Funderingar hingstvalstråd 2013

Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag har sett några ganska små efter Hip Hop så honom hade jag inte tagit. Jag hade valt en hingst med fin överlinje då ditt sto behöver förbättra den biten.

Jag vet att en del som läser här sitter inne med ganska mycket kunskap. Jag undrar var man kan hitta information om exteriörbedömning på utländska hingstar? Nu är jag mest nyfiken på närmaste släktingar till Sir Oldenburg.
 
Senast ändrad:
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Det står mellan två favoriter nu, båda hingstägarna tycker att deras hingst passar mitt sto bäst ;) Den ena är Certus, men jag är osäker på benen, dels tycker jag det ser ut som om han biljarderar lite på filmen från tullstorp och så är det det här med vinklade hasar O_o vad är risken med det? annars typmässigt är han ju jättefin och härlig svikt i gången!

Den andra är Sir Oldenburg, lite tyngre typ men ändå långbent och bra benställ. Dessutom hoppblod och helt obesläktad med min pålla. Inte lika bra gång dock.

Hur kan du tycka att Sir O är av tyngre typ? Du kan inte jämföra en 3-åring med en vuxen, tävlad hingst. Sir O är elegant.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag jämför inte med en treåring på det viset, självklart vet jag att Certus kommer grovna en hel del ;) , men på de ridbilder/filmer jag sett på Sir Oldenburg tycker jag han är lite tyngre, eller maffig ska man kanske säga, även jämfört med andra vuxna hingstar. Nu när han inte tävlas/tränas ser han lite nättare ut.

Nu lutar det åt att jag tar honom i alla fall men har inte riktigt bestämt mig.

Det är så svårt att uttrycka exakt vad man menar i text, känns som om hur man än anstränger sig så blir det galet. Nåja, jag tycker diskussionerna är intressanta och lärorika så jag har inte gett upp än :)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Har inte lyckats luska fram vad det var jag fått för mig ang hans bakben utöver aktiviteten så tar tillbaka påståendet sålänge tills jag kan stå för det.
För övrigt en mkt vacker hingst med fin front!


Dobbis: Nej skadan är inget att oroa sig för :), tacksamt att han håller för aveln trots den.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Sir Oldenburgs tyska avkommeindex

Dressyr 126 (94%)
Skritt 114
Trav 128
Galopp 126
Ridbarhet 124

Hoppning 117 (88%)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Åh vad du är snäll och hjälpsam. Alltid!

Jag valde Sir Oldenburg. Nu är det färdigvelat.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag tittade på Tailormade Attention också men tyckte dräktigheten verkade lite dålig och därför valdes han bort men absolut en bar hingst i mina ögon...
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Vad kul att du skriver vilka hingstar du väljer mellan Sassiball för jag hade nästintill samma kandidater, sir oldenburg var första och sen hittade jag Dalwhinnie, Chirlon, furst Romancier, certus och till sist Everdale. Det som gjorde att jag valde bort Sir Oldenburg var "massproduktionen" av honom. Furst Romanicer valde jag bort pga av dålig dräktighet, Chirlon pga åldern sen stod det mellan Dalwhinnie och Everdale och där kände jag att Dalwhinnie var "för" populär också så då blev det en "gris i säcken".. får jag ett sto kommer jag nog ta dalwhinnie när hon skall betäckas om han finns kvar i avel då... :-) så resonerade jag iaf...
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Grafenstolz är tillgänglig via importsperma, meriter i svår fälttävlan.

Business x har det också (om du inte måste få gröna papper hos ASVH)

Boss och Magic Park är två unga hopphingstar som även rör sig bra.

Lucky Point har meriter i svår hoppning och rör sig väldigt bra.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Anglohingsten Fango In Blue står i sverige över denna säsongen, har avkommor på hög nivå i både hopp och fälttävlan. Bla en med lagsilver från EM i fälttävlan.

Edit: Fast han var nog ganska liten förresten...
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Åh vad tråkigt! Din gula (om jag minns rätt nu) är en av de vackraste damerna jag sett! :love:
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Men om nu Florencio skulle passa mitt sto bra (förutom att Weltmeyer är så nära), vilka fler hingstar finns det som nedärver samma egenskaper. Alltså Bra galopp och överlinje, front mm ???
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Nej, jag har ingen gul, jag har en grå. Fast hon kanske är gul under det gråa, det gråa kan ju vara skit :D
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Trevligt val:) Jag har en tolva efter honom (Sir oldenburg-Master) som jag är mycket nöjd med. Jag väntar med spänning på nästa års treårs tester där han borde ha en del avkommor. Ska bli intressant att se hur han matchar de svenska stona.

Malmir: Jag tänker lite som så, att visst har han varit flitigt använd de tre(?) säsonger han har stått i Sverige, men nu verkar detta vara hans sista säsong här. så jag tror att det är under en ganska liten period han kommer att ligga så i topp i Sverige.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Ja jag har sett ditt fina föl efter honom här på buke :love:

Nu har ju mitt sto heltysk stam men jag hoppas han passar till mitt sto också. Och i motsats till vad man bruka önska när det gäller S.O. önskar jag att avkomman ärver sin mammas färg o tecken, men det får vi se, hoppas såklart först o främst hon blir dräktig.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag såg i en annan tråd att det är Fendi du ska seminera. Henne har jag sett innan och gillar skarpt.:love: Det blir säkert en jättebra matchning. Jag håller tummarna:)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Var har du fått informationen att det är Sir Oldenburg sista säsong iår här i Sverige ?

Vad händer sedan med honom ?

Mia
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Anglohingsten Fango In Blue står i sverige över denna säsongen, har avkommor på hög nivå i både hopp och fälttävlan. Bla en med lagsilver från EM i fälttävlan.

Edit: Fast han var nog ganska liten förresten...

Enligt uppgift ska de 200 avkommorna i Frankrike ligga mellan 165-170 i mkh, så han verkar inte nedärva sin egen höjd.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 237
Senast: Alexandra_W
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 319
Senast: athena
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 551
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp