Funderingar hingstvalstråd 2013

Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Det står mellan två favoriter nu, båda hingstägarna tycker att deras hingst passar mitt sto bäst ;) Den ena är Certus, men jag är osäker på benen, dels tycker jag det ser ut som om han biljarderar lite på filmen från tullstorp och så är det det här med vinklade hasar O_o vad är risken med det? annars typmässigt är han ju jättefin och härlig svikt i gången!

Den andra är Sir Oldenburg, lite tyngre typ men ändå långbent och bra benställ. Dessutom hoppblod och helt obesläktad med min pålla. Inte lika bra gång dock.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag har inte märkt av ngt problem med det änsålänge ang vinklade haser. Jag tvärtom föredrar det framför för raka.

Sir Oldenburg har jag däremot hört har desto större fel på sina bakben (utöver att han inte trampar under sig vid arbete). Måste ta reda på vad det var igen, tappade det såklart nu. Fram är han däremot bra.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

KL

Jag är helt novis på hingstval men har "ofrivilligt" pga skadad häst börjat fundera i dom banorna. Ännu är inget bestämt men har börjat fundera på vad jag skulle välja om ett sådan beslut tas.
Har ni några idéer?

Stoet är från Polen e. Graf Guidam (Quidam de Revel) u. fullbod/angloarab (oklart eftersom de verkar ha annorlunda beteckningar).
Ca 165 (vill ej ha mindre) och ädel modell. Tävlat internationell fälttävlan och det är för fälttävlan jag skulle avla. Fantastiskt temperament, rörlig gång, mycket försiktig hoppning utan att bli feg, stentuff i huvudet och går på allt i terräng men som sagt väldigt klok och rädd om sig. Ett stort men och det är att hon är väldigt svår i galoppen och är som två delar att rida, vilket såklart ger genomslag i alla tre grenarna eftersom hon har svårt att samla/sätta ihop sig. Vill därför absolut inte spä på detta och jag vill utreda om det finns fysiologisk förklaring till detta innan jag avlar på henne.

Någon som har en idé?
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Har hon lång rygg kanske? du kanske kan sätta in en bild, så är det lättare att svara.

kl

Vad hände med Don de Jeu, han verkar inte vara i avel i år?
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag har inte märkt av ngt problem med det änsålänge ang vinklade haser. Jag tvärtom föredrar det framför för raka.

Sir Oldenburg har jag däremot hört har desto större fel på sina bakben (utöver att han inte trampar under sig vid arbete). Måste ta reda på vad det var igen, tappade det såklart nu. Fram är han däremot bra.

Han har inte fel på SINA bakben,han har en skada i ENA bakbenet som är anledningen till att han inte har tävlat på många år. (skadan nedärvs inte)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Nja, inte extremt skulle jag inte säga. Svag länd och bakknän.
Har bara en uppställningsbild som är ca 6 mån efter att jag importerade henne. Efter resan var hon bara skinn och ben och till bilden har hon gått upp ca 75 kg, dvs döm henne inte för hårt :)

http://ridskolefoto.se/wp/wp-content/uploads/2013/03/MG_4110_rw.jpg

Har massa filmer också om man orkar det :)
Sök på Signalmurray på YT och det är Alga det gäller, finns bara en fux.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Orkar du motivera också? :)

Dom E. Hiphop jag prövat har varit lite småträiga i dressyren/lågställda men jag kanske bara haft otur?! Har dock hört mycket positivt om honom.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Bravour eller Cosmeo eller kanske Heartbeat?

Jag har fött upp två st e: Heartbeat båda med en mycket bra galopp :)
Båda två har haft väldigt bra huvud!
Lite som din som du säger med mycket vilja men på ett positivt sätt, dom är liksom med på noterna på allt! Varit väldigt enkla att rida in och positiva till arbete :)
En är nu såld till en elit ryttare och den ena har jag kvar :)

Eller ett rent fullblod om du vill ha mer av det till fälttävlan?

Jag personligen tycker att hon har en ganska högt ansatt hals, jag hade valt en kort hingst med bra front :)
 
Senast ändrad:
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Tror att många lagt honom på stona v äldre model och därmed fått den exteriören?
han är inte direkt lågställd själv och har lämnat både hopp och dressyr och vad jag förstått inga fegisar.

Capriano har jag sett nån som både rör sig och kan hoppa efter.
Du skulle nästan kunna ta en gummiboll på hennes typ.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

De efter Heartbeat jag sett hoppar ju helt fantastiskt! Jag tränar för AA så Bravour (och Contant) har han föreslagit så fint :D

Har inget behov av att förädla men vill inte heller ha en grövre häst, får gärna bli större, inte mindre i alla fall och det gör inget om det är en hingst som ärver energi. Du har ju sett min -09, full fart på den gummibollen :p Så rent fullblod går bort tror jag.

Cosmeo vet jag inget om?


Ponte: Det har varit en hel del fina avkommor efter HipHop i championat i fälttävlan så absolut.
Capriano vet jag inget heller om?



KL
Känner ni till Likoto xx? Jag har haft en fantastiskt häst efter honom men lite svår i skallen/flockberoende. Jag har sett några andra avkommor och han verkar ge båda fantastiskt dressyr & hoppning och bra modell. (jag som precis sa att jag inte vill ha fullblod :p)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Men det är ju två helt olika saker. Alla hästar måste registreras någonstans, det är bara ston som kan stamboksföras och det är något ägaren ansöker om.

Hästar registreras som föl, hur tänker du att det skulle kunna gå att uppskatta deras mankhöjd som vuxna? Om du tänker ett tag till inser du att du gör en så kallad tankevurpa.

tankevurpor är jag bra på :p


i alla fall; är det helt lönlöst att avla på ett litet sto på typ 153 cm om man vill ha avkommor på runt 165? stoets föräldrar var mellan 163 och 168 cm.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Aaa, jag gillar din gummiboll!! :D

Kan tänka mig att AA talat sig varm om dom ;)

Cosmeo står på tullstorp, gå in och kika där och kolla på hans film och lyssna även när ryttaren själv pratar om honom (tror att det är filmen från deras hingstvisning förra året) annans finns det flera filmer på honom på youtube.

Klart att jag är lite praktisk vad gäller Heartbeat, men jag kan nog lätt säga att jag har faktiskt inte hört någon säga något negativt om dom. :)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Åh, hittade ett föl efter honom som jag var sjukt sugen på :)
Kollade på lite videor och han såg lite orolig ut i munnen?
Hur gamla är de äldsta avkommorna?

Rebecka: Vågade inte ha ljudet på när jag smygkikade lite på Cosmeo på jobbet ;)
Fantastisk hoppning hur som!
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Royaldik, vars pappa royal diamond är bror med rohdiamant. Hans mamma Heraldika xx är syster till Heraldik xx. Där finns både storlek, vettigt huvud, bra typ och fälttävlansgener.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Aaa, tycker allt ser så lekande lätt ut för honom!
Kanske inte alltid dom här stoooora flashiga sprången utan bara enkelt och bekymmerslöst ;)

Jag ska definitivt göra mig en sådan framöver!
( synd att man inte har råd att ha typ tio ston dräktiga om året.. :angel:)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Vet inte riktigt hur gamla dom är, 6 eller 7 kanske? Han har iaf några godkända hingstar efter sig och avkommor som presterar bra på tävlingsbanan. Iaf enligt mig den mest kompletta hingsten inom SWB och en favorit för mig:). Även om jag verkligen gillar både Cosmeo och Heartbeat som du blivit tipsad om också. De har dock en lite annan typ men märktig galopp och hoppar fantastiskt!

Här tävlas Canterbury av en junior (har jag för mig att det är) och ser helt okej ut i munnen och går dessutom på vanligt bett vilket jag tycker är ett stort plus.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Han är jätte fin. Men jag tror att jag har sett en annan film på honom där jag tycker att det ser bättre ut än på denna filmen. Nu går han i lite undertempo och fryser i luften, man ser att han får ta i och blir knipt i sin bakbens aktion..

Men som sagt, har sett en annan som jag tror är från en utomhus tävling och den har jag för mig att jag blev imponerad av!
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 237
Senast: Alexandra_W
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 319
Senast: athena
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 551
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp