktig på dryga 45 dygn.

Det bästa är väl att ta en hingst som finns inom Sverige med tanke på transporten av sperma. Har du tänkt avla mot fälttävlan?

En ny hingst som jag tycker mycket om är Diamantino, han finns ju på färsk sperma i Sverige. Quattro B hade jag valt av de hingstar du radat upp! Men Calido (inte Crelido) har jag också sett lämna en hel del bra trav!
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

KL

Nu har jag åtminstone lyckats rata bort Quattro B, anledningen är att han är för gammal helt enkelt och tveksamt på kvalitén på sperma.


Allt lutade åt Crelido tills jag såg på DKs hemsida att han hade bara 51% antal föl förra året. Heartbeat på nästan 92%. Chico's boy får jag inte fram något. Hur ska jag tänka gällande det eftersom det är förstagångssto?
Ska också imorgon bitti ta reda på vad frakten är för Chico's boy i Tyskland, har såklart en del i valet.

Quattro B har en alldeles utmärkt dräktighet,och han har dessutom 85% levande föl här hemma.
Skickar dig gärna underlag på detta.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Pratade med Lövsta och transporten för Chico´s boy gick för bara 100-130 euro, vilket inte är så farligt tycker jag. Hur som var hon redo och crelido är beställd, jag hoppas på en bättre galopp och ridbarhet :)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Tja....jag har ju fryst på mitt sto som betäcks för första gången som 8 åring!!Kollas om nästan två veckor. På det andra stoet, också 8 år är det transportsperma från Tyskland. Hon är dräktig på dryga 45 dygn.

Det bästa är väl att ta en hingst som finns inom Sverige med tanke på transporten av sperma. Har du tänkt avla mot fälttävlan?

En ny hingst som jag tycker mycket om är Diamantino, han finns ju på färsk sperma i Sverige. Quattro B hade jag valt av de hingstar du radat upp! Men Calido (inte Crelido) har jag också sett lämna en hel del bra trav!

Håller tummarna för dig med Colman.Det kan ju bli hur bra som helst:)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Tack, tycker att det är en superfin hingst, men nu finns det ingen återvändo :)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Mitt val står iår mellan Rambo och Black Coffee, vilken föredrar ni av dessa och skriv gärna varför.

Alltid givande att höra andras åsikter.

Tack på förhand!
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Håller tummarna för dig med Colman.Det kan ju bli hur bra som helst:)

Tack "Slira"! :)
Känns jättespännande och i år tog hon sig direkt, två semineringar på en brunst och sen var det klart! Känns skönt efter all olycka som drabbat oss på sista tiden! Fölungen kommer reggas i Zangersheide. Ustinov på min QE blir också väldigt spännande!!:d
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Rambo alla dagar i veckan av dom två :)

Inget emot Coffe egentligen men Rambo verkar vara jämnare och har ju lämnat några riktigt fina, fattas det av Coffe.
Plus att Coffe kan lämna väldigt varierande storlek.

Annars har jag själv haft en e:Coffe och det var en trevlig häst men tyvärr inte så utmärkande liksom på något vis.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 237
Senast: Alexandra_W
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 319
Senast: athena
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 551
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp