Funderingar hingstvalstråd 2013

Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Kan du tänka dig en hoppstammad hingst som ger jätte fina föl så ta en titt på Canterbury,skit snygg,mycket trevlig,fina föl med korrekta ben och alla rör sig bra.
Han själv går inte av för hackor rörelsemässigt.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag skulle inte lägga en rent hoppstammad på ditt sto men LL har i alla fall multitalangpotential med både Ladykiller, Argentan och CdB.

Synd att Dream Boy bara finns på fryst annars så uppfyller han nog alla dina krav. Mörk, bra ben, rör sig korrekt, långbent och en supergalopp. Kollade mycket på honom innan jag kom fram till att jag inte vågade med fryst i år.

Canterbury är otroligt fin och rör sig bättre än många dressyrhingstar men han nystar enligt kritiken från bruks.
 
Senast ändrad:
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Tack för alla synpunkter, det är så mycket att tänka på.

En annan hingst som folk verkar ha mycket delade åsikter kring är Sir Oldenburg. Vad jag kan läsa av kritiken och även se på filmer på honom (och hans avkommor) så är han korrekt fram, det står välbenad, han rör sig rakt upp och ner, inget viftande eller så. Mamman till mitt sto biljarderade lite, men det försvann iom att hon blev starkare och kunde bära sig mer, denna avkomman tyckte jag först hade lite tendens till det men det har försvunnit tycker jag när jag kollar film på hennes rörelsemönster. Men vill inte gärna locka fram det genom att välja fel hingst.

Jag tycker benen är viktiga, men är de viktigare än gången? Mitt sto har ju själv den mjukhet och smidighet som jag kanske tycker SO saknar. Han har bra hals och är korrekt byggd i övrigt, eller vad missar jag? Kanske något tung i typen, men det stör inte mig.

Pratade med några hingstägare igår och självklart rekommenderar alla sin hingst...
Har tittat på tullstorps hingst på härliga Certus, men tycker även han biljarderar lite lite? Sen står det att han är vinklad i hasen, och jag vet inte om han då bakdelsmässigt :p passar med mitt sto ? tycker hon är lite sluttande.. ?


Ush så långa inlägg, känns som om jag tagit över tråden. Men jag har snart bestämt mig och då ska jag vara tyst, lovar ;)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Vad gäller hästar som biljarderar - rent generellt kan man vara medveten om att det inte är särskilt ovanligt med hästar som biljarderar pga att de inte är helt korrekt skodda/verkade. Det är inte alltid ett fel i benstället som gör det.
bara för upplysnings skull...

*kl*

Ni (bl.a. RebeckaJoli , görel, roslagen) som kan fbl-stammar...

vad skulle ni sätta för Hbl- hingst på den här? e. Presidium, ue. Clantime
----
Skulle min dröm slå in och jag kunde ta henne till avel tänker jag t.ex. Fetcher N....


Men vad tror ni?
Jag har hela tiden sagt att jag tror på kombinationen Fetcher x ett litet snärtigt, kvickt fullblod.
Jag kommer själv göra den komben, nästa gång jag har råd att betäcka stor häst - om jag har kvar mitt fullblod då.

Bravour skulle jag nog valt :D
Mitt gamla fullblodssto fick en avkomma med Bravour hos sin nya ägare. Den är 2 år nu, återstår att se hurdan den blir framöver. (jag har tyvärr inte sett den då den finns lååångt upp i landet...)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

lånar sista knappen...

jag är helt nollad när det gäller avel och hoppas ni har överseende med mina dumma frågor :p kanske finns en annan tråd där mina frågor besvaras men hittade ingenting när jag sökte...

* finns det någon lägsta mankhöjd för att det ska ge föl med gröna papper? (vad innebär vita papper?). är det olika på exempelvis SWB och KWPN (alltså den lägre mankhöjdsgränsen)?

* om man har ett litet sto; kan man läsa/forska sig till om hingsten ger stora avkommor?

tacksam för svar :o
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Tidigare när man stamboksförde ston så var det 154 som var lägsta mankhöjd på stoet, men inget som påverkade färgen på papperna.

Du kan se på hingstens blup-index på www.blup.se hur hans avkommors mankhöjd nedärvs, så det är bara att titta på tilltänkt hingst.

:)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Vilken färg hästen får på papprena i ASVH har ingenting med mankhöjd att göra utan beror helt på hur hästens härstamning ser ut.

Vita papper betyder att hästen är efter godkänd hingst men att morfar och/eller mormorsfar inte r godkänd men utan raser som är godkända av ASVH.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Vilken färg hästen får på papprena i ASVH har ingenting med mankhöjd att göra utan beror helt på hur hästens härstamning ser ut.

Vita papper betyder att hästen är efter godkänd hingst men att morfar och/eller mormorsfar inte r godkänd men utan raser som är godkända av ASVH.

aha, men jag tänkte såhär.... kan en häst vara godkänd om den är säg 150 cm då? eller godkännandet har ingenting alls med mankhöjden att göra? :D
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Tidigare när man stamboksförde ston så var det 154 som var lägsta mankhöjd på stoet, men inget som påverkade färgen på papperna.

Du kan se på hingstens blup-index på www.blup.se hur hans avkommors mankhöjd nedärvs, så det är bara att titta på tilltänkt hingst.

:)

aha, då får jag in och kolla blup helt enkelt :) tack!
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Som jag skrev i första meningen har storleken ingenting med färgen på papprena att göra. Var har du fått det ifrån?
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Som jag skrev i första meningen har storleken ingenting med färgen på papprena att göra. Var har du fått det ifrån?

jag kanske tolkade fel, läste någonstans något om att en häst inte kunde stamboksgodkännas (eller ngt sådant) om den var för liten... men jag kanske gör det mer komplicerat än det är helt enkelt!! :)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Men det är ju två helt olika saker. Alla hästar måste registreras någonstans, det är bara ston som kan stamboksföras och det är något ägaren ansöker om.

Hästar registreras som föl, hur tänker du att det skulle kunna gå att uppskatta deras mankhöjd som vuxna? Om du tänker ett tag till inser du att du gör en så kallad tankevurpa.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Idag är begreppet stambokföring borttaget och hästen hamnar numer, vilket i realiteten varit fallet länge, i stamboken redan genom registrering.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Som ameo skriver så behöver det inte vara ngt exteriört fel som gör att en häst biljarderar. Hade jag varit du hade jag prioriterat ner det rätt långt ner på listan - har du hittat ngn hingst som du gillar specifikt och som passar ditt sto modellmässigt samt stammässigt?

Förstår att du gillar Last Liberty efter att ha tittat på filmen. Har du sett några avkommor till honom, vad han förärver? Vi har ju sett Hip Hop lämna fin fina dressyrhästar. Dock alltid en chansning att kombinera, och om du önskar sälja så är det svårare att sälja som föl.

Svårt svårt! Men gå tillbaka till basic och se vad du önskar hos ditt kommande föl och vad som då krävs hos hingsten. Skriv upp hingstarna och lista deras för och nackdelar. Man kan hålla på i evigheter :p
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Hahaha, kan bara instämma ;) har nästan bestämt mig nu !

Last Liberty verkar ge plus både på gång och hopp (mest hopp) om man kollar efter blup men jag har nog skippat honom mest pga att det blir så spretig stam. Egentligen tror jag han hade kunnat passa, men en annan gång kanske.

Just nu går diskussionerna varma i tråden om 3årstest. Och det handlar om just ben kontra gångarter.... hmm svåra val.
 
Senast ändrad:
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Att du håller noga koll på benen i stillastående tycker jag bara är bra! Det är inte många godkända med 8or på benen... Det är biljarderandet jag inte tror är lika högprioriterat till följd av att i princip alla gör det (tänk att ex PRE alltid gör det och de håller hela livet :).).

Va skönt du börjar hitta den du vill ha! Själv har jag och mamma ngn dag till bara på oss innan seminering på onsdag och vi har fortfarande inte valt hingst! Har aldrig haft så här svårt att välja förut, ingen matchar så bra som vi vill...
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 237
Senast: Alexandra_W
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 319
Senast: athena
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 551
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp