Funderingar hingstvalstråd 2013

Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Men om nu Florencio skulle passa mitt sto bra (förutom att Weltmeyer är så nära), vilka fler hingstar finns det som nedärver samma egenskaper. Alltså Bra galopp och överlinje, front mm ???

Hans son Floricello? Kommer du ifrån weltmeyer ytterligare ett led.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

skovens rafael lämnar det med, även quaterback, men de har en tendens o bli burkiga
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

KL

Har nu fått klarttecken från vet att mitt sto är ok att betäcka. :bump:

Och jag är helt klart mest inne på Canterbury men läste på blup detta om honom:
Ädel, maskulin. Litet uttrycksfullt huvud, lång välformad hals, markerad manke, lång, något öppen ländrygg, något kort, välformat kors. Små hovar, tåvid, nystar.

Vad menar de med öppen ländrygg? Vad innebär det för mitt sto vars största svaghet ligger i länden?
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jo jag har tänkt på Floricello men jag vill nog ha Weltmeyer med alls just nu. får fundera till nästa år om hon blir dräktig i år.


Mariaauto, Jo jag har sett många Quaterbacks som blivit burkiga men lämnar Skovens Rafael också det?Annars hade han varit en het kandidat. Synd att han bara finns på fryst...
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Att fölet också kan bli svagt i länden. Överväg en annan hingst om ditt sto har sin svaga punkt där.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Åh nej, jag som var helt inställd på honom.

Vad ska jag satsa på då?


Fango gillar jag inte, Business är ju "bytt" med Fango detta år. Lucky Point, nja vet inte. Känner inget sug för honom, varför vet jag egentligen inte.

Ponte: Grafenstolz, kollade igenom alla avkommor och de som är visade är övervägande för små :( Bara två på 167 och jag vill egentligen ha ännu större.



Tillägg: Camaro M? Carte d'Or ?
 
Senast ändrad:
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Några till som jag bara snabbt hunnit kolla på:
Sheraton
Last Liberty
Heartbeat
Haydn
Cosmeo
Cuper
Crelido
?
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Cosmeo, heartbeat och LL skulle jag nog säga har säkrast förvärvning av de du rabblar upp.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Gick Cosmeo på fryst (har jag för mig att jag läst någonstans)?

LL har fått kritiken öppen i ländryggen, går han också bort iom mitt stos svaghet?

Hur är det med gång på Heartbeat? Står inte så mycket på BLUP.

Herregud blir alldeles prillig i huvudet av detta. Är total novis på detta så vet inte alls vad jag ska titta och leta efter. Vill inte ha en alltför ung och oprövad hingst. Helst inte för dyr eftersom vi inte lever i överflöd :crazy:
Färsk måste det vara eftersom det är första gången för stoet och hon har aldrig visat särskilt tydligt när hon har brunster, dessutom börjar ju tiden rinna iväg.


Så himla besviken över Canterbury, han var helt perfekt i mina (otränade) ögon! Går det att få fram mer information detta med "något öppen länd"?
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Cosmeo är på fryst i år ja, till min besvikelse.

Har tyvärr ingen koll på Heartbeat, eller öppna ländryggar.

Mitt sto kommer gå till Canterbury bara årets fölning går bra, så förstår din besvikelse. Den andra jag valde mellan på var Sir Oldenburg, är det nåt för dig?
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Det går inte att kontakta stationen för att få mer info om hans länd tro? Eller kommer de bara övertala mig till något dumt?

SO trodde jag var dressyr men såg nu att han ger båda :)
Dock tycker jag inte att galoppen är tillräckligt bra (på de videor jag hittar), mitt stos svaghet är just galoppen (kommer från länden antagligen), så vill förbättra denna.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag skulle nog kontakta stationen eller ägaren.
Bra galopp tycker iaf jag att han har och verkar nedärva väl.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Magic Park har en fantastisk galopp och är inte svag i länden.

Boss är välstammad och rörlig.

Bravour har 9 på galoppen, är inte svag i länden, kan både hoppa och röra sig och har ovanpå det ett mycket trevligt temperament.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Boe: Får göra det, höra mig för i alla fall :)

Görel: Magic Park såg superfin ut, är lite osäker om jag tycker att båda han och Boss är för unga.
Vore kanske kul om det blev en fux eftersom stoet är det också :)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Varför ringer du inte Canterburys ägare (han är ju svensk ägd sen några månader) eller PM cyllene här på buke??
Fölen han fått har inte fått nedslag på länden och han är ju även pappa till flera godkända söner.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Öppen ländrygg syns ju dock aldrig på föl utan är något som visar sig först när de är färdigväxta.

Om Murrays sto har en svaghet just i ländryggen vilket brukar vara just att de är öppna i ländryggen så är det ju inte att rekommendera att välja en hingst med samma svaghet utan tvärtom då välja en hingst som inte har samma sak iom att just den biten har väldigt stark förärvning.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Har släppt Canterbury nu även om det tar emot :cautious:


Däremot vad vet ni om Heartbeat? Han ligger högst på listan just nu. :)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Mariaauto, Jo jag har sett många Quaterbacks som blivit burkiga men lämnar Skovens Rafael också det?Annars hade han varit en het kandidat. Synd att han bara finns på fryst...

Tycker han inte verkar typa sina avkommor speciellt mycket alls och han verkar inte ge varken längre linjer eller ben. Alla jag har sett har varit rätt lika sina mammor. Dock mycket trevliga allihopa men inte speciellt lika varandra varken i typ eller rörelser.
 
Senast ändrad:
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Nu har jag inte läst dina andra inlägg men jag har valt Heartbeat på mitt sto eftersom han nedärver sig väldigt bra. Jag sökte en hopphingst som nedärver bra typ och temperament. Jag har sett och ridit en hel del Heartbeat avkommor och överlag är de väldigt trevliga, bra typ, bra gångarter och hoppar med bra teknik.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 237
Senast: Alexandra_W
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 319
Senast: athena
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 551
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp