Funderingar hingstvalstråd 2013

Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Bon Balou (om han går att få tag i)? Skulle sagt HipHop om du inte sagt att du ville ha storlek. Är själv jätteförtjust i Canterbury men han verkar själv ganska känslig så skulle inte lägga honom på ett sto jag ville "dämpa" på så sätt.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Bon Balou (om han går att få tag i)? Skulle sagt HipHop om du inte sagt att du ville ha storlek. Är själv jätteförtjust i Canterbury men han verkar själv ganska känslig så skulle inte lägga honom på ett sto jag ville "dämpa" på så sätt.

Har aldrig hört talas om Bon Balou tidigare, men han var ju tokläcker! :eek:
Verkar som att Spöket är dömd att bara betäckas med Balou-söner. :rofl:
Kanske borde prova Balou själv? :angel:
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Kollade du cosmeo? :)

Cosmeo är jättefin och absolut intressant, hur ser han ut i kotorna? Någon som kan får gärna förklara hur man avgör att en kota är vek/stark. Är det längden/vinkeln?
Sen blir det dubbelt upp Lord ganska nära inpå också, i övrigt ser stammarna ganska hyggligt kompatibla ut i mina ögon.
Men absolut ett bra tips, tack!
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jo, BB, Canterbury och Wallenberg har jag tjuvtittat på en del fast jag egentligen letar efter en dressyrhingst (men gärna i alla fall delvis hoppstammad) som inte är helt hopplös men håller dom som potentiella kandidater till nästa år. Får inte börja vela för mycket i när jag redan bestämt mig för i år, finns lite för många snyggingar när man tittar bara för att... :o
 
Senast ändrad:
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

kl

Jag har fick en rekommendation att använda Nekton till mitt Landlordsto.
Är det någon som känner till denna hingst? Han har 8 listade avkommor på Blup.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

En del info och bilder på Nekton finns på Holsteiner Verbands hemsida som även finns på svenska http://holsteiner-verband.de/front_content.php?idcat=2&lang=7
Hans avkommeindex är 146 i hoppning och 115 i dressyr så han är en dubbelbegåvning.

Tack :) Han ser väldigt fin ut!
Jag är "avelsnybörjare" så jag har inte själv någon åsikt eftersom jag inte har någon kunskap, men jag har blivit "varnad" av mer erfarna uppfödare att inte använda sig av s.k. dubbeltalanger eftersom "de är inte riktigt bra på något". (Den som rekommenderade Nekton hade inget emot dubbeltalanger ska jag kanske tillägga)

Vad är era åsikter om s.k. dubbeltalanger?
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag tycker absolut att dubbelbegävningarna behövs i aveln. Vissa avelsförbund har delat upp aveln tex KWPN och DV men jag tycker inte att det är det bra.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Kan du förklara varför du tycker de behövs och varför det är dåligt att dela upp?
OBS, ingen kritik med min fråga, jag försöker lära mig! Har alltså ingen åsikt för eller emot.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Vi skall betäcka vårat sto nu i vår men velar fortfarande fram och tillbaka mellan flera olika hingstar. Så nu tänkte jag fråga vem ni hade valt att använda på henne?

Cox Ramona
http://www.blup.se/sv_SE/horses/109238-cox-ramona-swb
http://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/484542_10151163059974843_92229023_n.jpg

Ramona är rolig att rida/hantera. Pigg, energisk och positiv till arbete.
Hon har ett energiskt vägvinnande steg och hoppar med fin teknik och vilja.
Ramona är bara 159cm och vi ser gärna att fölet blir lite större.
Fölet kommer stanna i familjen och användas till både hoppning och dressyr.
Vi skulle vilja att fölet blir aningen lättare i typen än Ramona och gärna lite längre ben.

Men min mor har alltid tyckt mycket om Warsteiner.
Jag gillar Sir Oldenburg och Capriano.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Ger mig också in i tråden för lite tips och så för hingstval till mitt sto.

http://blup.se/sv-SE/horses/110441-belize-17-swb
Här har vi stoet. För er som inte orkar klicka upp länken:
Bellini-Utrillo-Jarramas.

Vill dels ha något som ger hög ridbarhet både på marken och i hoppning, och kan dämpa hennes stresskänslighet.

Avkomman är tänkt att användas av mig senare. Vill som sagt ha en hög ridbarhet både på hinder och på marken. Stoet både rör sig och hoppar bra. Har funderat på hopphingst för att få ännu mer tryck i framför allt galoppen, tänker jag galet?!

Hingstar jag funderat på.
* Cartier
* Stalypso


photo_3_5020b536ddf2b3472e0004fd.jpg

Bild från sommaren - något omusklad men man ser lite kanske?!
Och nej hon är inte felställd i benen såg att hon ser helknasig ut på v.fram.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Canterbury tänker jag spontant på. Ditt sto har ju gjort ett jättefint treårstest med bra hoppoäng så en hopphingst som rör sig bra känns som ett bra alternativ:). Tänkte också på Corlensky, men då är det väl fryst som gäller.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Last Liberty? Bra galopp, trevliga avkommor och hög ridbarhet. En underskattad hingst tyvärr.

Annars kanske Cohiba om han ska vara i aveln i år, vilket inte är säkert enligt hingsthållaren.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

kl
Blev lite konfunderad, lämnade in en förfrågan på de ston jag ska betäcka i år, till avelsråd, och fick svar att de tyckte att Sir Oldenburg vore intressant till Grandezza, och att Cartier kunde passa Miranda, alt Cici Senjor Ask...

Vad tycker ni om detta?
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag fick också tips om Sir Oldenburg. Sen fick jag även tips på Zorro och Casir Ask (Casir var en som jag föreslog själv). Och så en hingst till men de ville inte säga mer om den ännu innan kontrakt var klart.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Miranda har väl ganska gammal svensk stam?
Och de har tolkat den som hoppstam?

och Grandezza som främst lämnat hoppavkommor som gett henne Elit (om jag förstått det rätt) skulle du ha dressyrhingst på?

Jag förstår inte alls vurmen för SO och tycker verkligen Miranda ska dressyravlas.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Corlensky var mitt förstahandsval fram till i höstas, men tvekar då det är fryst... Canterbury skall vi kolla mer på!

Tack :)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Miranda har väl ganska gammal svensk stam?
Och de har tolkat den som hoppstam?

och Grandezza som främst lämnat hoppavkommor som gett henne Elit (om jag förstått det rätt) skulle du ha dressyrhingst på?

Jag förstår inte alls vurmen för SO och tycker verkligen Miranda ska dressyravlas.

Jepp, blev mkt överaskad :angel:
Miranda är ju e. Magritte som tävlade svår dressyr, och ue: Anart som gick svår hopp.. De kanske gick efter morfar, och det att hennes första avkomma fick dubbeldiplom med 50p i hoppningen?

Ja, det var pga HOPP-avkommorna som hon fick sitt elit... :grin:
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 237
Senast: Alexandra_W
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 319
Senast: athena
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 552
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp