Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013
Underbar stam hon har! Kvalitativa hingstar där bak! Den skulle jag inte "slänga bort" (om du ursäktar utrycket) på en äldre svensk hingst utan större avelsframgångar, i Rambos fall Hermes på sin höjd.
Som du säger är det mkt att ta i beaktande. För vår del är nr.1 Ridbarhet. Har hingsten det och har han lämnat det? Har hingsten stam som står för ridbarhet? Hur passar hingsten stoet exteriört och gångartmässigt? Behövs mer svikt, högre knän? Vad för exteriör och gång döljer sig bak i stammen som kan tänkas dyka upp utan förvarning?
Med stam i åtanke kan jag bara varmt rekommendera - Donnerhall. Donnrhall, Donnerhall, Donnerhall
. Det får gärna dubbleras i stammen! Om man följt senaste årens resultatlistor från internationella Grand Prix-tävlingar och World Cup så har man snabbt sett att Donnerhalls avkommor och ättlingar utklassar övriga ekipage, senaste året än tydligare än någonsin!
Ett exempel på hur vi tänkt med våra hingstval stammässigt:
Certus NL har visat på stor ridbarhet vid bruks, har pratat med MJ som berömmer den med stora mått (och MJ brukar alltid vara ärlig om sina hästar). Hans stam är Zuidenwind - Figaro R - Don Schufro. Zuidenwind har både Rubinstein och Jazz bak i leden med en framgångsrik och säker stostam (avels och tävlingsmässigt). Har sett flertal vackra avkommor till Z med plus för trav. Figaro R har jag sett många unga avkommor tävla uppåt klasserna snabbt till följd av att han verkar ha lämnat stor ridbarhet. Dock ofta korta framben och ingen stor gång. Detta verkar dock Certus stolinje ha rått bot på då det inte ärvts vidare till hans moder elelr honom sj. I tredje led har vi legenden Don Schufro efter den än större legenden Donnerhall.
I det andra fallet valde vi Dalwhinnie - e.De Niro - Rohdiamant. Två hingstar i rad som levererat avkommor i den absoluta internationella Grand Prix-toppen, och inte enbart ett fåtal avkommor utan visat på sin starka och kvalitativa förärvning vilket - ärligt talat - får mig att dreggla när jag läser stammen och att den finns tillgänglig i Sverige!!
Utöver det så tävlar Dalwhinnie själv framgångsrik och han har en stark och otroligt bra stostam som lämnat hög kvalité på sina avkommor. Hans syskon efter andra hingstar är minst lika imponerande som han. Sen att han passar vårat sto gör det till en otroligt spännande kombo. Vårat andra sto väntar föl efter honom iår, blir den så bra som vi tror så kan det bli två D-föl nästa år, fast helst föredrar jag att ha föl efter två olika hingstar vart år, fått för mig att det är lättare att sälja beroende på vad folk söker.
Så i ditt fall av dom tre du funderar på skulle jag starkt rekommendera Everdale - oavsett försäljning eller behållning tror jag definitivt du får ut mkt mer av avkomman
. Utöver hans egna förtjänste så har Everdale prestations-stam med stark stolinje som lämnat en hel del bra vad jag lite snabbt kunde luska ut