Funderingar hingstvalstråd 2013

Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Ja Firenze är absolut ett alternativ, det finns inte så många i Sverige som "uppfyller kraven". Och det är lättare om hingsten finns i Sverige och billigare ;) Firenze har ju fullblod i tredjeled via Aarking xx.

Kl Är det någon som vet hur storleken har varit på Firenzes avkommorna?
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

I Danmark på Katrinelund (EU-station) finns Dresscode e. Desperados- Langata Express xx. De har även fryst på De Noir e.De Niro - Matcho AA.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Ja Firenze är absolut ett alternativ, det finns inte så många i Sverige som "uppfyller kraven". Och det är lättare om hingsten finns i Sverige och billigare ;) Firenze har ju fullblod i tredjeled via Aarking xx.

Kl Är det någon som vet hur storleken har varit på Firenzes avkommorna?

Jag skulle inte oroa mig för storleken på Firenzes avkommor. Vi har hans äldre helbror på station i Tyskland och han är stor och har lämnat stort!
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag har en ett-årigt sto e.Firenze och hon är riktigt stor, men väldigt ädel. Stannar nog inte under 170 cm.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Men problemet är att jag inte vill ha för stort! Stoet verkar lämna stort (har en tvååring som har passerat 165) och jag tycker att det är lagom om de landar mellan 165 till 170...
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Kastar mig glatt in i tråden då jag hastigt och lustigt ska få "beställa" en fölis till nästa år! :bump: :love:

Stoet är en riktig favorit, underbart välutbildad och fantastiskt snäll och otroligt trevlig på alla sätt och vis! Hon fick precis sitt första och hittills enda föl godkänd på hingstpremieringen i Umeå, och ska i år betäckas igen. Då blev jag erbjuden att boka fölis redan nu och få möjligheten att vara med ända från början - det kan jag bara inte tacka nej till! Vi hade redan planerat att köpa föl nästa år, så det kunde inte kommit mer lägligt! :)

Stoet i fråga är en bruksnordis, Gull-Tindra, ett diplomsto e. Gorm - Ymer. Tyvärr är det inte lika lätt att betäcka en nordis som det är med halvbloden då det är naturlig betäckning som gäller. Här uppe har vi bara två godkända hingstar i hela Jämtland, varav den ena alltså är hennes son och den andra inte alls passar. Den jag sett hittills som jag tycker är kanonfin och verkar trevlig (inom rimligt avstånd) är Bozz 2023. :)

Jag kommer diskutera med stoets ägare tills vi kommer fram till en bra matchning som känns bra ur alla synvinklar! Hon kan sin häst bättre än jag så jag litar på hennes omdöme, det förra valet föll ju väl ut. ;)

Det ska bli så ROLIGT att äntligen få vara med från betäckning till bebis igen! :bump: Även om det ju är lite nytt då jag hittills bara haft "plasthästar". ;)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Du har fastnat på brukshästar helt nu alltså? ;)

Är ju lite samma med fullbloiden. Endast naturlig tillåten... kan ju ställa till en del. Hoppas ni hitar den perfekta :)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Ja dom är ju bara helt underbara! :love: Lite knepigt att det bara går med naturligt, blir ju inte alls samma valmöjligheter... Men vi ska nog hitta nån bra! :)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

*kl*

Nu har jag varit och hämtat hem Filippa från hingsten, betäckt söndag och tisdag kväll.
Hade lite bland flora på bakt provet och ska få första behandlingen i kväll, 2 i morgon och två på fredag.
Hoppas att det hinner hjälpa så att det blir en trevlig miljö för bebis så att hon vill stanna :D
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Knapplån

Nu har jag (nog) bestämt mig! Efter ett himla velande fram och tillbaks, tillbaks och fram så har jag nog hittat rätt nu. Jag har ett sto -01 e. Lansing ue. Contender som ska betäckas för första gången i år. Jag har hela tiden varit inne på att ta en äldre etablerad prestationshingst men har nu efter att ha diskuterat det till leda med olika människor gjort en helomvändning.

Nu tar jag istället en yngre hingst för att få så bra sperma som möjligt och en ung stam på köpet. Hoppas att det håller nu.

För min del blir det Cavall Ask. Någon mer som har tänkt att ta honom eller som har några som helst funderingar kring valet? Gärna negativt om det finns så att jag hinner ändra mig, för nu är det ju alldeles alldeles snart dags! :nailbiting:
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Om årets fölning går som den ska verkar det som att vi kommer betäcka om mitt sto trots allt.
Men vi har sådan beslutsångest! Tänkte fråga vad ni tycker.
Holsteinersto, Athlet Z - Lord - Ahorn Z, full stam: http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/127393
Liten, ca 160, het och svårriden men ställer upp på allt och hoppar allt man styr på med fin teknik, ffa fram. Fin skritt, tillintetsägande trav (men kan få till den i hagen ibland faktiskt) när tränad helt okej galopp, annars kantig. Ngt överbygd bak samt ngt veka framkotor. Gått 120. Avkomma i Tyskland efter Canabis Z blev 2a på Z-festivalens treårstest i löshoppning och går idag 140. Mycket snälla i hantering både mor och son.

Vi har tittat på flera så som A-Dur, Fetcher N, Canterbury, Sir Oldenburg och Contant Q.
Har till sist plockat ner det till Canterbury och Sir Oldenburg.
SO är visserligen dressyrhingst men har Contenderblod och lämnar både hopp och dressyr. Båda lämnar bra gångarter, är högställda och lämnat bra ridbarhet. Canterbury verkar trevligare i hanteringen av det jag sett, men har inte tyckt SO sett otrevlig ut heller.

Tanken är att behålla ett föl och sälja det andra, hon är nu dräktig med Balougraph på 303 dagar. Är inte ute efter att tjäna pengar på fölet, bara att få ut avkommor på stoet i världen, och hålla henne med föl som hon älskar så mycket.

Tankar? Egna erfarenheter av dessa två hingstars avkommor? Vad tycker ni? : )
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

SO är inte dressyrhingst,han är hoppehingst som gått dressyr ;)
Jag har träffat honom vid flera tillfällen både i Danmark och sverige,jätte trevlig kille.
Men jag lägger ändå min röst på C.:d
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

SO är inte dressyrhingst,han är hoppehingst som gått dressyr ;)
Jag har träffat honom vid flera tillfällen både i Danmark och sverige,jätte trevlig kille.
Men jag lägger ändå min röst på C.:d

Haha, jo såklart! Men när man tittar på avkommorna tycker jag han lämnat flest inom dressyr, eller det kanske bara är de som det skrivs mest om? Eller så kanske han är använd mest inom dressyravel för att han själv gick dressyr?
Motivera gärna, jag behöver nya synpunkter, mitt huvud har fastnat i en cirkel som inte leder någon vart. :crazy:
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag hade valt Fetcher N av de hingstar du radar upp då det blodet är kännt för att lämna relativt coola hästar som är okomplicerade att rida, eftersom du har ett sto som är het och svårriden.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag hade valt Fetcher N av de hingstar du radar upp då det blodet är kännt för att lämna relativt coola hästar som är okomplicerade att rida, eftersom du har ett sto som är het och svårriden.

Det var en av anledningarna till att jag tittade på honom, samt hur de debiterar, först vid 17(?) dagar och sen vid levande föl, levande föl-avgift tycker jag är oslagbart i de flesta fall.
MEN, jag har själv inte gillat en enda felicianohäst jag suttit på, och är av den anledningen inte så jätteintresserad av det blodet. Tittade länge på Fetchers avkommor också och blev inte tillräckligt impad för att bortse från stammen. :)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Nog bör lövya funka med fai :) i södra sthlm har jag tips annars om det är fryst du vill köra.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 237
Senast: Alexandra_W
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 319
Senast: athena
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 552
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp