Funderingar hingstvalstråd 2013

Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Nä jag hittade ingen information alls om ben, men googlade och kollade hans stam osv, gick in på den holländska hemsidan och läste om honom och sen såg tittade jag på video både från 3års och nu 4års och det var en enorm skillnad och sen tänkte jag lite "gambling" med det priset på honom nu när han är otävlad och så ung så spås han säkert en bra framtid och då är det bättre att betäcka med honom nu innan han blir ännu dyrare... snygg häst! Ägaren har ju massa fina och bra hästar så det blir säkert han också, men som sagt det är ju en chansning när inga avkommor finns bedömda osv... tror att han passade mitt sto också och kompletterar henne så vi får väl se om det håller hela vägen sen hur fölet ser ut... Spännande med en ny hingst... andra valet var Certus, mest för att han också är ny... har en Warsteineravkomma som är 6år och aldrig mer W-blod, rör sig super och tränaren är eld och lågor MEN det är bara när HON vill som det går bra...
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Underbart att ditt sto verkar ha fått ärvt samlingen, guld värt. Everdale hade kunnat bli spännande, kollade lite snabbt och ser inte ngt som krockar i stammarna, som Malmir säger är det en chansning, men själva kör vi ofta på nya förmågor då kassan inte räcker till de välbeprövade. Man får ransaka stammarna desto hårdare och läsa på flitigt!
Certus och Dalwhinnie var bara som jag nämnde då vi själva valt dom och förklara hur vi tänkt, vet inte hur dom kan passa ditt sto :).


Malmir: Jag har samma erfarenhet av Warsteiner-avkommor, W-blodet är känt för att vara rätt hårt så jag håller mig sj också gärna ifrån det.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Tack för svaret, låter ju inte så dumt.

Victovie tack för svaret, så kul att få respons när man känner sig fundersam.

Det är bara en sak jag fortfarande funderar på om Everdale, biljarderar han inte något litet? Har sett några filmer och tycker det ser ut så.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Någon som har något annat förslag ? Skicken blir dyra på Everdale. kan jag välja en hingst med Donnerhall i ?
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jättekul att få så bra tips! Har inga egna att komma med dock.


Kl
Här velas det mellan Bozz och Thrim, det krockar lite i stammen på Thrim, han har Herkules i tredje led och stoet i fjärde... I övrigt passar han bättre. Bozz är ingen krock nånstans men en liiiiite sämre matchning, så vi är lite osäkra på hur vi ska göra. Svårt detta när jag inte är så värst insatt i brukshästarnas avel - ÄN! ;) Så jag litar på stoägarens omdöme. :)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Någon som har något annat förslag ? Skicken blir dyra på Everdale. kan jag välja en hingst med Donnerhall i ?

Ja det är ju rätt hingst att linjeavla på och ditt sto har ju dom linjerna så långt bor så dom knapp syns.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Men om man nu har en w-häst, visserligen inte efter Warsteiner, men vad väljer man då?

Jag gillar ju fortfarande Canterbury, men jag vet han är hoppstammad....

Så eftersom Florencio har Weltmeyer som morfar går han och även sonen bort. Iofs kanske Friendship skulle kunna funka?
Har blivit rekommenderad Certus men då varken hingst eller sto haft någon avkomma sedan tidigare så känns det som mycket gambling...

Persnoligen gillar jag Dalwhinnie men jag vet inte hur bra han matchar stoet igentligen. .. ?

Eller så kanske Bocelli kanske passar? Gillar Don schufro och att Bocelli har levande föl avgift.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Ja det är ju rätt hingst att linjeavla på och ditt sto har ju dom linjerna så långt bor så dom knapp syns.

Ok då behöver jag inte oroa mig för det. Men om man ex tittar på Dalwhinnie, som även har Rohdiamant, blir det för nära och för mycket med Rohdiamant?
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag hade utavlat, dvs valt en hingst utan både Donnerhall- och Rubinsteinblod. Ditt sto har ju redan 2*Donnerhall i stammen, varför behövs det en gång till? Välj en ädel, högställd hingst med bra halsansättning istället.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

kl
Hoppar in i tråden med mitt sto e Opius-Rex-Lambert-Ceylon, som just nu är dräktig, men förhoppningsvis hinner betäckas om i år:)

Hon har en bra exteriör, dock väldigt stor manke. Hon är aldrig tävlad, pga skada som unghäst, har tidigare haft två föl. Hon har okej gångarter, en ganska liten/kort galopp. Hon är ganska försiktig i hoppning men har inte hoppat så mycket med henne vilket gör det svårt att säga så mycket mer.
Hon är stor, grov, korta ben, och lämnar stora avkommor. Hon har ganska mycket temperament (bra i ridningen, jobbigt på marken).
Hon behöver en hingst med bra spermakvalitet.

Avkomman ska vara inriktad på hoppning och ha en bra galopp. Bra exteriör och modern sportmodell med långa ben. Mankhöjden runt 170 (helst inte 180...).
Ska vara "go"/egen motor i hästen och ha en bra ridbarhet.
(Går ju kanske inte att få allt men detta är vad jag önskar:) )

Hingstar jag funderar på är bla:
Canterbury
Heartbeat
Last Man's Hope
Hög dräktighet och lämnar en bra modell vad jag kan förstå.

Så vad tycker ni? Har ni några egna förslag?
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag har också tittat på både Certus och Bocelli. Som sagt nästan gått igenom alla hingstar på sprangrulla. Varför blev du rekommenderad Certus? jag tycker han är jättefin och rör sig trevligt, men frågan är om han har lite för korta framben? sen är han ju redan lite besläktad med mitt sto. Han har Florestan i 4 led, mitt sto har Florestan i 3 och 4 led (både på mammans o pappans sida)

Vad säger ni avelsveteraner om det?
Sen Bocelli har ju bevisligen gett väldigt bra men har Donnerhall i 3dje led och mitt sto har i 4 de led. Frågan är om Bocelli är lite tråkig o gammaldags?
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Om du känner att du vill tipsa om någon hingst så tar jag gärna emot tips, tycker det är så himla svårt det här! Vad tycker du själv om Everdale? det enda jag känner med den hingsten är att det kan bli svindyrt om hon inte blir dräktig med en gång..
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Ja du bra fråga. Var intresserad av Snapshot till mitt ena sto och passade då på att fråga om mitt andra, alltså W, och av alla hingstarna tyckte de Certus skulle kunna passa bra.. .. Men nu sneglar jag lite på Ampere då jag tyckte Ampere-Wolkentanz hästen som nyss visades på 3-års var fin :).

Angående Bocelli har jag haft samma funderingar som du, men jag tycker han verkar ha ett mycket trevligt temperament som kan passa mitt sto. Men dår är det som sagt typen som inte blir riktigt bra....

Var tvungen att kika på ditt sto och hon var riktigt fin :)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Åh tack , ska hälsa henne det ;)

Jag tittade precis på en film på Bocelli och han ser onekligen lite tråkig ut. Men avkommorna verkar gå bra.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag tittade lite på Tailormade Attention, någon som har något att säga om denne kille? tyckte omdömet låter bra och på filmerna ser han fin ut. Och han är inte släkt med mitt sto. Kanske på lite längre håll men så noga har jag inte kollat.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Varför tycker ni att Thrim passar bättre?

Stoägaren tycker att han verkar passa bättre, stoet i sig är inte alltför tungt annars än att hon nedärver mycket hals. Hon är gracil i benen vilket även sonen fick omnämnt i sin kritik, så vi vill ha lite grövre benställ på hingsten. Jag är som sagt inte jätteinsatt i aveln så jag litar på hennes omdöme, hon känner ju trots allt sin häst bättre än vad jag gör. :) Bozz är också fin tycker jag, men väldigt lätt. En annan som nämndes var Bergman, men det är ju lite osäkert om vart han hamnar nu eftersom han är till salu.

Svårt detta! :p
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Okej, jag tycker det är intressant att höra hur andra resonerar. :) Nu har jag ju inte sett vare sig stoet eller hennes avkomma, men när jag tittar på hennes släkt verkar det som en generellt jämn och bra nedärvning. Möjligtvis lite negativt för traven (det gäller förvisso hela rasen). Dock är det ju så att även om hon inte är tung så kan det ju slå igenom. Gorm var enorm senast jag såg honom, han lämnar ganska rejält enligt min erfarenhet - men han är också ELIT-prem och en av de mest framstående hingstarna i den nordsvenska aveln idag.

Har ni kikat något på Odin? Han har bland de grövsta benen av alla de nordsvenska hingstarna och verkar väldigt trevlig och användbar. Lite udda stam på honom också (samma stostam som Kaxes pappa Troll :p ).
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag tittade lite på Tailormade Attention, någon som har något att säga om denne kille? tyckte omdömet låter bra och på filmerna ser han fin ut. Och han är inte släkt med mitt sto. Kanske på lite längre håll men så noga har jag inte kollat.

Tycker han ser väldigt trevlig ut. Elastisk med bra bakben och power men ser inte ut att "gå på spänning". Hittar dock inga andra poäng för honom än gångarter och ridbarhet och stammen säger mig egentligen inte så mycket. Skulle gärna vilja veta lite mer om hur han är i benen och skallen men han ligger helt klart kvar på reservlistan för mig om det misslyckas med tysken jag håller på att försöka lösa ettstolicens för.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 237
Senast: Alexandra_W
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 319
Senast: athena
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 551
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp