Funderingar hingstvalstråd 2013

Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Bon Balou (om han går att få tag i)? Skulle sagt HipHop om du inte sagt att du ville ha storlek. Är själv jätteförtjust i Canterbury men han verkar själv ganska känslig så skulle inte lägga honom på ett sto jag ville "dämpa" på så sätt.

Bon Balou står väl i USA nu?
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

kl
Blev lite konfunderad, lämnade in en förfrågan på de ston jag ska betäcka i år, till avelsråd, och fick svar att de tyckte att Sir Oldenburg vore intressant till Grandezza, och att Cartier kunde passa Miranda, alt Cici Senjor Ask...

Vad tycker ni om detta?

Hur gör man det, lämnar in för värdering alltså? Jag är plusmedlem så det ska ju ingå? :) Nu blev jag ivrig och höra vad experterna tycker!

Stoet själv har inga tävlingsmeriter men är premierad med bra poäng som treåring och hoppar bra, tyvärr skadades hon som ung.

Hon har tre avkommor reggade hos ASVH, den första dog som föl (av någon anledning vägrar ASVH korrigera det), den andra går som sällskapshäst hos en dam. Så det är bara -08:an som har gjort något bra ifrån sig, hoppade 9-10 på treårstestet, fick hoppdiplom och dressyrtalang. Han kom vidare till Flyinge där jag tror att han blev sjua. Som fyraåring gick han till semifinal i breeders.

Här är hennes blup:
http://www.blup.se/sv-SE/horses/37254-chloe-f-2-swb

I år är hon betäckt med A-Dur, undrar vad ni tycker om det, om man ska göra om kombinationen eller satsa på något annat? :D
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Det är bara för deras egna hingstar ja, och jag skickade in där för jag var nyfiken på vad de hade valt till mina ston.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Inte funderat på att göra om kombinationen med Hip Hop? Såg att hennes HH-avkomma hade fått 9-10 i hoppning, inte illa alls :). Visserligen hade man gärna kanske velat höja de exteriöra poängen.
Baltimore? En vän till mig har en efter honom som är riktigt fin, extremt långbent och lätt i typen. Kan även plussa på höjden som jag såg låg på minus hos stoet enligt blup. Hur hög är hon själv?
Canterbury tror jag mycket på också. Har sett fantastiskt fina föl efter honom 2012 så ser med stor nyfikenhet fram emot 2013 års kull!



*kl*
Glädjen när man idag bläddrade till Avles-sidorna i nykomna Ridsport och läser att Ampere kommer tillbaka till Sverige i vår!! :banana:


Hingstkandidater till våra (36)or:
Wynton (Jazz - Matador II)
Ampere
Floricello (väntar föl -13 ue.Tip Top)
Dalwhinnie (väntar föl -13 ue.Topaasch)
Luxus CML
Skovens Rafael
Bordeaux (utlandsskick = dyyyyrt, dessutom extremt dålig spermakvalité 2012)
Apache (utlandsskick...)


Våra ston:
Frida (36) -99 e.Tip Top u.Bordighera (36) ue.Maraton - Galant.
Tävlats upp i MsvA. Dottern Forsythia (e.Don Primero) planeras startas i Lövsta Future Cup 2013. Första sonen (e.Saigon) såld som hingsämne, de 2 andra sönerna (Bocelli resp Sir Donnerhall II) sålda till satsande tävlingsryttare inom dressyrsporten. Fjärilsviol(-12 e.Connaisseur) fick 1098888 och behålls som kommande påläggskalv.
Fackellilja (36) - 06 e.Topaasch (e.Jazz) u.Forsythia (36) ue.Don Primero - Tip Top.
Har 2 avkommor e.Bellagio resp Sohn der Sonne, varav förstnämnda är såld till en av Patrik Kittels beridare. Den sistnämnda behålls som kommande påläggskalv.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

En av kandidatorna till mitt sto är Baltimore. Hur ser din väns Baltimore avkomma ut storleksmässigt?
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Han är 4 år i år och 171 eller 173cm fram häromveckan samt fortfarande ngt högre bak. Består som sagt mestadels av långa ben. Har ett litet trakhener-sto till mamma (e.Balzflug), så Baltimore har gett avkomman en helt annan höjd än både mamman och dennes tidigare avkommor.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Det låter ju bra, har själv ett litet sto och hoppas att avkomman blir större.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Det är bara för deras egna hingstar ja, och jag skickade in där för jag var nyfiken på vad de hade valt till mina ston.

Ja, sånt är alltid roligt. Jag gillar ju gamla Le Tot de Semilly, men han finns på fryst och det gillar inte stoet, annars bland deras så är nog Casir Ask min favorit! :)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Inte funderat på att göra om kombinationen med Hip Hop? Såg att hennes HH-avkomma hade fått 9-10 i hoppning, inte illa alls :). Visserligen hade man gärna kanske velat höja de exteriöra poängen.
Baltimore? En vän till mig har en efter honom som är riktigt fin, extremt långbent och lätt i typen. Kan även plussa på höjden som jag såg låg på minus hos stoet enligt blup. Hur hög är hon själv?
Canterbury tror jag mycket på också. Har sett fantastiskt fina föl efter honom 2012 så ser med stor nyfikenhet fram emot 2013 års kull!

Jag tycker att HH-avkomman är lite lång i ryggen men är jättetrevlig i övrigt. Den rör sig bättre nu än då.
Blup för hennes del är inte så smickrande, allt ligger ju i princip på minus, men hon var 1p från diplom på treårspremieringen så själv har hon en trevlig exteriör. Men det är ju inget som räknas med eftersom att det var så länge sedan. Stoet är 165 i mkh.

Jag gillar beprövade hingstar som man verkligen ser har lämnat svårklasshästar, men jag håller med om att det är två lovande hingstar och det ska bli kul att följa deras årskullar.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

En av kandidatorna till mitt sto är Baltimore. Hur ser din väns Baltimore avkomma ut storleksmässigt?

Jag har två st Baltimore avkommor födda 2011 & 2012. Mamman är ett ganska litet fullblodssto, Baltimorarna är hennes största & rejälaste avkommor. 2011:an blir säkerligen minst 170 cm.

Har rätt mkt bilder, du hittar dom om du kollar min profil (Boss & Blenda).
 
Senast ändrad:
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag tittar gärna på dina Baltimoravkommor, men jag hittar inte bilderna.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

*puttar upp tråden*

Min väns unghäst e.Baltimore - Balzflug (trakh)
199887_10151158982824651_1635341802_n.jpg

223196_1664610980640_454696_n.jpg

198521_1626797195319_919674_n.jpg




*kl*
En annan spännande hingst som jag blev rekommenderad av en vän nere i Tyskland - Rock Forever. En fantastiskt rörlig dressyrhingst med multistam som bla är pappa till Rausing (som är godkänd här i Sverige men som är såld till USA och satsat på tävlingskarriären).
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Hittade en film på Rock Forevfer där publiken tjoar och klappar händerna som tusan och ryttaren sitter och vinkar till publiken,
medens hästen bara fortsätter som om det vore självklart att han hade en hejarklack. Vilken härlig häst!
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Rausing var också så när han vunnit 5 års finalen i Falsterbo i sommras:love:
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

**kl**
Läste att Ampere skulle finnas tillgänglig, låter spännande. Har valt att inte analysera honom eftersom han inte skulle finnas här.. Ni med Amperebebisar, vill inte ni skriva något om dem?
Planen är att jag ska välja olika typer av hingstar första åren och sedan fundera lite grundligt och förhoppningsvis ha en idé om vad som passar stoet bäst. Min plan var väl också att välja elithingstar men det blev visst inte så sist.
Lite putt över att Wladimir är kastrerad.. Tror det hade blivit spännande, Twiligt kanske kan funka i brist på W..
Har fortfarande inte släppt tanken med Romanov och Don Shufro..sedan kommer det ju säkert någon ny och spännande.
Bellagio och Floricello finns ju troligen också.. Spridda bud och tankar..
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 237
Senast: Alexandra_W
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 319
Senast: athena
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 552
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp