Funderingar hingstvalstråd 2013

Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Nu blev jag ju nyfiken, vad är det för tysk? efter Quarterback?

det står ju lite i omdömet om honom på svenska blupsidan (Attention alltså ), stod att han var uttåad och knipt under hasarna. Inget av det har mitt sto i närmaste led iallafall så känns inte så tokigt. Annars håller jag med dig man kan ju inget om stammen, känner inte till hingstarna bakom.

Men härliga rörelser och typen måste man väl säg är bra?
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Nej, varken Quaterback eller Quaterstern (e: QB) gick att få tag i och Qurinell tilltalar mig inte alls så jag tänkte om och nu blir det For Romance (Furst Romancier - Sir Donnerhall) då jag är för snål för att använd någon av dom andra jag funderat på som bara finns på fryst. Donnerhall ggr 3 i 4e led så inget intressant för dig ;) men min märr har ju helt annat blod och han har en helsyster som också är helt suverän så är inte speciellt rädd för det.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Ok hehe, där ser man.

Vad tror du om All at once som Eklunda tar in på? mer kända hingstar i stammen men fortfarande inte släkt med min så kanske kunde passa? Han är efter Ampere- Gribaldi - Jazz.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Han ser mkt trevlig ut och Ampere verkar ju nedärva sig enormt bra även om det han verkar ge typmässigt inte riktigt tilltar mig personligen.

Du har inte funderat nåt på Belissimo M? Han verkar ju ge mkt bra med både Florestan och Donnerhall-blod. Inte gratis tyvärr och av hans söner är det väl bara Belamour och Beltano som vi har tillgång till nu vad jag vet. Av dom tycker jag Beltano verkar ljusår trevligare men då har du Donnerhall i fjärde led har jag för mig.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

*kl*

Ni (bl.a. RebeckaJoli , görel, roslagen) som kan fbl-stammar...

vad skulle ni sätta för Hbl- hingst på den här? e. Presidium, ue. Clantime

http://galoppsport.se/shestinfo?kommando=hestResultat&hestId=524640

vet att bilden inte är bra egentligen...

http://i165.photobucket.com/albums/u65/KlaraKex/cv_20070416_6926.jpg


http://i165.photobucket.com/albums/u65/KlaraKex/cassie_20070616_4748.jpg

Det är inte min häst, men väl mitt hjärta, som jag väl skulle kunna köpa när hon går ur galoppavel för framtida ridhästavel.
ALLA som ridit henne säger att hon är bland det trevligaste de suttit på, njuk mun, inga dumheter, bra steg fantastisk galopp och bra trav för att vara fullblod.

Hon har tre avkommor, men jag har bara sett en av dem, galoppör e. academy award. han är stor utan att vara jättehög, rör sig bra och får ofta komplimanger för att vara "en snygg häst".


Skulle min dröm slå in och jag kunde ta henne till avel tänker jag t.ex. Fetcher N....


Men vad tror ni?
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag läste lite om Belissimo, men tyckte han verkade dyr.. ska för första gången i år använda den lokala seminstationen (annars har jag alltid kört lite längre för att välja en välrenommerad station). Vet inte alls hur de hanterar fryst.. Nej såg nu att språngavgiften var hög och dessutom på fryst, jag vågar inte det.


Verkar vara lite gamling med All at once också, eklunda rekommenderade en station nära sturup.... Typiskt att de hingstar man fastnar för ska vara så krångligt att få till det med.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Haha, ja det är klart att dom man vill ha ska vara dom som är besvärligast att få tag på.

Har dock för mig att Lövsta sa att Belissimo skulle gå att få på TAI men jag kanske inbillade mig.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Och nu gick det lite fort i slutledningen ang W-blod ;). Börja med att läsa på om Florencios avkommor och resultat så ser du vilka framgångar han har inom aveln. Alla kan inte slängas över en kant, vissa har fått ärvt hans goda egenskaper som gjorde honom så otroligt populär förr i Tyskland! Jag får passa på att lägga in en liten brasklapp ang Weltmeyer med - har diskuterat blodet mkt med en mkt erkänd och meriterad uppfödare. W verkar ge bäst utslag via mödernet (i Florencios fall som morfar), och hårdheten är främst framträdande i fädernelinje (far, farfar, farfars far).
I valet mellan Friendship och Florencio hade jag trots W valt Florencio utifrån avkommorna och dess resultat.


Belissimo lämnar ofta fuxar med vitt, sprattlande front men jag har upplevt att de ofta släpper lätt uppe i länden/korset om man inte har en stark stofamilj med starka bakben. Häftig hingst annars!


Ang Bocelli - har ni tittat på filmer från hans ungdom dagar? Kan bara hinta om att grundkvalitén i honom är bra mkt större än den som syns idag. Granska utveckling och ridning. Stammen med legenden Don Schufro, en moder som lämnat en till godkänd son och morfaden Bernstein som stod för halva Junior/YR(?)-laget härom året, Briar för andra halvan.

Sassiball: All at once's stam lät som ngt alldeles extraordinärt spännande! Instämmer, de vi helst vill ha står utomlands med dyra skick och struliga transporter... Inte gynnsamt!
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Tror du att Bocelli hade kunnat passa mitt sto?

Vet du något om Tailormade Attention?, för mig okänd stam men hingsten ser trevlig ut.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Såg bocelli på en clinic för kyra, trist är det sista man man kalla honom!
Fantastiskt temprament och hur mycket register som helst.

Hans avkommeresultat är helt outstanding, typ minst 70% får minst klass ett!
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Med hans resultat skulle jag säga alla möjliga ;)
Tycker inte avkommorna är så lika honom, sett lite alla möjliga varianter.

Det kryllade av de på championatet och den utländska domaren kommenterade det.
Donnerhall är en legend i tyskland, don schufro i danmark.
Och vi ska vara riktigt stolta övrr att få ha en så fin hingst i aveln här.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Bocelli kan nog användas till de flesta dressyrstammade ston med bra benställning.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Ok, vad är problemen med benen på honom, någon som vet? mitt sto är något parallellförskjuten så det vill jag undvika. Annars är hon nog hyffsat korrekt. Breddar hon sig mer är kanske risken lite grann att hon kan bli något tåtrång men det är inte mycket i så fall, däremot vill jag ju inte ha en hingst med likadan benställning.

Nu säger Eklunda att en annan seminstation kan funka som jag använt tidigare och har förtroende för, jag som redan pratat med den lokala och sagt jag ska komma O_o
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Instämmer med Bravour då jag också tänkt på honom till mitt fbl sto nästa är :D

Till min loppa står nog valet mellan Bravour och Contendro.
Den senare ligger ju i en annan prisklass och vet inte om det kommer att bli för krångligt att ta in själv på honom. Men om allt går som det ska med den lilla bebisen hon har i magen i år och hon visar bra brunst nästa år så hoppas jag att kan får ekonomi till att genomföra det.
Det skulle vara min absoluta dröm och antagligen behållas till mig själv som lyxig hobby häst :D
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Näe, jag funderade bara på om det var så klokt att dubbla Weltmeyer, ifrågasatte inte hur bra Florencio och hans avkommor presterat. Stoet har stammen Wolkentanz -Hitchcock. Letar väl helt enkelt argument för att använda Bocelli ;)

Men jag är väldigt förtjust i Dalwhinnie, vilka ston tycker ni han kan tänkas passa?

Får testa Florencio om nästa års föl verkar bli vettigt...
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Mmm, jag har läst det på några håll.

Satt därför och kollade igenom alla hans avkommor som har gjort 3 års och kvalitet och kollade mankhöjden.
Nu missade jag säker några och det är ju många som inte visats, men, jag hittade inte en ända under 158 cm (då som 3 el 4 åring) och det var inte många.
Eftersom jag planerar att göra en lyxhäst till mig själv så är jag inte beroende av att det blir en "bra" storlek på den. Skulle den stanna runt 160 så känns det perfekt för mig ;)

Om jag i övrigt är nöjd med avkomman så finns tanken på att lägga honom på Cortez stoet också, dock då för att sälja :)
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 237
Senast: Alexandra_W
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 319
Senast: athena
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 551
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp