Funderingar hingstvalstråd 2013

Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Det var inte på asvh utan på ekelundas hemsida :)

Jag provade också det, de tyckte Sir Oldenburg skulle passa väldigt bra på Spöket, eller Cartier. (De påpekade att SO har en fin stam för hoppning, och själv hoppar väldigt bra, men att ägarna valde att tävla honom i dressyr.)
De påpekade också att de har tillgång till Canabis Z, som Spöket redan har en fin avkomma efter, om jag ville göra om en kombination som blev bra innan.

I grunden tyckte de att jag skulle ha Contender-blod på henne, ungefär som en del här redan föreslagit. :D
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Då hoppar jag in här med mitt lilla sto :-)
Betäckte förra året med Cartier men resorberade tyvärr innan 45dygn o då var det försent för ett nytt försök...
Tanken är att köra en gång till i år men inte utan en klump i halsen, mycket pengar som man likaväl kunde slängt i sjön förra året o det vill man ju inte gärna vara med om igen...
Men men det hör väl till antar jag ;-)
Kör nog på samma hingst igen, tror han passar henne bra och kan bli en passande påläggskalv till mig :-)
Älva är e. Rubignon, ue. Bratin.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Knapp

Jag väljer mellan Heartbeat och Baltimore, nackdelen är att Baltimore bara finns på fryst och det är första gången detta sto ska semineras.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

**KL**
Mina kandidater som de ser ut nu.. Har lite olika bud, beroende på hur modig jag är ekonomiskt. Har tyvärr så mycket att göra på mitt fasta jobb att det inte finns tid att dra in arbete på firman, vilket jag skulle behöva för att våga satsa på en dyring.. Hade tänkt att gå ner till 80%, och köra firma på resten och lite till men det ser som sagt svårt ut..
Stoet visade sig ha en skada på 3-års och har uschliga poäng på 3-års. Har haft Jan-Ove Olsson ute för att titta på henne inför förra betäckningen och han ställde sig frågande till poängen hon fått och tyckte att det var ett sto med jämna och bra kvaliteter, och han hade inga betänkligheter att ha henne i avel. Han fick även se modern samtidigt. Lämnade några förslag och i grova drag så föreslog han att jag skulle välja en hingst med moderna blodslinjer för att kompensera hennes äldre linjer. Även om hon själv inte var av den gamla modellen så kan avkomman ändå bli det. Han föreslog även att jag skulle välja en hingst med rundare exteriör för att kompensera mina stons rakare linjer. Han var mycket positiv till Dalwhinnie i kombination med mitt sto och nu väntar jag med spännig.
Nu ska jag väl erkänna att jag har Dalwhinnie som alternativ till nästa betäckning eftersom jag tycker att han är så fantastisk men frågan är om jag inte ska välja en annan hingst för att se vad som matchar stoet bäst. Hur tänker ni här? Med Dalwhinnie får jag en liten feg linjeavel med Napoleon som jag tycker är lite rolig.

Floricello
Ampere
Don Shufro
Romanov
Bellagio
Sir Donnerhall II
Zack

Zuidenwind.. Jag har lagt till honom till min lista. Har en otroligt lättsam avkomma till honom där hemma. Föddes väldigt harig men det rättade till sig och hon fick snabbt mycket stort förtroende. Reaktiv men mjukare än sin mor. Typmässigt så fick denna avkomman väldigt mycket från sin mor, vinklar och mekanik, men med en mycket modernare typ, det jag egentligen skulle vilja veta är hur bättre mekanik avkommorna får än sin mor i snitt.. Nu blev det nog inte bättre på min men det gör inte alls något med en sådan mor.
Twiligt.. För att komma åt Flemmingh-blodet, hans avkommor verkar ju ha blivit himla fina och uppfödarna verkar vara nöjda med dem.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag är med väldigt förtjust i Dalwhinnie;) Har nästan bestämt mig för honom till Miranda!

kl
Har ev ett sto till att betäcka, men behöver lite råd...

Stoet är litet själv, men har större bakom, alla syskon utom en har blivit 162-165cm. Ska jag ta en ponnyhingst eller ska jag satsa på en normalstor hingst? Jag vill inte ta en jättehingst eller en som lämnar väldigt stort när stoet själv är litet (ca 150 nu som 2,5år).

Stammen är: Dee Jost Van Dyke- Jaguar-Jazz-Flamingo

Någon som har tips?
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

DS kan du stryka, de kommer inte skicka på honom.
Romanov hade jag strykt frö att han är rätt lång och långsam.

Floricello - helt klart rund och fölen ser fina ut. kanske stora?
Ampere - bra men dyrt alternativ
Bellagio - risk för STOR avkomma
Sir Donnerhall II - också oprövad men ser väldigt ridbart ut
Zack - de jag sett är stora och kantiga. du verkar vilja ha mindre och rundare?
Zuidenwind - och bra alternativ. det är nog mer en smaksak mellan de unga hingstarna.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

På de bilder jag sett på din häst så är hon åt det lågställda hållet med rätt mycket kropp. Hon ser även ut att vara rakhasig med veka kotor. Tycker def att, om du verkligen ska betäcka, du ska välja en hingst med modern typ och bra ben. Jag tycker tyvärr inte att Dalwhinnie var ett bra val till ditt sto, tror det blir "stabbigt". Bellagio eller Sir D II är modernast av dina förslag.

Sen blir jag nyfiken på vad J-O O ifrågasatte, inte skulle han väl satt mer än 7or?
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Tack för funderingarna..Jag har inte hört någon som sett henne live som sagt att hon är lågstämd, kan vara att fotografen är kass.. Här är en bild på henne som jag tycker hon är sig lik på. Hon har passerat 170 med marginal. Mamman är av något äldre och ganska kraftig modell.
Jag har varit i kontakt med BH och de skickar FAI om man vill.

DS kan du stryka, de kommer inte skicka på honom.
Romanov hade jag strykt frö att han är rätt lång och långsam.

Floricello - helt klart rund och fölen ser fina ut. kanske stora?
Ampere - bra men dyrt alternativ
Bellagio - risk för STOR avkomma
Sir Donnerhall II - också oprövad men ser väldigt ridbart ut
Zack - de jag sett är stora och kantiga. du verkar vilja ha mindre och rundare?
Zuidenwind - och bra alternativ. det är nog mer en smaksak mellan de unga hingstarna.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Ledsen över snurrigt svar, sitter med mobilen och kan inte backa tillbaka och kolla vem jag svarar..
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Det är inte illa att anse att man kan det med exteriörbedömning och resultat av föl bättre än någon med så mycket erfarenhet som den jag rådfrågat. Om det blir stabbigt eller ej lär vi snart få veta.. Tror inte alls det själv. Sedan Har jag inte beställt en hypad tunnbening, jag gillar ganska mäktiga hästar med power men det är ju en smaksak. Vi pratade inte poäng. Men jag frågade flera gånger om jag kunde avla med gott samvete eller om jag var hemmablind eftersom jag gillar hästen. Och se mitt svar ovan ang mitt lågställda sto. J-O ansåg inte att hon var det men att det kan komma i nästa generation om man väljer hingst med äldre linjer. Frågade särskilt om benen och han ansåg att det inte fanns annat att säga än nöjaktigt korrekt.
Går allt som det ska får vi se om det kommer ut en skevbent tax ca 20 maj, och gör det det så får du gärna sitta och le, och skriva "vad var det jag sa".

På de bilder jag sett på din häst så är hon åt det lågställda hållet med rätt mycket kropp. Hon ser även ut att vara rakhasig med veka kotor. Tycker def att, om du verkligen ska betäcka, du ska välja en hingst med modern typ och bra ben. Jag tycker tyvärr inte att Dalwhinnie var ett bra val till ditt sto, tror det blir "stabbigt". Bellagio eller Sir D II är modernast av dina förslag.

Sen blir jag nyfiken på vad J-O O ifrågasatte, inte skulle han väl satt mer än 7or?
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

DS kan du stryka, de kommer inte skicka på honom.
Romanov hade jag strykt frö att han är rätt lång och långsam.

Floricello - helt klart rund och fölen ser fina ut. kanske stora?
Ampere - bra men dyrt alternativ
Bellagio - risk för STOR avkomma
Sir Donnerhall II - också oprövad men ser väldigt ridbart ut
Zack - de jag sett är stora och kantiga. du verkar vilja ha mindre och rundare?
Zuidenwind - och bra alternativ. det är nog mer en smaksak mellan de unga hingstarna.

I övrigt tack för dina hingstfunderingar. Vet vi priset på Ampere i år? Inga funderingar om Twiligt? Mindre vet jag egentligen inte men inte heller större.. Normalstorlek och lagom är mest intressant. Lämnar Bellagio stort? Det har jag helt missat..
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Det är inte illa att anse att man kan det med exteriörbedömning och resultat av föl bättre än någon med så mycket erfarenhet som den jag rådfrågat. .....Går allt som det ska får vi se om det kommer ut en skevbent tax ca 20 maj, och gör det det så får du gärna sitta och le, och skriva "vad var det jag sa".

Nu är väl inte JO O den mest kritiska av domarna. Jag betvivlar att du får ett kritiskt svar hemma på din gårdsplan. Av bilden, som låg på blup.se, att döma låg 3-årstest poängen på rätt nivå.

Varför skulle jag sitta och le? Jag vill inget hellre att svensk avel går framåt.:confused:
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Nu är väl inte JO O den mest kritiska av domarna. Jag betvivlar att du får ett kritiskt svar hemma på din gårdsplan. Av bilden, som låg på blup.se, att döma låg 3-årstest poängen på rätt nivå.

Varför skulle jag sitta och le? Jag vill inget hellre att svensk avel går framåt.:confused:

Jag anser själv att han är en mycket erfaren och kunnig domare och hans uppgift var just att titta kritiskt på mitt sto och diskutera ev hingstval utifrån vad han sett av vad hingstar lämnar i kombination med vissa ston.
Vi är många hemmatyckare här som kan så himla mycket men frågan är hur mycket vi kan egentligen. Just för att släppa taget om det och visa lite ödmjukhet tog jag hem någon som sysslar med det på fulltid. Anledningen till möjligheten att få hem honom var just i ett projekt att föra aveln framåt, och vad vinner han då på att rekommendera att avla vidare på ett kasst sto?
Blir det ett stabbigt och lågställt föl så är du bättre på att gissa en bra matchning än JO och det kan jag tycka är bra klarat!
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

KL
Jag tror jag har bestämt mig för en hingst efter Balou Du Rouet-Contender.
Fast jag är inte helt hundra ännu :D
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Frågan är om det frysta är bra.. men intressant att de skickar iaf.

Tillägg, jag har aldrig sett ditt sto så svarar bara på hingstarna.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 237
Senast: Alexandra_W
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 319
Senast: athena
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 552
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp