Funderingar hingstvalstråd 2013

Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Håller nog med om att Skovens Rafael inte ger någon direkt typ, det kan bli både lite lågställt och väldigt bra. Det var ju en SR-avkomma (mamman helsyster med Dalwhinnie) som fick 10-9-7-9-9-9,5 på treårstestet i Flyinge.
Jag skulle gärna betäcka med SR också, men är lite rädd att få pansarvagn. Kanske betäcker med sonen om den blir godkänd nästa år :angel:

Har du tittat på Firenze något? Där har du Florestan-blod direkt så fritt från Weltmeyer, sedan Donnerhall och därefter fullblod.
För mig är det ingen hingst som "sticker ut", men han har väldigt jämna fina kvaliteter och härstamningen borde borga för bra temperament och hög ridbarhet.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Tack!
Det jag saknar är siffror eller film på hans trav/vad han nedärver. Har kontaktat hingsthållaren men dom var stressade/mycket att göra i helgen så dom bad mig återkomma. Dock trodde dom inte att det fanns film när han travade och hon verkade inte jätteintresserad av att fixa fram en heller.

Nu har jag panik! Stoet brunstar och det är väldigt ovanligt att hon gör det "synligt".
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Förstår dig precis, ganska nervkittlande det här! Har du valt seminstation? du skulle ju kunna höra av dig o höra när de har nästa koll så du vet var hon står i brunsten. Kanske har du 1-2 dagar på dig att bestämma hingst, eller 2 veckor om brunsten är över.

Hur var det med Camaro? hade jag haft ett hoppbetonat sto hade jag kikat på honom, sett många fina både rörliga och med mycket hoppkapacitet. Vet dock inte hurdan överlinje han lämnar. Storleksmässigt har jag sett både smått och stort.

A-dur som är elithingst i danmark, blup ser tråkigt ut just i sverige. Men han har ju bra stam själv. Bra pris också.
 
Senast ändrad:
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Det finns en ca 15 min härifrån, har tänkt kontakta dem så fort som möjligt. De kollar mån, ons och fre. Detta är nog första gången jag sett henne brunstig på våren (!) annars brukar hon bara visa sent hösten i september.

Har hört mig för när det gäller Camaro M och de flesta verkar överens om att han lämnar okej trav, de rör sig lätt och mjukt men inte så mycket mer.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Ok, ja det är alltid något med varje hingst, inte lätt att hitta någon som är perfekt.

Aerline H då, har du funderat på honom?

Ska du kolla stoet på måndag? ring dem redan nu och hör, vissa kollar ju söndagar, det är kanske inte försent den här brunsten.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag har kollat på en del avkommor efter Aerline, och jag har inte blivit så imponerad tyvärr :crazy:
Vilket jag egentligen vet är fel men kan bara inte känna något för honom.

Tänkte ringa dem idag. Bara panik över att inte kunna välja. A-dur såg fin ut, indexen för ben var dock väldigt dåliga, hur kommer det sig? Och vad innebär det för mitt sto som är relativt korrekt?
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Chico's boy kikar jag nu på men den står inte i Sverige tolkar jag som iom att L skriver pris i euro, är det korrekt?
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

På blupen ser du resultat av avkommor visade i Sverige. Resultaten kan se annorlunda ut i andra länder, kanske har någon tillgång till de danska siffrorna åt dig?
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Har kontaktat semin och jag lämnar henne imorgon.
Cicho's boy var på transport. Ska fixa språngrulla ikväll och maila hingsthållarna och höra om de har utländska siffror. Om ingen här har? :)
Haha herregud vilket kaos det blev här hemma.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

A-durs danska siffror är väl inget att skryta med men här kommer dom.
Ben 6-7
rörelser: 7-8 (skritt trav) och nystar

Av drygt 500 avkommer är det 159 som tävlat,fördelat på
83 dressyr
98 hopp
3 fälttävlan
Och 2 i ponnyklass

I dressyr nedärvningen är alla staplar röda
I hoppnedärvningen ligger staplarna med ett nödrop på grönt
PÅ extriören ligger bakben och typ på grönt,resten på rött

Så någon god förvärvare är han inte.

Har själv haft 2 DK födda avkommer,mycket trevliga men fula som f-n.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Tack!
Inget för mig alltså :)
Någon som har siffror för heartbeat också?
Och chico's boy? Han har index över 130 i hoppning i Tyskland och 128 i dressyr men har inget mer ingående.

Cirkus: vill du motivera? Han står kvar på min intresserlista men minns faktiskt inte varför jag inte har luskat mer om honom.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Chico's Boy ger vad jag vet både hopp och gång men inte storlek. En av mina favoriter när det kommer till multitalanger förutom Quattro B då som i mina ögon är snäppet vassare vad gäller rörelserna.
 
Senast ändrad:
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Kl
Jag har nu valt hingst till vår ponny :) blir tom sawyer på stuteri ollie . Var först lite fundersam men träffat ägaren o sett den fina hingsten idag!
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Hittar inte Quattro i språngrulla, betyder det att han inte finns att tillgå i år?
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jodå, han verkar gå att få tag i (om du googlar Quattro B så kommer importören upp som första) men antar att det blir på ettstolicens om man vill regga i asvh.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Ah, tack för tips! Honom gillade jag också :)
Dock ville de ha en veckas leverans/bokningstid så det beror ju på hur brunsten ser ut på måndag. :crazy:
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Ja det ska bli roligt! Han är ju inte så himla liten som många wm är, vår ponny är 118 och Tom Sawyer är reg som 121. Såg nästan ännu större ut, men det var nog hingstnacken och utstrålningen som gjorde det.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Lite tyska index på Chico's Boy från Hannoveraner Verband

Exteriör på 34 visade döttrar, 80% säkerhet
Typ 88
Huvud 101
Hals 88
Sadelläge 101
Inramning 74
Ras och könsprägel 85

Extremiteter 81
Framben 67
Bakben 70
Benens korrekthet i rörelse 116

Hannoveraner Verbands index Dressyr/Hoppning på 41 visade avkommor, 86% säkerhet.
Dressyr 106
Skritt 91
Trav 108
Galopp 129
Ridbarhet 92

Hoppning 134
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 237
Senast: Alexandra_W
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 319
Senast: athena
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 551
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp