Funderingar hingstvalstråd 2013

Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Tack, jag har sett att det varit ändringar men inte läst på. Verkar som vi saknar ridprovet och det kan nog göras även om jag helst inte vill utsätta henne för det. Kan det undvikas? Hon är inriden och det gick jättelätt och bra. Hur är det, kan man slippa?
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Men vad var det i treårsbedömningen som han ställde sig frågande till? Vilka poäng tyckte han var felaktiga och på vilket sätt? Du skriver att ni diskuterade benen och typen, tyckte han att 7or var för lågt och isf varför?
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Men vad är det du behöver ridprovet till? Hon kan väl knappast vara aktuell för prestationsstjärnor? Hon har inte klass I från treårstestet, hon är väl inte tävlad, och hon har inte Blup som ligger över 115 i dressyr eller 120 i hoppning.

Men vill du ha en ny bedömning med poäng kan du såklart via up henne i alla fall! :)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

När stamboksföring fortfarande gjordes kunde man få dispens från ridning pga skada.

Även om stamboksföring försvinner borde man kunna visa sina hästar även om de inte är 3 eller 4 år?
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Men vad är det du behöver ridprovet till? Hon kan väl knappast vara aktuell för prestationsstjärnor? Hon har inte klass I från treårstestet, hon är väl inte tävlad, och hon har inte Blup som ligger över 115 i dressyr eller 120 i hoppning.

Men vill du ha en ny bedömning med poäng kan du såklart via up henne i alla fall! :)

Nej det lär ju inte bli prestationsstjärnor, då behövs det ingen ridning? Men .. Känner att jag måste läsa på.. Kan jag visa och få henne exteriörbedömd som 5-åring på någon vänster? Inte för att det lär synas men jag vet ju om inte annat..
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Klistrar in svaret jag fick från BH i den här tråden. Frågan handlar om Don Shufro och semin, hoppas det är ok, bara så att det inte blir massa spekulationer oom jag har svar direkt från BH:
Tak for din mail.
Don Schufro bliver her på Blue Hors til han ikke kan mere, og er derfor også til rådig for hopperne her i 2013.
Han er dog ved at nå en alder hvor han ikke producere så meget sæd mere, og derfor skal alle der ønsker at bruge fersk sæd komme med deres hopper her. Alternativt kan der anvendes frostsæd, som fungere ganske godt.
Der er ca. 4 timers kørsel med trailer fra Øresundsbroen til vores stald.
På Sjælland kan vi anbefale især Johnny Sørensen i Haslev. Han er meget dygtig til at anvende frostsæd.

Mvh

Lene Hansen
Blue Hors


Sedan blev jag lite avskräckt från att använda DSefter att ha sett en älgig gigantisk fux på TV häromdagen som jag inte alls tilltalades av.. Vi får se, det behöver ju inte alls bli en sådan heller ;).
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

kl

Jag har bestämt mig för trakehnern Songline :)

songli11.jpg

songlin4.jpg

prsongline12.jpg
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag tar in själv :)

Han är e. Summertime u. Schwalbenspiel ue.Exclusiv.

Champion - Trakehner Stallion Selection 2006
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

En sådan skönhet! visst är det fullblodssto du har?

kl

velar lite om jag ska betäcka eller inte i år..spännande att se vad ni andra väljer för hingstar i alla fall :)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Vet inte om du missade mitt inlägg till dig:
Men vad var det i treårsbedömningen som han ställde sig frågande till? Vilka poäng tyckte han var felaktiga och på vilket sätt? Du skriver att ni diskuterade benen och typen, tyckte han att 7or var för lågt och isf varför?
Du behöver givetvis inte svara om du inte vill, blev bara nyfiken. Tycker som sagt att det är intressant att jämföra vad olika domare tycker.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Säger samma som gazque, Grattis! :) innebär det att avkomman räknas som en ren trakhener sen?
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Tack bägge två :)

Ja, avkomman blir ren trakehner. Precis som min 12:a som har Grafenstolz till pappa.
Stamboken är ju stängd och fölen måste mönstras för att tas upp i den.

Av icke-trakehener kan endast engelska och arabiska fullblod, anglo-araber och shagya araber efter mönstring tas in i stamboken.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Vet inte om du missade mitt inlägg till dig:
Du behöver givetvis inte svara om du inte vill, blev bara nyfiken. Tycker som sagt att det är intressant att jämföra vad olika domare tycker.

Jag tyckte att jag svarat men var kanske otydlig. Jag berättade vad hon fått för poäng och vad kritiken varit. Vi pratade inte poäng, jag tyckte väl inte att det var så intressant just då eftersom det ändå inte skulle bli poäng av det. Vi pratade mer om ex. Att hon fått kritik om att vara instabil bak, vilket jag aldrig tänkt på och det såg han inte heller. Kan vara att detta var något som hade med att hon var halt på visningen. Hon var inte heller ojämn i gångarterna men det kunde ju jag också se, men vi pratade allmänt om avel, blodslinjer och kombinationer med "mina" blodslinjer etc. Jättespännande!
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Ok, tycker dock inte att ditt svar på min fråga matchar det du skrev från början:
Har haft Jan-Ove Olsson ute för att titta på henne inför förra betäckningen och han ställde sig frågande till poängen hon fått och tyckte att det var ett sto med jämna och bra kvaliteter, och han hade inga betänkligheter att ha henne i avel.
Det var därför jag frågade igen, men du svarar fortfarande att ni inte pratade poäng, vilket som sagt inte stämmer med det du skrev från början.

"Jämna och bra kvaliteer" betyder väl egentligen 8or om man ska översätta det till siffror, vilket jag tycker att bilden på blup motsäger att hon skulle vara värd. Hon ser inte ut att vara 8-mässig på varken typ, hhb eller ben på just den bilden iaf. Eftersom du skrev att den bilden gör henne rättvisa så antar jag att det är så, och då kan du nog vara glad att hon inte fick lägre än 777 på typ, hhb och ben. Detta skriver jag inte för att du ska känna dig skyldig för att du vill avla på henne eller så, utan jag var mest nyfiken på vilka grunder "hemma-hos-dig-domaren" tyckte att treårstestdomaren hade gjort fel. Hon blev ju trots allt bedömd till klass II så så uschliga är ju inte hennes poäng enligt treårstestdomaren heller. Jag skulle vara mer tveksam till att avla för hållbarhetens skull om det inte är stensäkert att skadan är helt och hållet från en "olycka".
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 237
Senast: Alexandra_W
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 319
Senast: athena
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 552
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp