Funderingar hingstvalstråd 2013

Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Men det finns inte på alla hingstar, jag ville läsa om Certus och Negro ex.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Det stämmer men nu var det ju Figaro R som var på tapeten och han finns där.

De som godkänts i år kommer dit.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Om jag har egen sto då jag använder hingst al cendo till min sto. För han är mycket pigg och gillar hoppning.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

kl

Fy fasen jag är inte alls säker på mer än ett hingstval..

I övrigt går det pingpong hos mig mellan Dalwhinnie, Negro, Ampere, Bocelli, Ravell, Snap Shot, Certus NL och Zuidenwind.
Samt betäcka 2, 3 eller 4 ston...
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Ungefär som mig då ;) , ska jag betäcka ponnyn, både halvblod och ponny eller ingen alls.

Jag har annars fått upp ögonen för en nätt welsh sec B ponny , men han är 135 hög, vår ponny är bara 118 cm. Vad säger ni, är det risk för betäckningsskador på vårt sto?
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag tycker också det är skitsvårt...
Hade tänkt betäcka en men när jag letade info om mitt andra sto och upptäckte hennes fina syskon och möderne blev jag sugen på att betäcka henne också...
Hon har aldrig haft föl förut och då jag bor i norrland så blir det för krångligt med utlandsskick. Så många fina hingstar går bort pga det. Danmark funkade fin fint förra året men tyskland blir mycket svårare..
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Lite samma som här då...
Jag har dock hingst-valen hyfsat färdiga, men sen om det blir 1, 2 eller t.o.m. 3 st som betäcks är högst oklart fortfarande!
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Ungefär som mig då ;) , ska jag betäcka ponnyn, både halvblod och ponny eller ingen alls.

Jag har annars fått upp ögonen för en nätt welsh sec B ponny , men han är 135 hög, vår ponny är bara 118 cm. Vad säger ni, är det risk för betäckningsskador på vårt sto?

Hingstarna kan ju vara så olika välutrustade så att säga. Mitt welshsto på 121 cm betäcktes av D-ponny förrförra året, så mankhöjden behöver inte betyda så mycket. Så kolla med hingstägaren!
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Men det är ju ett bra val å andra sidan!;)

Velar mellan att betäcka och inte betäcka alls.:crazy: Om jag betäcker så är ju valet klart.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Skönt att höra att det är fler som velar hit och dit :)
Samma här, 1,2 eller 3 ston?
Hingstarna har varit bestämda flera gånger och bytts lika många gånger... Everdale, Floricello, Desperado, Charmeur och Johnson är de som finns på tapeten.
Tanken är Everdale till Zwaantje, Floricello till RicciFay och Desperado till Cinnamon. Men så kom Charmeur och ställde till det. Johnson har vi en fin efter och det är ju lite lockande att göra om kombon, fast kul att prova något nytt.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Det kan eventuellt bli så att jag betäcker mitt sto i år, Canterbury är i sådana fall den tilltänkta, någon som själv funderar på honom? :)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag får ta in själv på Desperado då, fast har hjälp av en mer erfaren person på det. För själv lyckades jag inte övertyga ägaren att skicka något hit :angel:
Det är inte helt klart att det funkar, så jag har Johnson eller Charmeur som reservkandidater till det stoet.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Hur stor storleksskillnad kan man ha egentligen? Jag har betäckt ett litet fblsto med B-ponny tidigare, och det var ju inget konstigt, men omvänt?
Har ett shettissto som jag skulle vilja betäcka med ngt lite större för att få fram en B-ponny. Finns en C-ponny jag är sugen på, men är rädd att han ska vara för stor.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Hur stor storleksskillnad kan man ha egentligen? Jag har betäckt ett litet fblsto med B-ponny tidigare, och det var ju inget konstigt, men omvänt?
Har ett shettissto som jag skulle vilja betäcka med ngt lite större för att få fram en B-ponny. Finns en C-ponny jag är sugen på, men är rädd att han ska vara för stor.

Jag vill nog tillägga till mitt förra svar att även ston kan vara olika utrustade. Dessutom tror jag att om man ska ta extra hänsyn till stoets och hingstens erfarenhet och beteende vid betäckning när man har en större hingst än sto. En duktig hingsthållare spelar ju också in och ska värdesättas mer än de flesta tänker på....::bow:

Mitt b-ponnysto var vid tiden då hon betäcktes av d-ponny, ett sto som fått flera föl. Hingsten är trevlig att betäcka och stoet lugnt vid betäcknig. Hingsthållaren mycket erfaren. Vettiga förutsättningar tycker jag och det tycker jag att du ska se till att du har om du absolut ska genomföra detta.Hoppas att du förstår hur jag menar.
Sök upp en veterinär som gör en vaginal undersökning av stoet och hör efter om han/hon tror att c-ponny är vettigt. Prata med hingsthållaren och se till att det är en duktig och erfaren hingsthållare. Fundera ett varv till sen på så att du är helt säker på att stoet inte riskerar betäckningsskador.

Jag hoppas att du inte tar illa upp nu, men en annan avelstanke är att shettiskorsningar sällan blir lyckade. Jag har inte sett någon...
B-ponnyerna, i synnerhet unghästarna är så himla löjligt billiga nu, så köp en welsh mountain eller ett russ unghäst så har du kommit förbi många frågetecken i din avel både med säkerheten för betäckning av ditt sto och att du riskerar att få en inte lyckad shettiskorsning. Satsa på fin shettishingst istället till henne!
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 237
Senast: Alexandra_W
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 319
Senast: athena
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 552
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp