Funderingar hingstvalstråd 2013

Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Det kanske inte behöver vara så extremt som det låter? Domare följer ett protokoll samt ett avelsmål då de dömer, absolut. Men hur man tolkar det som står, samt ens personliga värderingar bidrar till viss del till den poäng man sätter. Hästen kanske har utvecklats sedan 3-års testet, det finns ju många hästar som blivit något bra efter det. Sedan kan det vara så att domarna som sett hästen senast ansåg att stoet var värd högre än 7:or på grund av x skäl, poängen specificerar ju bara hur bra hästen passar beskrivningen av avelsmålet. Rent funktionsmässigt kan två hästar vara lika bra trots att den ena är vackrare (för man måste ju erkänna att avelsmålet har -lite- med estetik att göra också).

Min poäng: Domare dömer olika och senare domare har ansett att hästen var värd mer poäng. Det säger inte att den första var en dålig domare, då det är mycket mer saker som väger in i en bedömning än vad man först kan tro.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

KL

Har ni börjat kika runt på hingsthållarnas hemsidor ? de flesta verkar ha uppdaterat nu, även om många fortfarande inte finns med på språngrulla.

Såg att Tullstorp har en del utländska med i programmet, där var en Everdale som jag fastnade för.
 
Senast ändrad:
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Everdale gillade jag också! Ska antagligen inte betäcka i år, men om den som kommer i vår är fin, men hingst, så kanske... Vet dock inte om jag vågar utlandsskick i vilket fall som :angel:
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag tycker det är många hingsthållare som är väldigt sena med att lösa licens. Inte många hingstar som är upp på språngrulla. Flera av de hingstarna jag är intresserade av finns inte med på språngrulla och flera stycken har inte uppdaterat sina hemsidor med pris och hingstar för 2013. Dåligt tycker jag.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag tycker också det är dåligt! De borde lösa licens i tid, så smidigt när alla finns på språngrulla.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Är det någon som använt sig av VDLhingsten Emilion? Jag har varit i kontakt med VDL och de skickar färsk semin från Holland på honom. Jag gillar hans temperament och teknik, tydligen ska han vara ridbar med. Han har lämnat flera godkända hingstar men jag har aldrig träffat,några unghästar efter honom.
Någon dom har en åsikt eller erfarenhet om honom eller avkomma?
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

*knapp*

Det verkar som att mitt sto kanske får gå in i avelsboxen, ofrivilligt, i år.
Hon är nu tio och fick föl '07.

Jag har planerat att välja De Noir men då är det fryst som gäller.
Hur påverkas motiliteten av det och har han bra simmare för övrigt?
Stoet tog på första försöket med hingst med usel motilitet när hon var tre men det var ju då.
Vad tror ni? Vågar man chansa.

Sen är det det här med stam. Det var länge sedan jag "var inne i svängen" så kan behöva hjälp och åsikter.
Stoet är e. Bugatti Hilltop - Nebraska - Rockad. Bra exteriör (167 cm)och där rätt lik Bugatti själv.
Hon har Bra skritt och rör sig helt klart godkänt i trav och galopp. Däremot nystar hon bak i trav.

Jag är ute efter en mindre (under 170 åtminstone)avkomma som har bra exteriör och inte är för lång.

Vad tror ni?
Någon annan hingst ni spontant kommer att tänka på?

Känner mig lite nyfiken på Dalwhinnie också... Även där en De Niro-hingst men jag har väl snöat in lite och skulle vilja ha in den linjen i stamtavlan.

Om man t.ex jämför dessa hingstar då? För/nackdelar?
 
Senast ändrad:
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Det finns även Dionysos e:de niro. Prisvärd och med bra simmare.

Allt är en fråga om stoet och pengar. kan man börja tidigt och har råd att misslyckas och börja om med en hingst på färskt om det skiter sig so why not?
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Ja just ja!
Dionysos hade passat perfekt på mitt gammelsto (mitt stos mamma)som var rätt långlinjerad men den som jag har skulle få en liten burk tillsammans med Dio. :D Säkert en snygg burk med bra psyke, men jag vill ha en lättare front samt att det blir lite mycket Rubinstein i stamtavlan.
Annars har jag gillat varenda Dionysos-avkomma jag träffat faktiskt.

Någon som vet om De Noir ger stort? Han är ju inte så stor själv och jag vill inte ha någon jättehäst. :p
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Det lila jag sett av De Noir är ganska smått och oansenligt. Inga ungar som jag tittat två gånger på. Efter att ha hört lite skvaller om honom på läktaren under ett bruksprov hade jag heller aldrig velat använda honom. Men sånt är förstås oerhört godtyckligt, men källan är mkt insatt och har tagit fram riktiga kanoner.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Den där låter i mina öron, stammässigt, mycket intressant. Inte alls ful att titta på heller :d
Men det får vänta ett tag, ingen betäckning i år för min del heller.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag tycker det är många hingsthållare som är väldigt sena med att lösa licens. Inte många hingstar som är upp på språngrulla. Flera av de hingstarna jag är intresserade av finns inte med på språngrulla och flera stycken har inte uppdaterat sina hemsidor med pris och hingstar för 2013. Dåligt tycker jag.

Det där är ju samma visa år ut och år in. Jag tycker att det är ett riktigt oskick av hingsthållare att inte uupdatera med info och priser (!) på sin hingst. Det finns så oerhört många och väldigt enkla möjigheter att göra det idag. En hel hög har inte ens nån bild på blup och hälften av dom som faktiskt har bilder lämnar en hel del att önska. Och sen gnälls det på att stoägarna använder fel hingstar och att dom inte fattar hur fantastisk just deras hingst är. Jodåsåatt:grin:.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag hade helt klart kollat mer på Dionysos än De noir!

KL.
Mitt sto är utlånad till avel och kommer betäckas redan denna säsong, dem funderar över hingstar nu och jag tycker det ska bli väldigt spännande att få höra vad dom väljer för herre :)

En fågel har viskat i mitt öra att Dalwhinnie ligger bra till just nu..
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Nu är vi i mitten av mars och fortfarande finns bara en bråkdel av hingstarna på språngrulla. Sen något jag också tycker är dåligt hos många hingststaioner är filmer på hingstarna. Jag vill kunna se tävlingsfilmer på hingstarna som är tagna under de närmaste året, inte från någon unghästklass för tre år sedan. Vissa hingststaioner har bra info och filmer men många tycker jag marknadsför hingstarna för dåligt.

Tex har jag aldrig sett filmer från varken Camaro M eller Aerline H, någon som vet om det finns några filmer på dem?
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Då vill jag säga tvärtom vad gäller avkommor till De Noir!Jag har sett och träffat ganska många både här i Sverige och i Danmark,dom flesta inte små och oansenliga!Han har ju betäckt flera olika typer av ston och i dom fall jag har sett,så har han lättat upp och förbättrat typ.Det finns väl någon anledning till att han blev Elit hingst i Danmark vid 8års ålder?Här i Sverige har han ju inte så många avkommor,och det är inte alltid som hingsten "slår igenom".Det finns en mamma också,en del ston har stor genomslagskraft på sina föl!Jag har haft ett sånt sto,spelar ingen roll vad du betäcker med,alla föl ser ut som sin mor i vuxen ålder.Vad gäller storleken på hans avkommor så verkar han inte ge några "bjässar" utan snarare "lagom" runt 165cm.F.ö är jag lite partisk,då vi har ett sto efter De Noir som fått 9 på typ och 9 på hhb,hennes mankhöjd är 167cm.Stoets moder är 160cm i mankhöjd.Avkomman har ett fantastiskt temp.har aldrig träffat en häst som är så lättsam i allt,har hållt på med hästar i många år!Sen kan jag tycka att har man lyssnat på skvaller vid bruksprov,så ska man nog ta det med en "nypa salt",och hålla det för sej själv innan man tagit reda på fakta!Har varit med så länge så jag känner igen det här "skitsnacket"på läktaren,då man trycker ner varandra,kallas avundsjuka!
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

*KL*
Såg att ängagården tagit bort Quaterback från sitt hingstprogram, någon som vet om någon annan tänkt ta in på honom? Blir lite ledsen annars (ska kika på den nygodkända sonen lite nogrannare men föredrar helt klart QB av det jag sett hittills).
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 237
Senast: Alexandra_W
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 319
Senast: athena
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 552
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp