Funderingar hingstvalstråd 2013

Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Okey . då har jag missat det ? Men köpte inte Eklunda hingsten ?
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Sassiball nu för att köra till det för dig i ditt hingstval så har Sir oldenburg gett endel dåliga frambens ställningar än index .

Om jag nu inte är helt ute och cyklar .
Det stog om det i ASVh om hur fölmönstringshingstarna verkar nedärva sig .

Sök på forumet om sir oldenburg så hittar du kanske vad jag menar .

Mia
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

nämen vad säger du? jag som kände mig så nöjd över valet O_o

Får leta lite, tycker jag har sökt men tydligen inte tillräckligt.

Mitt sto är ju något parallellförskjuten annars är hon nog rätt ok tror jag, någon som vet om det är liknande problem eller något annat S.O. lämnat?
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

1, Man är två om att göra barn!
2,Konstigt att han inte förvärvt det i DK,där han tom fick en gk son förra året.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Här är det .
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1171436&highlight=Sir+oldenburg

Har själv tittat på honom många gånger men har haft detta med benen i bakhuvudet och sen tycker jag att han faktiskt ger burkiga hästar så varje gång jag är sugen på Sir Oldenburg så backar jag igen ...... därmed inte sagt att jag inte åker och betäcker med honom ,,, är väldigt velig med honom .....
Han är snygg men hur och vad nedärver han igentligen ?
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Han har ju gett en del godkända hingstar så så värdelös kan han ju inte vara. Och det stod ju i ASVH, s protokoll att stomaterialet varit något under medel, ändå hade han gett lite över medel?

Det stod ju även att några föl var parallellförskjutna.. Varför måste allt vara så komplicerat :meh: nu vet man ju inte vilka ston som var mödrar till de här fölen, hade ju varit intressant att gå in och läsa om just dem.
 
Senast ändrad:
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag har för mig att Lena sade att det troligen var SO's sista säsong i Sverige på hingstvisningen.

Min avkomma efter SO-Master är inte parallellförskjuten fram, trots att hennes mamma faktiskt var det. Dessutom har hon fått en bättre front och halsansättning än vad stoet hade och det var det jag ville förbättra+ att lätta upp hennes typ, genom att använda SO. Däremot har hon hela tiden växt ganska ojämnt med rumpan först och hon är/kommer att bli ganska stor säger de som ser henne.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Men man vet ju inte hur stoägarna tänkt heller, det kan vara så att kritiken på S.O. ben är "välbenad från sidan, korrekt inskenad" gör att fler ston med lite sämre benställning går till honom då man vill förbättra benen?

Det är ju så svårt att verkligen veta sådant här, blir lätt spekulationer bara.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag har bara positiva ord om SO, två avkommor u ett sto som liknar en pansarvagn (hbl av äldre modell). Dom är långbenta, ädla och eleganta. Har sett honom live och kan intyga att han är elegant, absolut inte tung som någon skrev.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Det var jag som skrev det :o , kanske lite fel ordval. Men jag är bara glad om jag har fel då mamman till mitt sto var lite pansarvagnsvarning så jag vill gärna ha en lite lättare hingst.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Sen är det ju också så att en del föl föds ej helt korrekta och det är ju ingen hör som vet hur detta korrigerats på dessa föl.
Det måste göras av en duktig hovslagare som vet va dom gör och det måste göras ganska snabbt för att tillväxt zonerna inte ska sluta sig.
Det går liksom inte att tänka att " det är så lite så vi gör inget åt det nu direkt, vi släpper ut dom på bete och ser vad det liknar när fölis kommer hem"..
Då e det redan försent.
Att en häst blir parallell förskjuten hänger ofta ihopa med en annan avvikelse och det är naturens sätt att rätta till det.
Även en unghäst som är lite ömfotade eller klen och outvecklad i bogen kan bli parallell förskjuten för att "ändra om" vikten.
Likaså kan en unghäst som är lite utåt tåad bli rak/are som äldre när dom breddat sig i bogen.

Det finns inget sätt att veta hur dessa unghästar sett ut som föl och hur dom blivit uppfödda..

Du får gå på magkänslan ;)
Och skulle det vara något med beställningen på blivande fölis (oavsett pappa) så går mycket att rätta till med rätt hovslagare .
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Du har rätt, man ska följa magskänslan. Så det blir nog S.O om inget annat dyker upp.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

*kl*

Jag håller som bäst på och försöker sortera alla alternativ till mitt Cartier-Quite Easy-sto. Hopphingstar med gång och hög ridbarhet (stoet har en fantastisk ridbarhet som jag verkligen vill vara mån om).

Baltimore hade varit nr 1 på listan om det inte varit så att han stod på fryst i år och stoet är förstagångare. Ja, det kan vara en fördel, men jag vill satsa på TAI i år.

Så frågan är vilken av följande som känns mest attraktiv vid en ev. försäljning (helst som föl). Samtliga kompletterar stoet på olika sätt och är bra val till henne och de är även valda utifrån att jag gillar dem mycket själv, ifall fölungen trots allt behålls. Vad tror ni?

Hip Hop
Tornesch
Canterbury
Heartbeat
Turmalin (ok, nackdel med gången, men han kompletterar henne så väl på andra sätt)

Ev. Fighting Alpha
Ev. Last Liberty

Har någon ytterligare alternativ?

Vore jättekul med lite reflektioner :)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

kl

Idag kollade jag mitt sto på dygn 16. Hon är kanske dräktig :crazy: Eller nä, just nu är hon dräktig.

Veterinären kolla och kolla, såg konfunderad ut, sa till sist nä där är nog inget. Sen bara "vänta där är något". Jodå där syntes tydligt fosterblåsan men den var liksom lite för långt iväg "utåt" :eek: Enligt veterinär så är den antingen "och vandrar" eller så är den på väg ut...:banghead:
Ska kolla henne igen på måndag :nailbiting:

Förra året försökte vi "allt" och fick henne ändå inte dräktig. Tidigare så har hon blivit dräktig på första försök. Det som varit svårt med henne är att hon är tyst brunstare. Endast genom undersökning kan man se om hon är i brunst eller ej.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Skönt att du har bestämt dig, SO är en snygg hingst. jag själv har inte lyckats bestämma mig än och det börjar närma sig.
Jag tror också att det är viktigt att lita på magkänslan precis som någon annan skrev.. (ok en smula förnuft behövs väl också) Men det är svårt ibland.
Har fortfarande inte strukit Canterbury från listan, han har ju lämnat en hel del fina dressyrhästar, dessutom godkända hingstar.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Om du tänker försäljning så blir väl hingstar som Malin rider "pophingstar" :D

Hade själv Tornesch som en av mina toppkandidater men valde Hip Hop i stället pga bättre dräktighetsstatistik!
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 237
Senast: Alexandra_W
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 319
Senast: athena
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 551
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp