Funderingar hingstvalstråd 2013

Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Hoppar in här och skriver ett inlägg eftersom jag funderar friskt över hingstval.
Sto: ca 176 cm, mycket rörlig fram kunde ha mer bak. E. BH Don Romantic UE. Cortez. Gångartsdiplom och klass 1 i hoppning som 3 åring. Inköpt för avel. 8 år.

Funderar på Luxus CML, Friendship, San Amour (men nog så dyr) och nu tittade jag på Don Primus.
Med Don Primus skulle det blir lite Golden Cross och linjeavel på D-blod. Har jag rätt. Men är osäker om jag vill prova.
Johnson är en favorit men nog så dyr.
Hon tappade sitt första föl nu i mitten av januari. Det var inte Abortvirus (prover tagna) utan det fanns en missbildning på fölet. Taskig kombination eller tasktig sperma eller naturens nyck, vi försöker igen, hon hade inga problem å bli dräktig och har gått fint tills hon kastat så jag är inte orolig.

Någon som har någon annan idé?
Kul och skoj att kunna bolla med andra om hingstval!
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Men Johnson var ju inte så farligt dyr, om hon tar sig lätt?
Så kanske värt att testa ändå?
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag vill nog tillägga till mitt förra svar att även ston kan vara olika utrustade. Dessutom tror jag att om man ska ta extra hänsyn till stoets och hingstens erfarenhet och beteende vid betäckning när man har en större hingst än sto. En duktig hingsthållare spelar ju också in och ska värdesättas mer än de flesta tänker på....::bow:

Mitt b-ponnysto var vid tiden då hon betäcktes av d-ponny, ett sto som fått flera föl. Hingsten är trevlig att betäcka och stoet lugnt vid betäcknig. Hingsthållaren mycket erfaren. Vettiga förutsättningar tycker jag och det tycker jag att du ska se till att du har om du absolut ska genomföra detta.Hoppas att du förstår hur jag menar.
Sök upp en veterinär som gör en vaginal undersökning av stoet och hör efter om han/hon tror att c-ponny är vettigt. Prata med hingsthållaren och se till att det är en duktig och erfaren hingsthållare. Fundera ett varv till sen på så att du är helt säker på att stoet inte riskerar betäckningsskador.

Jag hoppas att du inte tar illa upp nu, men en annan avelstanke är att shettiskorsningar sällan blir lyckade. Jag har inte sett någon...
B-ponnyerna, i synnerhet unghästarna är så himla löjligt billiga nu, så köp en welsh mountain eller ett russ unghäst så har du kommit förbi många frågetecken i din avel både med säkerheten för betäckning av ditt sto och att du riskerar att få en inte lyckad shettiskorsning. Satsa på fin shettishingst istället till henne!

Tack för ett genomtänkt inlägg :bow:.

Jag har funderat över att använda C-ponnyn flera gånger, men hade i princip slagit det ur hågen pga storleken, tills jag såg inläggen i den här tråden, och tänkte att jag måste ju höra åtminstonde.
Hur hingsthållaren är och hur hingsten är när han betäcker har jag inte den blekaste om. Mitt sto har tidigare haft två avkommor, visserligen med shettishingst.
Jag har faktiskt bara stött på en enda shettiskorsning, en korsning shettis/welsh, som var riktigt lyckad. Mitt sto är inte heller typiskt shettisbyggd (dvs nedförsbacke), rör sig rätt trevligt o har väl i princip tävlat så högt en shettis kan.

Tanken är nämligen att ev betäcka en av mina storhästar nästa år, och jag funderade på att samtidigt betäcka den lilla. Dels för att de ska få sällskap av varandra, men också för att få fram en B-ponny till dottern så småningom (än sålänge är hon fyra, så hon kan rida shettis i många år till). Visst skulle det säkert vara både smidigare och billigare att köpa en när det väl är dags, men det skulle vara himla kul om hon kunde fortsätta vidare med en avkomma till sin första. Men å andra sidan så kan det ju lika gärna bli pannkaka av det också.

Här är en bild på stoet (har tyvärr ingen vettig uppställningsbild utan en massa täcken)
644666_10151294242070811_927400529_n.jpg
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Tack för ett genomtänkt inlägg :bow:.

Jag har funderat över att använda C-ponnyn flera gånger, men hade i princip slagit det ur hågen pga storleken, tills jag såg inläggen i den här tråden, och tänkte att jag måste ju höra åtminstonde.
Jag skulle nog råda dig att avstå, av några skäl (utöver att min personliga åsikt är att man ska avla renrasigt)

1. Shetlandsponnyer är generellt tydligt överrepresenterade när det gäller förlossningshinder (fellägen). Man vet inte varför det är så, möjligen för att deras föl är större i förhållande till stoet än vad andra rasers föl är (detta är fakta...)

2. Man brukar säga att fostret anpassar sig efter stoets storlek, men vågar man lita på att så alltid är fallet? Jag vet personligen åtminstone ett sto (welsh) som hade ett jättesvårt felläge där veterinären (som fick stycka ut det döda fostret) sa att den var jättestor - pappan var en betydligt större hingst. Veterinären ville inte utesluta att den stora pappan var orsaken...
Och fostret anpassar sig efter livmoderns storlek, men betyder det nödvändigtvis att det får plats i förlossningsvägarna också?

3. Betäckning med en större hingst är alltid en risk. En större hingst som dessutom har en "lång vattenslang" kan perforera stoet invändigt.

Jag vet och har sett allehanda vansinniga korsningar med shettissto och större hingst. Det har ju uppenbarligen gått bra i de fallen, men jag skulle ALDRIG I LIVET rekommendera någon att betäcka med en väldigt mycket större hingst. Det är dessutom inte alls säkert att du får den storlek du önskar på avkomman. Att tillverka "nästa storlek på ponny" till barnet - jag förstår tanken, men det är nog inte så ofta man lyckas enligt önskemål.
Vill du betäcka henne, så använd i alla fall en hingst i någorlunda samma storlek (helst samma ras...) och köp sen den b-ponny du vill ha till barnet.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

*kl*

Har lite funderingar kring A-Dur, tittade mycket på honom förra säsongen också, men blev väl ännu lite sugnare nu när de sänkt priset så rejält på honom.

Är det någon som har någon koll på hans benställning? Har ett sto med ngt veka kotor fram, så just bra kotor är ju något jag vill ha. I övrigt tycker jag han är trevlig och skulle passa stoet bra, högställd och lite mer massa, som jag gillar!
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Tack, du övertygade mig att avstå redan med första punkten :)
Antingen får det bli en shettishingst eller så skickar jag iväg storhästen för fölning.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

*kl*

Har lite funderingar kring A-Dur, tittade mycket på honom förra säsongen också, men blev väl ännu lite sugnare nu när de sänkt priset så rejält på honom.

Är det någon som har någon koll på hans benställning? Har ett sto med ngt veka kotor fram, så just bra kotor är ju något jag vill ha. I övrigt tycker jag han är trevlig och skulle passa stoet bra, högställd och lite mer massa, som jag gillar!

Jag såg honom live förra sommaren när jag var där och hämtade sperma (tack posten för en tur Sthlm -Varberg t/r) jag tyckte att han såg korrekt ut i benen, sen hade han ganska svullna ledgångar, men är man 27 år känns det helt acceptabelt. Men inte för rak eller vek, trots att han används flitigt på hopp banan.

Det som jag framför allt utmärker honom är hans fantastiska temperament dom verkar svårt att inte få med till avkomman!

Blir årets föl efter honom bra är det nog inte helt omöjligt att det blir en till, för jag gillar verkligen hingsten och Argentinusblodet!
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Verlin - Okej, tack för svar! Tycker också han verkar trevlig, men när jag tittar på blup blir jag lite orolig över just ben som är en av de viktiga punkterna när jag tittar på hingst till mitt sto. Kommer ihåg en annan hingst efter honom som jag tyckte var läcker, C-dur's Pacific, skäckhingst som inte är godkänd i Sverige, dock i Danmark. Efter lite snokande fick jag ju fram att han har 5or på benen, och allt intresse försvann ganska snabbt... :(

Upptäckte också nu Fetcher N, är det någon som har en avkomma efter honom? Är normalt sett inte så impad av Feliciano-hästarna (mest det att jag inte gillar att rida dem och inte gillar dem utseendemässigt), men han var ju riktigt fin och hade fina poäng också! Hur blir avkommorna i temperament osv?
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Det ska bli spännande att se detta föl, vad den får för extreiör. Stoet har lämnat en e Hip Hop (Feliciano) http://www.blup.se/sv-SE/horses/214213-caspian-swb
Som har gjort sig bra i sporten hittils.

A-Dur hade med en till Falsterbo, Il Divo som fått 8:or på benen, så C-Dur kan ju ha varit ett undantag?
Kul i alla fall att han fick full pott i nya stjärnsystemet!
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Nu har jag suttit och gått igenom alla hans avkommor på blup från 2007-2010, och av dem som visats på 3-års har ingen under 7 på ben, nästan alla hade just 7, 2 st hade 8 på ben, så det kanske inte var så farligt som jag befarat. :D

Fin avkomma! Förstår att du är förväntansfull inför nästa!
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag har också gjort det, och jag tror att C-Dur kan ha fått benen från sitt möderne.

Endera blir det Hip Hop eller A-Dur igen beroende på hur årets utfall blir! :)
Jag tror att A-Dur är en av de mer underskattade hingstarna vi har nu. Jag hoppas att han kommer bli mer uppskattad med en total avgift på 3000:-
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

*Kl*
Då ingen trots allt verkar ta in på Quaterback i år måste jag nog tänka om lite. Antingen så blir det någon av sönerna som går att få tag på här (Qurinell/Quaterstern) eller så har jag spanat in Dream Boy efter ett tips som jag misstänker skulle komplettera mitt sto oerhört bra. Nackdelen är att han bara finns på fryst. Dock har jag rätt nära till (enligt många) sveriges bästa seminvet på fryst så nu är jag enormt velig. :crazy: Lär inte bli en häst av den typ jag tänkt från början men han ser allt annat än lång och tungriden ut.
 
Senast ändrad:
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

KL

Söker lite tips!
Har möjlighet att betäcka ett kanontrevligt sto. Hög ridbarhet med bra temperament, är en riktig kämpe med god inställning till arbete. Har fin skritt och galopp, traven är inte riktigt hundra för dressyrbanan direkt men på de få gånger jag har ridit henne hittils har den blivit mycket bättre. Tror att där är mer att hämta så att säga. Hon har väldigt lätt för sig i sidvärtsrörelser och i skolorna.
Har läst mig till att väljer man en ren dressyrhingst till ett hoppsto är chansen att man får en medioker/sämre avkomma i båda grenarna. Bäst skulle vara att välja en hopphingst med bra gång istället. Därav tar jag gärna emot synpunkter och förslag. Mitt önskemål är att få en avkomma som främst ska gå dressyr men även kunna hoppa lite lättare klasser och eventuellt gå nån fälttävlan.

Hennes stam är Maloubet de Pleville - Golden Profit.
Gärna en hingst som lämnar stora avkommor, inte är för grov och som framför allt har bra trav.
Helst inte fux :p

Var inne på Florè Star, har ju ganska mycket hopp i sig också. Såg dock på Björkhagas hingstvisning att traven kanske inte skulle räcka till räckligt. Å andra sidan tyckte jag han såg lite stressad ut i den uppvisningen...
Annars ser ju Ludwigs Champion bra ut it Blup.

Drömmen hade ju varit Sir Donnerhall II :love:
 
Senast ändrad:
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Japp det vet jag. Missade att där stod 2012 på prislistan så fick för mig att de hade fryst kvar.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Stakkato lämnar litet, burkigt och svårridet. Men med enorm hoppkapacitet, så det krävs rätt sto och ryttare för framtiden!
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Varför betäcka ett utpräglat hoppsto om man är ute efter en dressyravkomma ?
Är säkerligen inte svårt idag att hitta ett gångartssto att låna till avel nu när de flesta låter bli att betäcka om du nödvändigt vill föda upp själv annars är det ju väldigt mkt högre chans att du får vad du vill ha om du köper ett föl istället idag med den prisbild som råder blir det oftast billigare än att föda upp själv.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 237
Senast: Alexandra_W
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 319
Senast: athena
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 552
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp