Funderingar hingstvalstråd 2013

Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Hittat en ny favorit, Firestone som eklunda tar in på. Det blir ju samma skickkostnader med de här import hingstarna. Är det värt det , eller borde man "nöja" sig med en svenskstationerad? Firestone verkar passa mitt sto, rör sig mjukt o inget biljarderande åt något håll.
 
Senast ändrad:
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Nu blir jag nyfiken. Pratade med dom om just honom tidigare i år och då sa dom att det inte gick att lösa licens på honom i asvh (varken ettsto eller annan) för att han skulle behöva göra bruksprov här isf men står ingenting på hemsidan om att man måste regga föl i annat förbund.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Stämmer man får regga i kwpn, var det har jag för mig, går att regga pappersvägen nästa år i asvh. Asvh kräver bruksprov av treåringar men man gör inte det i alla länder/förbund. Vad tycker du om honom?
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Normalt sett har inga hingstar som är tre år och inte visats här i Sverige genomgått ett bruksprov av den karaktären som gör att det är möjligt att söka vare sig ordinarie eller ettstolicens.

Det gör att det inte är möjligt att registrera avkomman i ASVH.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jo det går säkert bra att tilläggsregistrera avkomman i ASVH framöver, men det kommer aldrig att bli en SWB-häst som kan delta i Breeders Trophy t ex.

Om hingsten genomgår och godkänns vid bruksprov i Holland går det däremot säkert bra -eftersom KWPN har mycket stränga OCDkrav - att registera avkomman som SWB om man väntar med att betäcka tills nästa år.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Äsh då, kanske det inte är någon bra idé.
För att återgå till Everdale, är det bara jag som inbillar mig eller biljarderar han?
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag tog på Everdale och mitt sto tog sig på första så jag tycker absolut att du skall chansa... Jag har en väldigt skicklig veterinär och vet inte om det beror på veterinären men annars kan du välja en annan av Tullstorps hingstar om det inte tar sig. Jag satte 2 skick som gräns...
Warstiner lämnar avkommor som rör sig väldigt trevligt MEN deras psyke är av järn och väldigt egna, dock inte alltid av ondo. Bra tävlingspsyke då många av dem jag har sett inte har några "nerver" alls men som sagt man får samarbeta med dem och inga hästar man "korrigerar" så lätt men det är min erfarenhet. Lite beror på stoet också, jag hade skarpt sto också.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag tycker han ser urläcker ut!
Absolut värt att prova, du kan ju alltid sätta en gräns som föregående skrivare sa :)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag tycker han har ett skumt rörelsemönster fram och biljaderar på minst 1 ben (hö)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Du ser samma som mig då... funderade först på om det var så att han sköt ut bogen och då fick det rörelsemönstret, men en person som visar en hingst kan antagligen rida så det är inte det som är problemet.

Hm jag som trodde jag kommit fram till rätt hingst äntligen ;) för visst är han läcker annars, gillar honom!

Tacksam för alla som kommenterat :)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag har kanske kollat på fel filmer ;)

Vad passar han till för ston?

Har ingen aning om ditt stos för- o nackdelar, så det har jag svårt att kommentera ;).
Biljardering är idag svårt att undkomma. Hur passar stammen, hur kan han förbättra hennes svagheter och förstärka hennes styrkor för övrigt?


Boe: Okej, nej Weltmeyer x2 skulle jag avråda ifrån.


Malinzko: Som flera skrivit kan jag instämma i. De får ofta snygg typ, men temperamentet är skarpt. Tycker Malmir beskriver det mkt bra. Ett sto med bra temp är ingen garanti för att avkomman får det, W har stark genomslag på den fronten.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Skulle inte heller dubbla Weltmeyer om det inte var ordentligt långt bak. Men det med hur temperamentet har nedärvts verkar variera väldigt beroende på resten av stammen och hur långt bak han ligger. Bara titta på Weltman tex som är världens nallebjörn och det verkar han i allra högsta grad nedärva.
 
Senast ändrad:
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Varför inte ta Negro istället om du nu tittar på tullstorps hingstar?
Skicken är ju det samma :)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Ja Negro hade varit lite häftigt faktiskt :), men jag tror mitt sto behöver en mer långbent hingst än vad han är, Everdale har rätt proportioner. Sen kan ju självklart Negro slå igenom i alla fall men man vill ju hitta så "rätt" som möjligt.


Ingen särskilt bra uppställningsbild, hon ville inte stå stilla riktigt, och står lite lägre med frambenen här, men jag tycker benen kunde vara lite längre.

Fendiuppstaumllld_zps4c7c219a.jpg


Längre ben och helst inget biljarderande och gärna mörk :p, behöver nödvändigtvis inte vara så ädel då jag gillar häst med massa. Stoet har 3 bra gångarter och har väldigt lätt för sig, är mjuk på alla håll. Något parallellförskjuten fram.

Mailade Dalwhinnies ägare för att höra om stammen ligger för nära min men det tyckte inte han, hon får då 2 ggr Rohdiamant i stammen, även Donnerhall. Har inte bestämt mig ännu för om jag gillar honom fullt ut, men tycker han ser långbent ut trots att han har massa.
Fått tips om Certus också men då är det ju det där med benen, annars ser han ju väldigt härlig ut.
 
Senast ändrad:
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Har dom tatt bort Saigon helt nu? Annars slår jag ett starkt slag för honom, min kille var det finaste jag sett och S plockade verkligen fram alla kvalitéer. Högrest med jättefin typ, mycket gång, huuur trevlig som helst. Och svartbrun.

Men vet som sagt inte om han finns tillgänglig längre...
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Håller med, jättefin! både Saigon och din lille kille. Har inte hittat honom alls i år.

Jag har ju fortfarande inte riktigt glömt Last Liberty, är det någon gångart mitt sto behöver förbättra så är det galoppen och jag tycker om den här hästens galopp, vad tycker ni andra ?

http://www.youtube.com/watch?v=2FdTy-4dsn8

Är det idiotiskt att ta en hoppstammad hingst till mitt sto?

Jag betäcker ju inte varje år, utan vill välja en hingst som jag tycker om och som passar mig, men den ska ju helst inte vara osäljbar..
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 237
Senast: Alexandra_W
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 319
Senast: athena
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 551
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bästa film
  • Roliga saker som barn säger
  • Sortera plast?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp