Funderingar hingstvalstråd 2013

Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

KL
Jag har kört fast lite, jag hade bestämt mig för Dionysos men då han fortfarande inte ligger på Språngrulla så börjar jag känna att jag kanske måste ha en plan B för mitt sto. Här är stoet: http://blup.se/sv-SE/horses/116883-wariette-swb

Jag letar efter D-blod i kombination med fullblod med bra ben. Trots bedömningen på 3 års så skulle jag säga att riden så är galoppen den starkaste gångarten. Skritten svagast då om hon spänner sig så blir takten tveksam men när hon är avspänd så är skritten väldigt fin med ett enormt övertramp där hon rör sig genom hela kroppen. Jag behöver inte ha en hingst med de allra största gångarterna då stot rör sig så stort, jag är orolig att det ska bli så stort att det inte går att rida. Så ridbarhet framför allt för stora gångarter. Och inte att förglömma hingsten får inte lämna för stort då hennes nu snart tvåårige son har passerat 165 cm redan...

Så några förslag? (jag inser att jag kanske inte kan få allt som står på min önskelista...:D)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Det är väl bara att höra av sig till Ängagården och höra varför han inte ligger uppe. Det gjorde jag med min hingst och fick till svar att CEM-proverna inte var klara ännu, men nu ligger han uppe :)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Varför inte De Noir vet iof inte vad han har för ben ,men han ger inte stort och bra mycket trevligare (tycker jag ) än Dionysos .

Mia
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

KL
Vad finns det för hingstar som är riktigt riktigt bra hoppförärvare?
Har varit inne på Stakkato, men faktum är att även om han lämnar väldigt bra hopphästar så känns det inte som att det är så många som tävlar i översta eliten.
Är även lite inne på Armitage men dräktigheten har varit väl dålig.:(
Förslag?
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Ja det är förstås ett alternativ. Blup på benen är 108 så det är ok iaf. Men vad jag ser så står han bara på fryst för inseminering på Flyinge så det känns inte som ett alternativ. Men annars så uppfyller han önskelistan bra...
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Hingst med D-blod + fullblod som står på EU-station på Celle i Tyskland

Don Crusador e.Don Bosco - Lauries Crusador xx - Pik Bube I.
Avk. index extremiteter 150.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Han såg intressant ut men sen såg jag det här:
Info only for self-collectors, no semen shipping
Så då funkar inte han heller.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Flyinge tar även in färskt på De Noir men med lite högre pris som följd.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Mitt sto efter Cardento - Cortez ska betäckas med Feliciano i år när hon kommit hem:)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

*kl*

Jag skulle jättegärna få lite hjälp med att spåna hingstval till mitt sto om någon har lust att hjälpa till! :) Jag är nämligen lite spretig i funderingarna just nu, minst sagt...

E. Cartier - Quite Easy - Parant - Indus, första fölet. Jag har även haft mormor och mamma, så hon är tredje generationen hos mig. Hon är tyvärr skadad just nu (ett rent trauma) och skall därför betäckas i år men det finns fortfarande en viss förhoppning om att hon skall kunna komma ut i sporten sen.

Är visad med rätt mediokra poäng på kvalitetstävlan (877766-7 7-7…), i efterhand har det visat sig att hon tyvärr var skadad redan då vilket delvis förklarar varför hon var så matt. Mamman hoppade 9-10 och denna hoppar definitivt inte sämre och har vad jag upplever det som en (ännu) större kapacitet. Bra galopp (8-mässig) och en lätt spänstig trav, ok skritt.

Bra spänst, bra elasticitet och en fantastisk ridbarhet som jag verkligen vill bevara. Mycket energi samtidigt som det är en tuff häst, så tuffare blod går bort. Hon är vän och positiv, så hennes egen tuffhet är till största del av godo, men i kombination med ett skarpt blod så kan det säkerligen bli mindre trevligt, man om säger så.

Bra teknik både fram och bak i hoppningen (vilket också kritiken från kvalitets bekräftade, som var mycket positiv för framtiden trots att hon inte var i så bra slag den dagen), men jag önskar lite starkare avstamp.

Mycket starkt möderne bakåt, med 9 raka led diplomston bakom mamma och 4 led ELIT-ston och stostammen har lämnat många multitalanger. Jag är ute efter en hopphingst med bra gång, som helst redan visat på bra förärvning både hopp och gångartsmässigt, alternativt har en väl beprövad stam bakom sig.

Är knappa 165cm och det ligger ganska litet bakom på mödernet så ingen liten hingst, hon har en lite kort hals som behöver längas, något brant bog och så är hon en aning inåttåad, i övrigt korrekt. Jag vill inte heller ha en hingst med för kort rygg för även om hon själv har en ok längd på ryggen så hade både mamma och mormor en kort rygg, och några syskon har det också.

Av syskonen (5st förutom denna) så är 4st fortfarande i livet. En är exporterad som åring (e. Looping, fick 45p som föl och 38p som åring innan hon exporterades - har nu en fin avkomma e. Heartbeat), en (e. Last Liberty) har hoppdiplom + klass 1 gång på 3-års + gick 1,20 felfritt som 5-åring (45p som föl) , en klass 1 som 3-åring (den är 4 i år och ser mycket lovande ut, fick 48p som föl - e. Hip Hop) och den sista är ännu för ung för att ha visats, visades ej som föl (e. Fighting Alpha).

Mina egna funderingar tänkte jag vänta lite med för att inte färga eventuella förslag från er ;-)

Gärna en Holsteiner alt. svenskfödd, men eftersom hon redan har dubbelt Capitol I (eller ja - Capitol + U-Capitola) i 3+4 led och dubbelt Landgraf I (4+4) så begränsas Holsteinutbudet en aning. Jag är dock inte främmande för ytterligare C eller L-blod lite längre bak i stammen.

Någon som vill hjälpa mig? :)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Fast han har haft väldigt dålig fertilitet på TAI så jag tycker att det är hederligt av hingsthållaren att bara ha honom tillgänglig på AI.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

inte fullblod men Firenze har lämnat väldigt ädel och är en väldigt typisk Donnerhallavkomma. Om jag läste dina krav rätt :)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Det håller jag med om, tycker bara att det är "synd" då det inte känns rätt att transportera sto och föl 60 mil enkel resa när det finns andra hingstar man kan tänka sig och de enbart behöver åka ett par km.

Bara tråkigt att hingstarna åldras :D

Det var väl av samma anledning som Magini ställdes på enbart Naturlig?
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Där håller jag med dig!

Har en fin Filleunge som jag hade tänkt skulle få ett helsyskon men jag bor också i Stockholm så det blev att tänka om.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Vi har inte riktigt samma lyx med seminstatoner som hanterar FAI på ett bra sätt heller.

Jag frågade hingstägaren till den första hingsten jag tänkte mig förra året om hon kunde rekommendera någon station här i Sthlmsområdet, men skåning som hon var kom hon inte på en enda som hon ville ha på sitt samvete. :(
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 237
Senast: Alexandra_W
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 319
Senast: athena
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 552
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp