Funderingar hingstvalstråd 2013

Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

jag vet inte riktigt - jag bara tycker att han har mera kvaliteter rakt igenom.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Inte så bra på hopphingstar men tycker att tex bratt/ fredricsons nya efter cardento/ c blod verkar intressant.

Jag som sett din häst tycker att hon rör sig gott och väl för en hopphäst.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Vet faktiskt inte vem du menar. :eek:

Jag gillar skritten, traven är okej, galoppen ser okej ut men känns väldigt kantig i ridningen (toksvårt att sitta ner i, förutom när hon är riktigt vältränad och uppmjukad.)
Men jag tycker inte hon har dåliga gångarter, gillar att hon har så stor galopp trots att hon själv är så liten.

Försöker undvika skimmlar också, har aldrig haft något annat och önskar mig verkligen inte en till. :D
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Varför inte Cosmeo?
Annars gillar även jag Canterbury :)



...
Såg att Cosmeo enbart fanns på fryst i år...
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Varför inte Cosmeo?
Annars gillar även jag Canterbury :)



...
Såg att Cosmeo enbart fanns på fryst i år...

Precis, jag är jätteförtjust i Cosmeo och har tittat mycket på honom. Men bara fryst, och känner mig inte alls sugen på att försöka mig på fryst på henne första gången när vi kommer ha max 2 brunster på oss, tyvärr.

Jag tycker Canterbury är tokfin också, han är som sagt en av de två toppkandidaterna!
Det enda är väl att jag gillar lite massa på hästarna, och han är ju väldigt mycket sporthäst-modell. Däremot har jag sett mycket fina modeller på hans avkommor så vet inte om det borde bekymra mig. Fasan vore dock att få en liiiiten häst utan massa alls, det är jag för lång för att rida på. Men jag älskar de långa benen :d
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Absolut Canterbury! :love:

Han var tilltänkt till mitt sto i år men nu kommer hon inte att kunna betäckas tyvärr :(, men om hon skall betäckas nästa år är han given! Extremt komplett hingst och han känns som en stjärna både i kropp & psyke, inte ett fel på hela hästen! Dessutom riktigt trevliga människor runt omkring honom också! :)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Av de 2 hingstar du väljer mellan hade jag valt Canterbury. Ta även en titt på Last Liberty.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Tack alla! Lutar nog åt Canterbury bara årets fölning går bra. :D

OM fölet ska säljas känns det som en mer attraktiv kombination, jag önskar SO bara inte såg ut som den där hästen jag drömde om att ha när jag var liten. Svart hingst med bläs och fyra strumpor :love: Tror även det skulle blivit en väldigt fin avkomma, men detsamma gäller Canterbury.
Nu är man lite äldre och förstår att det är fler saker som spelar in, och Canterbury och hans avkommor är också grymt fina! :D

Last Liberty kändes inte alls lika intressant dock, men visst är den fin. : )
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Tror hon menar Canvas Plus, e. Cardento-Cortez. Godkänd i oldenburg och ettsto-licens ASVH. Hade inte tagit honom om jag ville förbättra trav, men annars är det en trevlig hingst! Det var jag som red in den :D
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Oj, ja den var verkligen fin, trots färgen! ;)
Hade jag haft ett selektionssto/diplomsto hade han nog varit intressant, men för priset tar jag hellre en mer beprövad hingst så jag kan titta på vad de lämnat tidigare. :D
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag chansade på Everdale i år och mitt sto tog sig på första och det är hennes första föl...
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Av dom du funderar på kan jag varmt rekommendera Canterbury :)! Blev själv väldigt förtjust i det jag såg när jag sett honom live, förutom hoppningen så rör han sig dessutom bra. (Tilläggas att jag är ren dressyrnörd!)
Har förra året följt hans avkommor och det som var framträdande var deras snygga modeller och fantastiska galopp! Sällan jag sett så många avkommor i följd med sådan genomslagskraft. Ska med spänning följa årets fölungar med.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Själva ser det just nu ut som att vi väljer Dalwhinnie (De Niro - Rohdiamant) till Frida (36)(Tip Top - Maraton)
och
Certus NL (Zuidenwind - Figaro R - Don Schufro) till Fackellilja (36)(Topaasch - Don Primero - Tip Top). Kan dock bli Dalwhinnie igen om fölet hon väntar just nu med honom är så bra som vi tror att det kanske kan vara...

Detta året har varit ett av dom svåraste hittills att bestämma sig känns det som, trots att vi är två i familjen att bolla mellan om valen (vilket definitivt underlättar, så tacksam för det).
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

kl

Alltid intressant att läsa om andras funderingar, känns som om jag gått igenom alla hingstar som finns på språngrulla, plus några till. Och inte riktigt bestämt mig om jag ändå ska betäcka.

Hur ska man tänka?, tänker jag att jag vill ha ett föl enbart för min egen skull så lutar det lite åt Last Liberty, gillar typen och tycker han ser ut att ha lämnat bra ligger plus på det mesta.

Men om jag nu ändå ska sälja så känns det som om det blir svårare att sälja... Sen har jag funderat lite på Rambo, har fött upp en tidigare efter honom som blev jättefin. Han verkar lämna bra ben vilket jag vill ha.
Har också funderat lite på en hingst där avkomman troligtvis blir lite mer lättsåld och då är det främst Everdale jag funderat på.

Har funderat på Lambourgini också men hingstägaren är ju minst sagt knapphändig med uppgifter och hingsten finns inte ens på språngrulla ännu.
Senast stoet var brunstig var 23 april ca och då bör det vara dags kring 14 maj.. så nu måste jag bestämma mig.

Stoet ifråga är efter Faustinus - Royal Olymp - Davignon, det som behövs förbättras är främst benen och kanske galoppen.
 
Senast ändrad:
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Underbar stam hon har! Kvalitativa hingstar där bak! Den skulle jag inte "slänga bort" (om du ursäktar utrycket) på en äldre svensk hingst utan större avelsframgångar, i Rambos fall Hermes på sin höjd.

Som du säger är det mkt att ta i beaktande. För vår del är nr.1 Ridbarhet. Har hingsten det och har han lämnat det? Har hingsten stam som står för ridbarhet? Hur passar hingsten stoet exteriört och gångartmässigt? Behövs mer svikt, högre knän? Vad för exteriör och gång döljer sig bak i stammen som kan tänkas dyka upp utan förvarning?
Med stam i åtanke kan jag bara varmt rekommendera - Donnerhall. Donnrhall, Donnerhall, Donnerhall :D. Det får gärna dubbleras i stammen! Om man följt senaste årens resultatlistor från internationella Grand Prix-tävlingar och World Cup så har man snabbt sett att Donnerhalls avkommor och ättlingar utklassar övriga ekipage, senaste året än tydligare än någonsin!

Ett exempel på hur vi tänkt med våra hingstval stammässigt:
Certus NL har visat på stor ridbarhet vid bruks, har pratat med MJ som berömmer den med stora mått (och MJ brukar alltid vara ärlig om sina hästar). Hans stam är Zuidenwind - Figaro R - Don Schufro. Zuidenwind har både Rubinstein och Jazz bak i leden med en framgångsrik och säker stostam (avels och tävlingsmässigt). Har sett flertal vackra avkommor till Z med plus för trav. Figaro R har jag sett många unga avkommor tävla uppåt klasserna snabbt till följd av att han verkar ha lämnat stor ridbarhet. Dock ofta korta framben och ingen stor gång. Detta verkar dock Certus stolinje ha rått bot på då det inte ärvts vidare till hans moder elelr honom sj. I tredje led har vi legenden Don Schufro efter den än större legenden Donnerhall.

I det andra fallet valde vi Dalwhinnie - e.De Niro - Rohdiamant. Två hingstar i rad som levererat avkommor i den absoluta internationella Grand Prix-toppen, och inte enbart ett fåtal avkommor utan visat på sin starka och kvalitativa förärvning vilket - ärligt talat - får mig att dreggla när jag läser stammen och att den finns tillgänglig i Sverige!!
Utöver det så tävlar Dalwhinnie själv framgångsrik och han har en stark och otroligt bra stostam som lämnat hög kvalité på sina avkommor. Hans syskon efter andra hingstar är minst lika imponerande som han. Sen att han passar vårat sto gör det till en otroligt spännande kombo. Vårat andra sto väntar föl efter honom iår, blir den så bra som vi tror så kan det bli två D-föl nästa år, fast helst föredrar jag att ha föl efter två olika hingstar vart år, fått för mig att det är lättare att sälja beroende på vad folk söker.


Så i ditt fall av dom tre du funderar på skulle jag starkt rekommendera Everdale - oavsett försäljning eller behållning tror jag definitivt du får ut mkt mer av avkomman :). Utöver hans egna förtjänste så har Everdale prestations-stam med stark stolinje som lämnat en hel del bra vad jag lite snabbt kunde luska ut
 
Senast ändrad:
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Åh tack för ett så utförligt inlägg, är värt jättemycket!

Nu hittade jag ju faktiskt exteriörbeskrivningen på blup, har för mig att den inte låg där innan. Men det stod ju precis det jag ville om Everdale ;).

Mitt sto har väldigt lätt för samling (tror jag hon är bara 3 i år men har samma rörelsemönster som sin mor som hade otroligt lätt för samling) men kanske lite mer knärörelser särskilt i galoppen där jag tycker hon kan bli något markbunden. Hon har mycket schvung och svikt, inga problem där, väldigt mjuk häst. Något parallellförskjuten så därför noga med benen.

Royal Olymp är ju efter Rohdiamant - Florestan, därför har jag strukit Dalwhinnie, och i Certus finns ju Figaro ? annars har jag kikat lite på dessa.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 237
Senast: Alexandra_W
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 319
Senast: athena
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 552
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp