Funderingar hingstvalstråd 2013

Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag tror att jag har träffat din häst tidigare.. Hur länge har du ägt henne?

jag hade nog kollat på Contenderblod, de rör sig ofta bra.
Eller tornesch? Verkar dumt att avla bort hoppförmågan till förmån för gångarter på en sån fin häst.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

om det är uppförsbacke du eftersträvar så verkar Canterbury typförbättra sina avkommor väl.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag tror att jag har träffat din häst tidigare.. Hur länge har du ägt henne?

jag hade nog kollat på Contenderblod, de rör sig ofta bra.
Eller tornesch? Verkar dumt att avla bort hoppförmågan till förmån för gångarter på en sån fin häst.

Jag har ägt henne sen okt 2009, köpte henne från en kvinna i byn jag växte upp i som i sin tur köpte henne från hästhandlaren som importerade henne 2005.
Så sen hästhandlaren hade henne har hon stått i Hälsingland. :)

Tore har jag tittat lite på också, tror det var priset som gjorde att jag bläddrade vidare. Ville inte ta någon riktigt så grön som Turmalin heller första gången sen hon importerades.
Baltimore t.ex tycker jag är underbar, men har fått intrycket att han inte är världens lättaste häst (rätta mig om jag har fel!), så han gick bort på Spöket.

Contenderblod hade nog inte varit så dumt faktiskt, gäller att hitta en bra representant. :D


Canterbury satt jag också och tittade lite på, ska kolla närmare på honom!
Inte just uppförsbacke jag är ute efter, vill bara undvika att avla upp rumpan mer på fölet. :grin:
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Det är samma fina Apple :)

När jag jobbade i stall 2005 hade mina stallkompisar Apple på prov en månad.
Då var hon nyligen importerad. Hon var så otroligt snäll! :love: Hon gick ihop med min häst och de var fantastiska att hantera ihop. Dessutom var hon hur snygg som helst. Tyvärr var hon inte ren på böjprov varken före eller provmånaden på en framkota och det ihop med att framkotorna var veka så rekommenderade veterinären inte köp.

Blir lite ledsen när jag ser att hennes historie inte följt med henne men glad att se att hon verkar må fint. Med tanke på benen hade jag varit noga med hingstens korrekthet på benen.

Kontakta mig gärna via pm om det är nåt du undrar.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Baltimore tycker jag verkar vara väldigt trevlig! Väldigt ridbar iaf!
Vad jag förstårr har Baloubets humör inte nedärvts så mycket, däremot en tjafsig mun ibland.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Baltimore tycker jag verkar vara väldigt trevlig! Väldigt ridbar iaf!
Vad jag förstårr har Baloubets humör inte nedärvts så mycket, däremot en tjafsig mun ibland.

Jasså! Då kanske jag ska titta närmare på honom ändå, vettetusan vem det var som sa att han var svår och jäklig. :confused:

Fast efter att Malin skuttat runt på honom läre väl priset gå upp vesäntligt. :p
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Ja nu börjar han visa sig men oftast ligger halvbloden i ungefär samma prisklass tycker jag?
Såg honom på Globen, jeeesus vilka språng!
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Någon som har sett Baltimoreavkommor och vet hur han nedärver sig storleksmässigt.? Jag har ett litet sto (1.59) och behöver en hingst som plusar på storleken.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Någon som har sett Baltimoreavkommor och vet hur han nedärver sig storleksmässigt.? Jag har ett litet sto (1.59) och behöver en hingst som plusar på storleken.

Just det ja, det är en viktig del för mig med, min är enligt papper 1.61, men gissar snarare på 1.58. :angel:
Behöver en lite större häst, är själv 171, trivs med mindre hästar, men hade det inte varit så mycket häst hade hon nog känts för liten.

Baltimore gick bort då han bara var på fryst semin förra säsongen, ville inte börja med att prova det när jag inte visste om hon var lätt att få dräktig eller inte. Men han är absolut ett alternativ för framtida föl.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

det vet man nog inte redan eftersom han är så ung, hans avkommor är bara nåt år.

Cosmeo är en riktig snygg herre som rör sig bra också.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Ditt sto låter väldigt lik min. Min är också het, svårriden och lite överallt. Stort hjärta, och vill vara till lags. Min har tre fina gångarter och de vill jag bevara så söker en hingst som nedärver gångarter också. Även en hingst som nedärver scope och storlek.

De hingstarna som finns på min lista till henne är Cohiba och Bravour. Trevliga hingtar med mycket scope, bra gångarter och bra typ. Kanske någon av dem hade passat din? Cohiba är dock inte helt säker på att han kommer finnas tillgänglig i år. Jag har varit i kontakt med hingsthållaren och de skulle återkomma i slutet av januari när de visste mer, men jag hoppas då jag gillar Cohiba väldigt mycket.

Heartbeat har jag också som kanditat.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Funderade på vem du menade men visst minns även jag Apple! Var en himla snygg häst!
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Funderade på vem du menade men visst minns även jag Apple! Var en himla snygg häst!

Men herregud, här har jag suttit i år och lekt detektiv för att försöka hitta information om hästskrället, så sitter det folk i Sverige som känner henne! :rofl:

Men jag hittade Capo iaf! (första avkomman) och Zinderend var hennes andra, men finns inte mer information om honom än att det var ett brunt hingstföl. :mad:
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Heartbeat har jag också funderat på, Bravour går bort då jag inte vill ha skimmel på båda föräldrarna. Cohiba vet jag väldigt lite om, jag ska kika lite!
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

:D världen är liten ibland !

..ponte hanterade henne mer än vad jag gjorde men jag minns att det var en snygg häst (mörkare på den tiden) och att stallkompisarna som hade henne gillade Apple massor, tråkigt att hon inte gick igenom för köp.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

ja alla fyra som kände till henne höll till i samma stall :)
du får nog ett mail av en av provköparna.

jag hade rätt jävliga inackorderingar i stallet just då så Apple var en gåva från gud. Dessutom älskade min häst henne.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jättekul att ni har känt samma häst men fortsätt den diskussionen via pm så kan denna tråd återgå till ursprungsämnet.

Görel - moderator
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Ett vänligt påpekande om att hålla sig till trådens ämne som du måste ha missuppfattat om du inte kan se det.

Görel - moderator
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 237
Senast: Alexandra_W
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 319
Senast: athena
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 552
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp